عصر خودرو

توافق ایران و اندونزی برای امضای موافقتامه تجارت ترجیحی تا پایان سال

عصر بازار- ایران و اندونزی توافق کردند مذاکرات خود در مورد موافقتنامه تجارت ترجیحی را تا پایان سال جاری میلادی با هدف گسترش دسترسی و متنوع کردن محصولات صادراتی به بازارهای غیر سنتی به پایان رسانده و آن را امضاء کنند.

توافق ایران و اندونزی برای امضای موافقتامه تجارت ترجیحی تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، 'مادی آیو مارتینی' رئیس تیم مذاکره کننده اندونزی با ایران روز سه شنبه در بیانیه ای پیش بینی کرد که دسترسی بیشتر به محصولات ایرانی و دسترسی اندونزی به بازار ایران باعث افزایش تجارت دوجانبه به بیش از دو میلیارد دلار در سال شود.
    براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، وی اعلام کرد: برای منتفع شدن از اجرای طرح جامع اقدام مشترک (برجام)، اندونزی و ایران باید نسبت به نهایی کردن این توافق تجاری تا پایان سال 2017 نگاه مثبتی داشته باشند.
    اندونزی و ایران روز یکشنبه سومین دور مذاکرات این نشست را در تهران پس از اینکه در سال 2015 متوقف شده بود، برگزار کردند.
    در این مذاکرات، دو کشور پیش نویس این توافق، شروط، درخواست و فهرست محصولاتی را که قرار است به هر یک از این کشورها صادر شود، مورد بحث و بررسی قرار دادند.
    'مادی آیو مارتینی' همچنین خاطرنشان کرد: از اینرو فعالان تجاری ایران و اندونزی می توانند از این توافق بیشترین منافع را حاصل کنند.
    ایران و اندونزی در تلاش برای توافق به منظور تنظیم راه های پرداخت ها و نقل و انتقالات مالی هستند، بنابراین، تجار پس از اجرایی شدن این توافق نه تنها از کاهش تعرفه ها منتفع می شوند، بلکه معافیت یا کاهش هزینه انتقال نیز شامل حال آنها می شود.
    این توافق بین ایران و اندونزی با هدف کاهش یا لغو برخی تعرفه های صادراتی دو کشور در حال انجام است. پایه حقوقی این توافق در سال 2005 توسط وزرای دو کشو در تهران امضاء شده بود.
    ایران و اندونزی سال 2008 نیز برای تشکیل کمیته مذاکرات تجاری و این مذاکرات به تفاهم دست یافته بودند.
    نخستین مذاکرات این توافق سال 2010 و دومین دور نیز سال 2015 انجام شده بود.
    روابط تجاری ایران و اندونزی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته میلادی 457.36 درصد افزایش یافته است.
    تجارت دو کشور سال گذشته میلادی به 338.6 میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال پیش از آن که 273.1 میلیون دلار بوده 23.99 درصد افزایش داشته است.
    براساس آمار وزارت تجارت اندونزی، تجارت دوجانبه ایران و اندونزی سال 2012 به بالاترین حد خود به میزان یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسید که یکسال پس از آن به 568 میلیون دلار کاهش یافت و سپس در سال 2014 با کاهش قابل توجهی به 448 میلیون دلار رسید.

    برچسب ها