عصر خودرو

کاهش عرضه بازارساز هم دامنه قیمت را تغییر نداد

محافظه‌کاری در بازار دلار

عصر بازار- در سومین روز هفته، دلار در محدوده ۳ هزار و ۷۸۰ تومان باقی ماند، اتفاقی که برای هفتمین روز متوالی تکرار شد.

محافظه‌کاری در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز دوشنبه، شاخص بازار ارز 5 تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 789 تومان رسید. دلار از تاریخ 13 تیر وارد محدوده 3 هزار و 780 تومان شد و تا روز گذشته نتوانست از این محدوده خارج شود. به گفته فعالان، در روزهای اخیر عامل افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار حضور نداشته و همین موضوع دامنه نوسانات را محدود کرده است. عده‌ای دیگر در بازار اعتقاد دارند، زمانی که عامل افزایشی در بازار برجسته می‌شد، در برابر آن عامل کاهشی قرار می‌گرفت که خنثی شدن اثر این نیروها بر یکدیگر را فراهم می‌کرد. این حادثه روز دوشنبه به نوعی در بازار تکرار شد. در نوزدهمین روز تیرماه، خریدها در بخش معاملات فردایی بالا رفته بود، ولی احتیاط معامله‌گران و کاهش خرید‌های نقدی اثر عامل اول را خنثی می‌کرد.

    برخلاف افزایش بهای دلار، روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسید. روز دوشنبه، در شروع بازار جهانی بهای اونس افت بیشتری را تجربه کرد و وارد محدوده هزار و 200 دلار شد. کاهش بیشتر طلای جهانی، قیمت سکه را تحت‌تاثیر قرار داد. البته بازیگران بازار سکه و طلا سعی می‌کردند با ورود به بازار ارز و خرید دلار اثر افت بهای اونس را جبران کنند. در روزهای اخیر قیمت سکه چندان مطابق با افت بهای اونس کاهش پیدا نکرده و همین موضوع موجب افزایش حباب این فلز گرانبها شده است. بالا رفتن حباب سکه موجب شده است که عده‌ای از معامله‌گران تمایل چندانی به خرید و فروش نداشته باشند، چراکه تصور می‌کنند قیمت از پشتوانه محکمی برخوردار نیست. در واقع گروهی از سکه بازان انتظار نوسان غیرمنتظره را دارند.

    ناکامی فردایی‌ها

    در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 788 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. افزایش ابتدای روز، معامله‌گران فردایی را فعال‌تر کرد و حجم خریدها در این معاملات را بالاتر برد. با این حال، در معاملات نقدی خریدها تغییر خاصی نکرد، عاملی که موجب شد قیمت پس از ساعات ابتدایی روز افزایش بیشتری را تجربه نکند و ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 3 هزار و 789 تومان به کار خود پایان دهد. البته پس از ساعت 3 بعدازظهر قیمت‌های بالاتری نیز در بازار به ثبت رسید که با توجه به تعطیلی بیشتر صرافی‌ها، ناشی از معاملات رسمی نبود. در واقع، روند قیمت پس از ساعت 3 بعدازظهر بیشتر ناشی از تحرکات در بخش غیررسمی بود.

    به گفته فعالان، دلار در حالی روز دوشنبه نتوانست از محدوده 3 هزار و 790 تومان عبور کند که عرضه بازیگران بازارساز در این روز کاهش یافته بود. همزمان، تعداد زیادی از بازیگران فردایی سعی داشتند جوی را در بازار ایجاد کنند که به افزایش خریدها منجر شود. معامله‌گران فردایی روز دوشنبه‌عنوان می‌کردند که در هر افتی امکان خرید دلار وجود دارد. در واقع مقصود آنها از این جمله آن بود که کسی از خرید دلار ضرر نخواهد کرد. با وجود این، روز دوشنبه دلار در شرایطی که چنین جوی در بازار وجود داشت در کانال 3 هزار و 780 تومان باقی ماند. کاهش نوسان نرخ حواله درهم و کاهش خریداران نقدی بازار از جمله عواملی بودند که در کاهش نوسانات بازار ارز اثر داشتند.

    برچسب ها