عصر خودرو

پاکستان به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان گاز مایع در جهان تبدیل می شود

عصر بازار- وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرده است که کشورش تا پنج سال آینده (تا سال ۲۰۲۲) به یکی از پنج کشور عمده وارد کننده گاز مایع (اِل-اِن-جی) در جهان تبدیل خواهد شد.

پاکستان به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان گاز مایع در جهان تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، 'شاهد خاقان عباسی' گفته است که در صورت تکمیل طرح های پاکستان در حوزه واردات گاز مایع، این کشور یکی از طرف های اصلی بازار جهانی گاز مایع خواهد بود.
    وی گفته است: دلیلی وجود ندارد که میزان واردات گاز مایع توسط پاکستان تا پنج سال آینده به 30 میلیون تن افزایش نیابد و در این صورت پاکستان یکی از بازارهای اصلی این محصول در جهان خواهد بود.
    بر اساس گزارش رسانه های پاکستان، شاهد خاقان عباسی اظهار داشته است که کشورهای تولید و صادر کننده گاز مایع نگاه به سمت بازار پاکستان دارند و قبل از اینکه پاکستان بخواهد با کشورهای مختلف برای خرید گاز وارد شود، آنها خودشان به سمت پاکستان می آیند.
    به گفته این وزیر پاکستانی، این کشور برای امضای قراردادهای خرید گاز مایع، با کشورهای مختلف از جمله روسیه، اندونزی، مالزی و عمان در حال مذاکره است.
    پاکستان بیش از یک سال پیش قراردادی به ارزش 16 میلیارد دلار برای واردات گاز مایع از قطر امضاد کرد و بلافاصله پس از امضای این قرارداد، واردات گاز مایع از این کشور عربی را از طریق کشتی آغاز کرد.
    حدود یک ماه پیش وزیر نفت پاکستان در خصوص قرارداد خط لوله گاز ایران-پاکستان معروف به 'آی-پی' هم گفته بود: این طرح همچنان تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد. گفت و گوها و تماس ها میان پاکستان و ایران در این زمینه ادامه دارد و طرف ایرانی از مشکلات پاکستان درخصوص اجرای این طرح با خبر است.
    به هر روی، دولت پاکستان از سوی منتقدان داخلی متهم به واردات گاز مایع گران قیمت از قطر است . کارشناسان حوزه اقتصاد پاکستان معتقدند ارزان ترین منبع تامین انرژی برای پاکستان، ایران است و پاکستان نباید بیش از این اجرای قرارداد خط لوله گاز با ایران را به تعویق بیاندازد.
    پاکستان قرارداد احداث خط لوله گاز و واردات گاز طبیعی از ایران با این کشور امضا کرده و با وجود اینکه مهلت طرفین برای اجرای تعهدات خود بیش از دو سال پیش پایان یافته است، اما اسلام آباد به بهانه تحریم ها، تا کنون هیچ اقدام عملی در مسیر اجرای تعهداتش برنداشته و این درحالی است که ایران با صرف دو میلیارد دلار، خط لوله گاز را تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرده و به موقع، به تعهداتش عمل کرده است.

    برچسب ها