عصر خودرو

ریسک اعتباری ایران کاهش یافت

عصر بازار- یکی از دستاوردهای مهم برجام و بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد ایران در طول فعالیت دولت یازدهم فراهم شدن شرایط جذب سرمایه‎های خارجی و دسترسی به تکنولوژی روز است.

ریسک اعتباری ایران کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی با عنوان افزایش جذابیت اقتصاد کشور برای سرمایه‌گذاری، حاصل سیاست‌های اصولی دولت مطرح کرد: به اعتقاد عموم کارشناسان و آگاهان اقتصادی، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای حرکت پایدار در مسیر توسعه و رشد و شکوفایی در هر کشوری، دسترسی به منابع مالی و تکنولوژی‌های روز است. یکی از مهم‌ترین اهداف دولتمردان دولت یازدهم در همه بخش‌های جهت‌ دهی کارشناسی و دقیق به مسیر توسعه پایدار کشورمان بوده و هست. در این راستا مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولتمردان و برنامه‌های اجرا شده در همه بخش‌ها بر همین مدار اصلی یعنی حرکت در مسیر توسعه پایدار قرار دارد.

    دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی و فراهم کردن امکان دسترسی تولیدکنندگان و صنایع مختلف به تکنولوژی‌های روز یک مسیر دقیق را در همه بخش‌ها دنبال کرده است. این دولت با اتخاذ سیاست خارجی منحصر به فرد که حاصل آن دسترسی به توافق برجام و گسترش روابط با دنیا است به طور کلی فضا را برای بازگشت آرامش به کشورمان فراهم کرد و از سوی دیگر با آوار برداری صحیح از خرابی‌هایی که تحویل گرفته بود در حوزه‌هایی مانند مسائل پولی، ارزی، بانکی، حمایت از تولیدات داخلی و... و. آرامش و نشاط را با کنترل تورم افسار گسیخته نابودگر و مثبت کردن رشد اقتصادی منفی 7 درصد و ثبات در نرخ‌ شاخص‌های مهم  به اقتصاد کشورمان باز گرداند تا فضا برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به طور کلی فراهم شود.

    در این مدت قراردادهای ریز و درشتی در صنایع مختلف کشورمان با شرکت‌های خارجی منعقد شده که نشان دهنده کاهش ریسک اعتباری ایران و آمادگی شرکت‌های خارجی برای مشارکت بلندمدت با شرکت‌های ایرانی است. صنایع خودرو و نفت و گاز البته در این مدت به دلیل حجم بالای قراردادها بیشتر در صدر اخبار بوده‌اند. اما در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، تولید انرژی‌های پاک و ... هم شاهد حضور شرکت‌ها و سرمایه‌های خارجی در ایران هستیم و از سوی دیگر با توجه به ثبات اقتصادی شاهد افزایش سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه‌های مولد هستیم.

    در چند روز اخیر اما قرارداد توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در صدر قرار گرفته است. از نظر میزان حجم سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی هم البته این مورد یکی از بزرگترین قراردادهای خارجی در حوزه صنایع کشورمان به شمار می‌آید. در این مدت انتقادهایی هم به این قرارداد شده، که البته در روزهای اخیر دیگر از حالت انتقاد خارج شده و بیشتر تبدیل به تهمت و تخریب شده است. این در حالی است که به اعتقاد عموم کارشناسان مستقل، این قرارداد یکی از بهترین و به صرفه‌ ترین قراردادهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان است که در آن همه ملاحظلات مربوط به اسناد بالادستی از جمله، سند چشم‌انداز، سیاست‌های اقتصادمقاومتی، برنامه ششم توسعه و ... رعایت شده است.

    بهمن آرمان اقتصاددان شناخته شده در اینباره با بیان اینکه یک جریان سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع ملی، فضای کشور را به سمتی هدایت می‌کند که سفید را عملا سیاه نشان می‌ دهد، معتقد است: «قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، قراردادی بزرگ و سرنوشت ساز بود. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تجهیزات این همکاری باید در ایران ساخته شود، برآورد می‌شود این قرارداد 10 هزار نفر به طور مستقیم و 100 هزار نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.»

    ارزش این قرارداد چهار میلیارد و 800 میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود. این در حالی است که یکی از خواسته‌های مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش سریع ظرفیت تولید در میدان‌های مشترک است. در قالب این قرارداد انتقال تکنولوژی هم به کشور صورت می‌گیرد و یک شرکت داخلی به عنوان شریک در اجرای پروژه در این کار حضور دارد که می‌توان از این طریق اثرات قابل ملاحظه‌ای را برای توانمندتر شدن تولید داخل متصور بود که این مسئله هم باز از خواسته ‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

    با توجه به هجمه‌هایی که از سوی برخی دشمنان در مورد ایران وجود دارد، بسیاری از کارشناسان بر این باورند امضا و اجرای  پی در پی قراردادهای مهم تجاری از جمله قرارداد با توتال علاوه بر منافع سرشار اقتصادی پیامدهای مهم سیاسی و اجتماعی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی دارد. باز شدن چنین فضای مساعدی برای سرمایه‌گذاری چه سرمایه‌گذاری داخلی و چه مشارکت با شرکت‌های معتبر خارجی به اعتقاد کارشناسان از جمله دستاوردهای مهم برجام از یکسو و بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشورمان از سوی دیگر است.

    برچسب ها