عصر خودرو

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد:

حذف رانت و دستکاری بازار با اعتماد دولت به بورس کالا

عصر بازار- یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: هر وقت دولت و نهادهای مربوطه، به بورس کالا اعتماد کردند و بخش عمده‌ای از معاملات را به بورس کالا سوق دادند، رانت و دستکاری بازار متوقف شده و بازار به یک ثبات نسبی رسیده است.

حذف رانت و دستکاری بازار با اعتماد دولت به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از مهر، امین گل‌گیر گفت: هر چند بورس کالای ایران در مقایسه با سایر بورس‌های کالایی بین‌المللی، بورسی نوپا به شمار می‌ رود؛ اما از زمان تأسیس تاکنون به‌تدریج توانسته است جایگاه خود را در اقتصاد کشور به دست آورده و منشأ خدمات بسیاری شود.

    وی افزود: اگرچه در ابتدا، بسیاری از مسئولان اقتصادی و صنعتی کشور به دیده تردید به آینده این بورس نگاه می کردند، اما رفته‌رفته و با مشخص شدن  پتانسیل‌های متعدد این بورس همچون تأمین مالی، ایجاد شفافیت و کشف قیمت و مرجعیت قیمتی، توانستند استفاده‌های فراوانی از آن کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه به حوزه تأمین مالی اشاره کرد و گفت: تعریف ابزارهای نوین معاملاتی مانند ابزار مشتقه نه تنها موجب راه‌اندازی بازارهای جذاب جدید (در کنار بازار معاملات فیزیکی) شد، بلکه توانست یکی از اهداف بورس کالا که تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق انتشار اوراق بهادار مبتنی بر کالای مشخص بود را تسهیل کند.

    وی اضافه کرد: شاید انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سرآغاز فصل نوینی در این زمینه بود که به ‌تدریج به‌عنوان ابزار تأمین مالی کارآمدی موردتوجه قرار گرفت که تأمین مالی 2650 میلیارد تومانی حوزه کشاورزی (به‌منظور جبران کمبود مالی دولت در خرید تضمینی گندم)، انتشار اوراق 200 میلیارد تومانی برای تأمین مالی شرکت پتروشیمی شیراز در سال 95، انتشار اوراق 150 میلیارد تومانی برای شرکت ذوب‌آهن اصفهان در سال 94 ازجمله این موارد بوده است.

    گل گیر تاکید کرد: لذا هرچند این میزان تأمین مالی در برابر تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری اندک است، اما با راه‌اندازی رتبه‌بندی شرکت‌ها به‌منظور تسهیل در ارائه تضامین و برگزاری سمینارها و همایش‌های فراگیر به‌منظور آشنایی فعالان اقتصادی با روش‌های تأمین مالی از طریق بورس کالای ایران، می‌توان به آینده این حوزه امیدوار بود.

    وی به کارکردهای بورس کالا در ایجاد شفافیت و کشف قیمت اشاره کرد و افزود: بورس‌های کالایی با راه‌اندازی بازاری شفاف، گسترده و نظام‌مند نقش مهمی در تنظیم بازار از طریق کشف قیمت های واقعی بر اساس عرضه و تقاضا داشته اند که گواه این مدعا، تجربه بسیاری از کشورهای جهان در این فرضیه است.

    وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که هر وقت دولت و نهادهای مربوطه، به بورس کالا اعتماد کردند و بخش عمده‌ای از معاملات را به بورس کالا سوق دادند، رانت و دستکاری بازار متوقف شده و بازار به یک ثبات نسبی رسیده است. شاهد این ادعا نابسامانی بازار شکر در سال گذشته بود که با عرضه محصولات از سوی بازرگانی دولتی ایران در بورس کالای ایران تا اندازه زیادی از التهاب بازار این محصول کاسته شد و درنهایت قیمت این محصول به تعادل رسید.

    وی عنوان کرد: در این راستا نقش بورس کالا علاوه بر شفاف‌سازی معاملات، نظارت بر خریداران بود که با کوتاه کردن دست دلالان از ادامه تنش جلوگیری می‌کند.

    به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در بورس کالای ایران نظیر احراز هویت مشتریان، نظارت بر انجام معاملات، نظارت بر تسویه و تحویل کالا به گونه ای است که معاملات کمتر دچار دستکاری شده و به این ترتیب می توان به خوبی اهداف تنظیم بازار را محقق کرد.

    وی به دیگر پتانسیل بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: از دیگر کارکردهای مهم این بورس مرجع قیمتی است به طوری که بسیاری از کالاهای پتروشیمی و فلزی داخلی در بورس کالای ایران کشف نرخ می‌شوند و این معاملات بورس کالا را به‌عنوان مرجع قیمتی این کالاها در داخل معرفی می‌کند.

    برچسب ها