عصر خودرو

شاخص سهام برای پنجمین روز متوالی مثبت شد

تقابل رفت‌و‌آمدها در بورس تهران

عصر بازار- روند صعودی حاکم بر بورس تهران برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت و به ثبت افزایش ۱۱۳واحدی شاخص کل در جریان معاملات دیروز منجر شد.

تقابل رفت‌و‌آمدها در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،البته فعالان تالار شیشه‌ای در جریان معاملات روز سه‌شنبه در مقایسه با روز پیش از آن شاهد کاهش شتاب رشد شاخص کل بودند. در شرایط مزبور با توجه به شرایط پیرامون بازار سهام، زمان انتشار گزارش‌های فصلی و همچنین اوج‌گیری فصل مجامع تالار شیشه‌ای با رفت و برگشت‌های زیادی مواجه خواهد شد.این رفت و برگشت‌ها می‌تواند عرصه تقابل محرک‌ها و ضدمحرک‌ها در بازار سهام باشد. به‌طوری که توقف‌ برخی نمادها مانع از استفاده ظرفیت آنها برای رونق بازار سهام می‌شود. اما بازگشایی برخی نمادها به ویژه نمادهای پالایشی می‌تواند به‌عنوان محرکی مثبت در روند آتی بازار قلمداد شود.

    توقف‌ها و روند معاملات

    بررسی توقف نمادهای فعال در بازار نشان از آن دارد که بخشی از این توقف‌ها مربوط به برگزاری مجامع شرکت‌ها بوده است. با توجه به قرار گرفتن در زمان اوج برگزاری مجامع، در زمان کوتاه مدتی شاهد رفع این موضوع و بازگشت نمادها به بازار خواهیم بود. دیگر توقف‌های مزبور در ذات خود فارغ از هرگونه تغییر مسیری به سمت نوسان مثبت یا منفی، باعث کاهش ارزش معاملات می‌شوند. این امر به‌عنوان عاملی تاثیرگذار در کم رمق شدن معاملات عنوان می‌شود. هنوز مجامع مهم گروه فلزی، خودرویی و رایانه‌ای برگزار نشده است و دیر یا زود نمادهای زیرمجموعه این صنایع نیز به جمع نمادهای متوقف می‌پیوندند. در این میان دیروز بازار شاهد توقف 15نماد معامعلاتی در بازار بود. به غیر از نماد پتروشیمی فارابی که به علت تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد، بقیه توقف‌ها مربوط به برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده بود. در این میان، می‌توان به توقف نمادهای «آپ»، «پاسا»، «تایرا»، «حفاری»، «خمهر»، «دلقما»، «غدشت»، «غمهرا»، «فپنتا»، «لابسا»، «وبانک»، «ومعادن»، «ختور» و «خکاوه» اشاره کرد. درعین حال در شرایط کنونی با توجه به قرار گرفتن در فصل مجامع برخی سهامداران به دلایل مختلفی به جمع فروشندگان بازار می‌پیوندند. این موضوع بر روند معاملات تاثیر منفی خواهد داشت. این در حالی است که تقسیم سودهای نقدی شرکت‌ها باعث رقیق شدن سهم در بازار و نزدیک شدن قیمت سهم به ارزش اسمی می‌شود. این موضوع در نهایت با تعدیل نسبت P/ E می‌تواند موجب افزایش جذابیت قیمت‌ها برای فعالان بازار شود. به این ترتیب، پس از بازگشایی نمادهای مزبور، ‌بازار اقبال بیشتری به آنها نشان خواهد داد. به این ترتیب شاهد تاثیر مثبت قابل توجهی از این ناحیه بر روند بورس خواهیم بود.

    در انتظار بازگشایی «پالایشی‌ها»

    بازگشایی نمادهای پالایشی محرک افزیش نقدینگی و رشد باثبات بازار عنوان می‌شود؛ معامله‌گران در حالی روز شنبه هفته جاری شاهد توقف دسته‌جمعی نمادهای پالایشی فعال در بازار سرمایه بودند که مشخص شد این توقف‌ها به ‌دلیل اعلامیه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر اعلام نرخ جدید بوده است. این خبر تعدیل مثبت سود این شرکت‌ها را در پی خواهد داشت. به‌طوری‌که در روزهای اخیر شاهد انتشار گزارش‌های مربوط به سال مالی 95 دو شرکت پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان بودیم. این گزارش‌ها که با تعدیل‌های مثبت چشمگیری همراه شد، موجی از امیدواری برای تقویت سودهای دیگر شرکت‌های پالایشی را به همراه داشت. هر‌چند این موضوع زمینه‌ساز بازگشایی نماد «شتران» و «شاوان» بود، اما این اتفاق در بازار دیروز رخ نداد. در هر صورت بازگشایی این گروه تاثیر مثبت قابل‌توجهی بر شاخص کل بورس خواهد داشت.

