عصر خودرو

راه های توسعه همکاری دریایی و بندری ایران و اوکراین بررسی شد

عصر بازار- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیات اقتصادی اوکراین که ریاست جمهوری پیشین این کشور را در کارنامه دارد، راهکارهای توسعه همکاری دریایی و بندری دو کشور را بررسی کردند.

راه های توسعه همکاری دریایی و بندری ایران و اوکراین بررسی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، در آغاز این مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران گفت: مسیر بندر بمبئی به بندرعباس و در ادامه آن اوکراین می‌تواند مسیری ارزان، سریع و کوتاه برای ترانزیت کالا باشد.
    محمد سعیدنژاد افزود: باید کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی فعال 2 کشور در بخش دریا و بندر مشخص شود تا ارتباطات جامعی داشته باشند و به طور مشخص طرح ‌های دریایی، بندری و ترانزیتی را پیگیری کند.
    وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم ایده توسعه خط ترانزیتی بندر بمبئی- بندرعباس و بندرهای اوکراین را دنبال و ارزیابی کنیم، باید به طور آزمایشی کالا را از این مسیر ترانزیتی عبور دهیم تا شرایط، زمان و هزینه‌های حمل ونقل آن ارزیابی شود.
    این مسوول پیشنهاد توسعه خواهرخواندگی بین بندرهای ایران و اوکراین را مطرح کرد و گفت: در زمینه تامین نیازهای 2طرف در زمینه دریا، انتقال دانش فنی، آموزش و سرمایه‌گذاری می‌توانیم مذاکرات جامعی داشته باشیم.
    سعیدنژاد به وضعیت راهبردی بندرهای ایران در خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: مدل کلی سرمایه‌گذاری در بندرهای ایران اینگونه است که تاسیسات زیربنایی از محل منابع عمومی و دولتی تامین می‌شود اما بقیه فعالیت‌ها مانند ساخت انبارها، سیلوها، محوطه‌ها و تجهیزات توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.
    وی درباره عملیات تکمیل راه‌آهن ایران به اوکراین در مسیر انزلی- آستارا توضیح داد: ما در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی همکاری های خود را تقویت کنیم و مقرر شده است تا یک ماه آینده هیاتی از سازمان بنادر و دریانوردی ایران به اوکراین سفر کند.
    در این دیدار رئیس جمهور سابق اوکراین نیز اظهارداشت: اوکراین در قسمت شرقی اروپا واقع شده است و از طریق دریا به گرجستان و ترکیه متصل است.
    سرپرست هیات اقتصادی اوکراین در این دیدار درباره موقعیت جغرافیایی این کشور در راهگذرهای بین‌المللی دنیا گفت: یکی از دالان های ترانزیتی ما از مسیر گرجستان برنامه‌ریزی شده و اوکراین برای حمل کالای خود از این مسیر به بندرعباس مصمم است.
    «ویکتور یوشچنکنو» که پیش از این رئیس جمهوری اوکراین بود، افزود: مذاکرات حمل کالا از طریق اوکراین به چین و آسیا شرقی ادامه دارد و همانطور که رئیس جمهوری ما عنوان کرده است کوتاه‌ترین راه به اروپا و آلمان از اوکراین می‌گذرد.
    وی یادآوری کرد اوکراین در سال 2016 میلادی به راهگذر تراسیکا پیوسته است و گفت: اوکراین آماده است در زمینه تامین ریل، سوزن ریل، لوکوموتیو و واگن قطار با ایران همکاری کند.
    در این جلسه که سفیر اوکراین در تهران نیز حضور داشت، مدیرکل همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اوکراین و جمعی از فعالان بخش خصوصی ایران و اوکراین مسائلی را در بخش دریا و بندر مطرح کردند تا 2طرف زمینه را برای حضور بهتر بخش خصوصی فراهم کنند.
     تراسیکا نام راهگذری بین المللی است که آسیا را به اروپا متصل می کند و به عنوان «راه ابریشم جدید» شناخته می شود و توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل ونقل در طول این مسیر را دنبال می کند.
    بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه در سر راه تراسیکا قرار دارند.
    سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان چهاردهمین کشور عضو این راهگذر شناخته شد.

    برچسب ها