عصر خودرو

اونس نزدیک کف ۴ ماهه ماند

کاهش وزن طلا در سرمایه‌گذاری

عصر بازار- فلز زرد فاصله خود را با مرز کانالی بیشتر کرده، اما همچنان ضعیف است تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری به کاهش ذخایر طلای خود رو بیاورند.

کاهش وزن طلا در سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، اونس طلا که در مقطعی از روز دوشنبه تا قیمت 1204 دلار افت کرده بود، توانست در انتهای این روز با 2 دلار رشد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه روی بهای 1214 دلار بایستد. روز سه‌شنبه با قیمت 1212 دلار شروع شد و بعد نوسان‌ها پیرامون مرز 1210 دلار پی گرفته شد. صبح سه‌شنبه در حالی که ادامه اثرگذاری چشم‌انداز سیاست پولی اقتصادهای عمده جهان، طلا را تحت‌فشار نگه داشت، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت‌خام نیز به ضرر فلز زرد کار کردند. بهایی که در ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1214 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز از دومین هفته از نیمه دوم سال 2017 رقم خورده باشد.

     

    رشد 2 دلاری روز دوشنبه ناشی از شناسایی سود و پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران در پی تجربه کف 4 ماهه قیمتی بود. در واقع این افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر بود که به داد طلا رسید، وگرنه شرایط فنی و بنیادی این کالای گرانبها تغییر عمده‌ای نکرده است. دوشنبه، رشد بازارهای سهام هم مانع رشد طلا بود. بورس‌های جهانی در روز اول هفته با توجه به حس معامله‌گران درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان رشد کردند. رشد آنها و همان حس موجب کاهش خرید طلا شد. دوشنبه، بهای نفت خام اندکی رشد کرد اما شاخص دلار در این روز بی‌حرکت ماند.سه‌شنبه با رشد شاخص دلار شروع شد تا طلا دوباره تحت‌فشار قرار بگیرد. دلار روز گذشته مقابل ین ژاپن به اوج 4 ماهه رفت. ین هم مانند طلا از سرمایه‌های امن است که این روزها با کاهش اقبال معامله‌گران مواجه شده است. همزمان بهای نفت خام نیز افت کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا کار کرده باشند. روند رشد بورس‌ها هم روز گذشته ادامه داشت تا بخش دیگری از سرمایه‌ها جذب بازار سهام شود. سه‌شنبه، شاخص MSCI's 46-country All World که تقریبا تمام بازارهای جهان را تحت پوشش دارد، برای سومین روز کاری متوالی رشد کرد. انتشار آمارهای مثبت و امیدوارکننده اقتصادی در آلمان و افزایش ارزش سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات در آمریکا تاثیر زیادی بر رشد شاخص‌های سهام داشته است.

    تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیران ارشد صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان در حال کاهش ذخایر طلای خود هستند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، در حالی که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ جهان یک ماه پیش امید زیادی به عملکرد قیمت طلا در سال 2017 داشتند، ولی تازه‌ترین بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به روند صعودی قیمت طلا ناامید شده و میزان ذخایر طلای خود را کاهش می‌دهند. براساس این گزارش میزان ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان موسوم به «اس پی دی آر» طی هفته گذشته با کاهش شدیدی روبه‌رو شده و به پایین‌ترین سطح از مارس رسیده است. حتی در شرایطی که نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک افزایش یافته، قیمت طلا که در ماه ژوئن به بالاترین سطح در 7 ماه اخیر رسیده بود، اکنون در 5 هفته اخیر به‌طور متوالی کاهش داشته و به پایین‌ترین رقم در 4ماه اخیر رسیده است. چنان که اشاره شد به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به اقدام احتمالی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای افزایش نرخ بهره و متوقف کردن سیاست‌های انبساطی پولی کاملا هیجان‌زده شده‌اند. راب هاورث، تحلیلگر ارشد اقتصادی می‌گوید: فدرال رزرو آمریکا همچنان در مسیر افزایش نرخ بهره قرار دارد و این مساله چالش بزرگی برای قیمت طلا در ماه‌های آینده خواهد بود. در این شرایط آمارهای رسمی در بازارهای فلزات گرانبها نیز نشان می‌دهد که تعداد مبادلات و قراردادهای بلندمدت در بازار طلا نیز با افت شدیدی روبه‌رو شده است. تحلیلگران ارشد بانک «بی ان پی پاریبا» هم بر این باورند که قیمت طلا تا سه ماه پایانی امسال به 1165 دلار خواهد رسید.

    برچسب ها