عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس :

عرضه گندم در بورس کالا به نفع کشاورزان است

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران مزایای متعددی داشته و باعث منتفع شدن کشاورزان و دولت می شود.

عرضه گندم در بورس کالا به نفع کشاورزان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، علی اکبری به عرضه گندم در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا موافقم، چرا که عرضه این محصول استراتژیک در بورس کالا دستاوردهای مهمی داشته و با توجه به مزیت های این بورس باعث منتفع شدن کشاورز ، دولت و صنعت کشاورزی می شود.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه با مصوبه هیئت‌ دولت قرار است گندم 4 استان در قالب قیمت تضمینی در بورس کالای ایران عرضه شود گفت: طرح قیمت تضمینی که در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی است، مزیتهای زیادی طی دو سال گذشته برای بخش کشاورزی داشته و موجب رضایت کشاورزان شده است؛ بنابراین هر چقدر این اقدامات توسط سیستم های غیر دولتی انجام شود به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

    وی ادامه داد: سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا بر روی محصولاتی همچون ذرت و جو و برنج اجرایی و با موفقیت و استقبال مواجه شد، اما گندم یک کالای استراتژیک بوده و اجرای آزمایشی آن در 4 استان می‌تواند فرآیند کار را مشخص‌تر کرده و برنامه‌ریزی  دقیقی را برای عرضه گندم سایر استانها در بورس کالا انجام دهد.

    به گفته اکبری، از مزیتهای اجرای این طرح می‌توان به کاهش بار مالی سنگین دولت در خریدهای تضمینی اشاره کرد؛ علاوه بر اینکه زمان دریافت پول کشاورز به واسطه عرضه محصول در بورس کالا به کمترین حد ممکن می‌رسد، چرا که با روش خرید تضمینی، کشاورزان باید چندین ماه منتظر بمانند تا پول خود را دریافت کنند اما از طریق بورس کالا پول کشاورزان فورا پرداخت می‌شود.

    وی افزود: علاوه بر این اجرای این طرح باعث کنار رفتن دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمتها در بورس کالا می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که با جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یافته و با اجرای این طرح روی گندم نیز شاهد آغاز تحولی بزرگ در ارتقای بخش کشاورزی کشور خواهیم بود.

    برچسب ها