     

    مروری بر جزئیات بازار دیروز

    همراه با فروکش کردن تب رشد قیمت‌ها در جریان معاملات روز دوشنبه، دیروز دیگر نشانی از صف‌های خرید سنگین در بازار سهام نبود. ضمن اینکه سهام برخی شرکت‌ها با افزایش عرضه از سوی حقوقی‌ها مواجه شد. فروش این معامله‌گران در جریان روزهای اخیر شدت بیشتری یافته است. به نظر می‌رسد این گروه از معامله‌گران تنها در شرایط مثبت بنابه ملاحظات دستوری برای دستیابی به نقدینگی مورد نظر به عرضه سهام دست می‌زنند. بر همین اساس روز گذشته همگام با فضای مثبت بازار، شاهد تداوم این عرضه‌ها از سوی معامله‌گران حقوقی بودیم. در این راستا می‌توان به عرضه صف‌های خرید چند میلیونی «گل‌گهر» و «فولاد خوزستان» اشاره کرد. در ابتدای معاملات روز گذشته ادامه روند صعودی بورس موجب شد تا شاخص بورس تهران تا کانال 79 هزار و 500 واحد رشد کند اما این مسیر در ادامه معاملات فروکش کرد و قیمت‌ها به سمت منفی شدن حرکت کرد. این موضوع سبب شد تا از درصد نوسان‌ مثبت نمادها کاسته شود. به‌طوری‌که نوسان مثبت نمادهای شاخص‌‌ساز دیروز تنها به یک تا 2درصد محدود شد. برخی نمادها نیز حتی تا محدوده منفی شدن نیز پیش رفتند. در این میان می‌توان به نوسان منفی قیمتی در نمادهای «فملی» و «فولاد» اشاره کرد. نمادهای فعال در گروه خودرویی نیز با نوسان منفی همراه شدند. با این اتفاق از سرعت رشد شاخص بورس تهران کاسته شد و این نماگر در سطح 79هزار و 490 واحدی متوقف شد.

    تداوم امیدواری به واسطه رشد ارزش معاملات

    در این میان همچنان شاهد تداوم رشد ارزش معالات روزانه در محدوده بیش از 100میلیارد تومان هستیم. هر‌چند با وجود اینکه ارزش معاملات روزانه بازار سهام در مقایسه با دوران اوج بورس فاصله دارد، اما رشد اخیر این متغیر، نویدبخش پایان روزهای رکودی بازار است. همان‌طور که پیش از این به دفعات در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» گفته شد، بهبود نسبی معاملات با افزایش دادوستد سهام میان معامله‌گران و تداوم این روند می‌تواند نکته امیدوار‌کننده‌ای در بازار سهام باشد. تغییری که استارت آن از روز چهارشنبه زده شد و در تمامی روزهای هفته تداوم یافت. این موضوع در صورت تکرار می‌تواند پایان دوره اصلاحی قیمت سهام را به دنبال داشته باشد.

    فقدان قدرت نقدینگی موجود برای تغییر

    هر چند همانطور که گفته شد، موج ورود نقدینگی به بازار قابل مشاهده و رصد است اما این روند تحرکی از قدرت بالایی برای ایجاد جوی مثبت و باثبات برخوردار نیست؛ امری که طی روز گذشته با کاهش سرعت رشد شاخص به وضوح قابل مشاهده بود.به نظر می‌رسد این امر در معاملات امروز نیز با رشد محدودتر شاخص همراه باشد. درواقع بازار نیاز به ارزش معاملات بالاتر و به عبارت دیگر نقدینگی بیشتری دارد تا بتواند به‌عنوان محرکی برای نمادها با اقبال کمتر نیز اثرگذار باشد.

    نمادهایی که این روزها به‌رغم برخورداری از پتانسیل بالا، تحرک چندانی از آنها به چشم نمی‌خورد. برای آزادسازی ظرفیت این نمادها ورود پول جدید نیاز است. البته بخشی از این نقدینگی در نمادهای متوقف قفل شده که در صورت بازگشایی آنها شاهد ورود مجدد نقدینگی از این سمت خواهیم بود.

    افزایش فشار فروش

    افزایش فشار فروش توسط فروشندگان بالقوه از دیگر عوامل کاهش معاملات در روزهای اخیر است. این موضوع در عدم تمایل ورود به مجامع توسط سهامداران شدت گرفته است؛ تجربه‌های نامناسب و توقف‌های طولانی‌مدت نمادها در برگزاری مجامع از یکسو و از سوی دیگر تاخیر در پرداخت‌های سود نقدی پس از برگزاری این جلسات، به عاملی در افزایش اشتیاق سهامداران در عرضه سهام خود قبل از مجامع تبدیل شده است. امری که در روزهای اخیر با توجه به فرارسیدن اوج مجامع نمود بیشتری یافته است.

     روند صعودی حاکم بر بورس تهران برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت و به ثبت افزایش 113واحدی شاخص کل در جریان معاملات دیروز منجر شد. البته فعالان تالار شیشه‌ای در جریان معاملات روز سه‌شنبه در مقایسه با روز پیش از آن شاهد کاهش شتاب رشد شاخص کل بودند. در شرایط مزبور با توجه به شرایط پیرامون بازار سهام، زمان انتشار گزارش‌های فصلی و همچنین اوج‌گیری فصل مجامع تالار شیشه‌ای با رفت و برگشت‌های زیادی مواجه خواهد شد.این رفت و برگشت‌ها می‌تواند عرصه تقابل محرک‌ها و ضدمحرک‌ها در بازار سهام باشد. به‌طوری که توقف‌ برخی نمادها مانع از استفاده ظرفیت آنها برای رونق بازار سهام می‌شود. اما بازگشایی برخی نمادها به ویژه نمادهای پالایشی می‌تواند به‌عنوان محرکی مثبت در روند آتی بازار قلمداد شود.

    برچسب ها