عصر خودرو

نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت:

دانمارک پیشنهاد سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری به ایران داده است

عصر بازار- نایب رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران گفت: کشور دانمارک پیشنهاد یک میلیارد دلار مشارکت سرمایه گذاری در طرح های ایران ارائه کرده است که بزودی برقراری ارتباط را در این زمینه شروع می کنیم.

دانمارک پیشنهاد سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری به ایران داده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «رضا پایدار» گفت: بالاترین ابراز علاقه برای سرمایه گذاری در کشورمان از کشورهای اتریش، نروژ، سوئد، انگلستان، آلمان و به صورت خیلی محدود از ایتالیا و اسپانیا دریافت شده است .
    وی درباره اقدام های انجام شده در سال های 1393 تا 1395 گفت: اقدام های انجام شده درباره پروژه های حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به دو دسته پروژه های بالادستی و پایین دستی تقسیم می شود.
    نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت افزود: در بخش بالادستی تعداد پروژه هایی که در حال حاضر از اولویت برخوردارند 53 پروژه است که مجموعه این پروژه ها، محل اجرا و کارفرما که به شکل عمده شرکت ملی نفت ایران است، آماده شده و همچنین مجموع منابع مالی برای جذب سرمایه گذاری خارجی 108 میلیارد دلار برآورد شده است.
    وی تصریح کرد: انتظار ما این است این مبلغ حداکثر در سه تا پنج سال آینده محقق شود که این امر زمینه ساز ایجاد سرمایه گذاری های آتی در برنامه بعدی است.
    پدیدار بیان کرد: در بخش پایین دستی دو زمینه فعالیت یکی در بخش توسعه پالایشگاه و دیگری در بخش توسعه صنعت پتروشیمی داریم که در بخش توسعه پالایشگاه ها وضعیت سطح نگهداشت موجود مدنظر است که در این راستا باید تجهیزات پالایشگاه ها به روز شود و از لحاظ کیفی استانداردهای جهانی یورو 4 و 5 را تامین کنند و دیگری روند افزایش مصرف است.
    وی گفت: اگر چه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه کشور با میعانات گازی است که می تواند بنزین را با استاندارد یورو 4 تولید کند ، سه واحد (ترین) که واحد اول 120 هزار بشکه است و واحدهای بعدی با همین میزان 360 هزار بشکه را دربرمی گیرد که در مرحله مقدماتی است و پروژه نیاز به تامین سرمایه برای تکمیل دارد.
    نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت گفت: پنج پالایشگاه دیگر در استان های خوزستان، گلستان، فارس (پروژه پارس)، آناهیتا (در استان کرمانشاه) و پالایشگاه شهریار (در استان آذربایجان شرقی) به سرمایه گذاری نیاز دارد که در مراحل مقدماتی است و می تواند کشور را از واردات مواد هیدروکربنی مورد نیاز بی نیاز کند.
    وی تصریح کرد: نکته دیگر زنجیره ارزش افزوده تولید است که خام فروشی نکنیم و نفت خام خود را به فرآورده تبدیل و بعد فرآورده را صادر کنیم و در بخش پایانی که پتروشیمی است با شروع دولت یازدهم 67 پروژه نیمه تمام در اختیار داشتیم که در صورت تکمیل آنها 50 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می شد.
    پدیدار افزود: میانگین پیشرفت کار پروژه های نیمه تمام پتروشیمی به ارث رسیده به دولت یازدهم حدود 20 درصد بود و به دلیل نبود منابع مالی همه اینها متوقف شده بودند. این پروژه ها بار دیگر در مسیر بررسی قرار گرفته اند و در سال گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی این تعداد طرح نیمه تمام را به 55 طرح کاهش داد و الان این طرح ها به صورت بسته های سرمایه گذاری از ظرفیت های کوچک تا بالا دسته بندی شده اند.
    نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت گفت: حداقل سرمایه گذاری برای تکمیل این پروژه های پایین دستی پتروشیمی 25 تا 35 میلیون دلار است و بالاترین آن تا حدود یک میلیارد دلار به سرمایه گذاری نیاز دارد.
    پدیدار مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش های پالایشگاهی و پتروشیمی را نزدیک به 60 میلیارد دلار اعلام کرد که حدود 40 میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی و 20 میلیارد دلار مربوط به پالایش و فرآیند تبدیل نفت خام به فرآورده های هیدروکربنی است.
    وی درباره نشست جذب سرمایه گذاری خارجی که روز گذشته در اتاق تهران برگزار شد، گفت: چنین نشست هایی که به همت فدراسیون صنعت نفت ایران و با همکاری بخش خصوصی و پارلمان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی برگزار شد، اتفاق خوبی است و نتایجی که اعلام شد باعث امیدواری است.
    این فعال بخش خصوصی گفت: تعداد تقاضا که برای منابع فاینانس خارجی و سرمایه گذاری مشترک استفاده می کنند بالغ بر 250 تقاضا شده است. در نشست دیروز بیش از یکصد متقاضی حضور داشتند و انتظار می رود پروژه های آنها را مطابق بحث هایی که انجام شد به صورت استاندارد و تعریف شده و مستدل بتوانیم در اروپا در شهر لندن و بروکسل معرفی کنیم.
    پدیدار پیش بینی کرد برای 27 و 28 نوامبر سال جاری که مصادف با هفته اول آذرماه 1396 است برای طرح هایی که الان بررسی می شود پکیج هایی آماده و ارائه و در مرحله اول سرمایه گذاری مشترک و در مرحله دوم فاینانس محقق شود.
    به گفته وی، در هر دو صورت ، صنعت نفت با همکاری اتاق بازرگانی تهران امیدوار هستند حداقل 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای پروژه های پایین دستی جذب کنند.
     مسئولان صنعت نفت کشورمان پیش از این سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش های مختلف صنعت نفت را در مجموع 445 میلیارد دلار و به تفکیک نفت 230 میلیارد دلار، گاز 130 میلیارد دلار، پالایش و پخش فرآورده های نفتی 20 میلیارد دلار و صنعت پتروشیمی را 65 میلیارد دلار اعلام کرده بودند.

    برچسب ها