عصر خودرو

فضای همکاری بین المللی با ایران پس از اقدام کارگروه مالی بهترشده است

عصر بازار- عضو کابینه دولت یازدهم به رای کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به تمدید تعلیق اقدام های متقابل علیه ایران اشاره کرد و گفت:اکنون فضای بین المللی برای همکاری شرکت های بزرگ با ایران باز شده است.

فضای همکاری بین المللی با ایران پس از اقدام کارگروه مالی بهترشده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمود واعظی» روز سه شنبه مبنی براینکه اقدام کار گروه ویژه اقدام مالی چه اثری برای کشورمان دارد، به تشریح رای کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به تمدید تعلیق اقدام های متقابل علیه ایران که در اجلاسی که دو هفته پیش در بارسلونای اسپانیا برگزار شد و هیات عالی رتبه ای از ایران در آن شرکت کرده بود، پرداخت و افزود: آمریکا و برخی از کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و کشور آرژانتین به دنبال این بودند تا با وارد کردن فشار، ایران را به جایگاهی که سال پیش داشت برگردانده و به دنبال آن محدودیت هایی ایجاد کنند.
    عضو هیات دولت یازدهم ادامه داد: بسیاری از کشورهای آسیایی و کشورهای دوست و نیز اتحادیه اروپا و انگلیس با توجه به مسئله برجام و عادی شدن روابط ایران، در مقابل فشارها ایستادگی کردند و اجازه ندادند نه تنها کشورمان به گذشته برگردد، حتی آن ضرب العجل یکساله ای هم که بود، برداشته شد.
    واعظی گفت: اکنون و در نتیجه این اقدام، مقداری فضا برای همکاری ایران با کشورهای مختلف بازتر شده است.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: نکته بسیار مهم این اجلاس تاکید کشورمان بر دو موضوع بود؛ یکی اینکه ایران با توجه به اینکه خود قربانی تروریسم است با هرگونه نقل و انتقال پولی که بخواهدبه گروه های تروریستی در هرکجای دنیا شود به شدت مخالف است.
    عضو هیات دولت یازدهم ادامه داد: ایران قوانینی در گذشته در این باره داشته است و قوانین جدید دیگری هم وضع خواهد کرد، برای اینکه راه را محدود کند تا نه پولی ایرانی و نه از طریق ایران چنین اتفاقی رخ دهد.
    واعظی نکته بسیار مهم دیگر را مسئله پولشویی عنوان کرد و افزود: الان مسئله پول شویی مسئله بسیار مهمی است که در برخی موارد با گروه های تروریستی هم مرتبط می شوند.
    عضو کابینه دولت یازدهم گفت: ایران یک سیاست روشنی اتخاذ کرده مبنی براینکه ما با هرگونه پول شویی تحت هر نامی مخالف هستیم و با توجه به عملکرد مجلس و دولت برای مبارزه با پول شویی و انتقال پول برای تروریسم خوشبختانه رویکرد این اجلاس نسبت به ایران بسیار خوب بوده است.
    واعظی مبارزه با پولشویی را یک رویکرد جدی جهانی بعد از نگرانی هایی که پس از یازده سپتامبرو طالبان، القاعده، داعش و غیره وجود داشت، دانست و گفت: اکنون همه کشورهای جهان استقبال می کنند از اینکه از کشورشان و بانک های شان کمکی از نظر مالی به تروریست ها صورت نگیرد.
    عضو هیات دولت با بیان اینکه ایران هم این روند را قبول دارد، افزود: تلاش می کنیم براساس آنچه که خودمان در داخل داریم و با توجه به چارچوب و اصولی که در کشورمان حاکم است، این مبارزه را انجام دهیم و برای آن قوانین مورد نیاز تصویب کنیم.
    واعظی با بیان اینکه اکنون فضا از نظر بین المللی به نفع کشورمان تغییر کرده است، گفت: نمونه آن را در این قرارداد بزرگی که کنسرسیوم به رهبری توتال امضا شد می بینیم.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وقتی یک قرارداد چهار و هشت دهم میلیارد دلاری دارد با ایران بسته می شود که در خاک ایران سرمایه گذاری شود، این یک تحول بزرگ است که هم روابط بانکی را تغییر می دهد و همین اینکه اطمینان برای شرکت های کوچک ایجاد می کند که ایران کشوری امن برای سرمایه گذاری است.
    کارگروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF که با هدف ارائه راهکارهایی برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل شده، از کشورهای عضو و غیرعضو خود می خواهد تا با اجرای دستورالعمل ها به رعایت استانداردها متعهد شود. رعایت این استانداردها می تواند علاوه بر ایجاد یکپارچگی در نظام بانکداری جهانی، از پولشویی و تامین مالی تروریسم پیشگیری کند.

    برچسب ها