عصر خودرو

مدیرعامل لوتوس پارسیان خبر داد:

"دنا" دومین خودرو در بورس کالا

عصر بازار- پس از اینکه مدیرعامل ایران‌خودرو از عرضه خودروی دنا در بورس کالا خبر داد، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان نیز به عنوان مشاور پذیرش این خودرو توضیحاتی ارائه داد.

"دنا" دومین خودرو در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی تیموری شندی مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اعلام پذیرش خودرو دنا در بورس کالای ایران گفت: شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان بعد از کسب تجربه موفق پذیرش خودرو «سراتو» شرکت سایپا در بورس کالا، به شرکت ایران‌خودرو نیز برای پذیرش خودرو «دنا» مشاوره داد و در نهایت هم موفق به دریافت پذیرش برای این محصول شد.
    او تأکید کرد: برای پذیرش محصولی در بورس کالا، اولین ضرورت آن است که آن کالا مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نباشد.
    این فعال بازار سرمایه درباره زمان عرضه این خودرو گفت: زمان عرضه خودرو به مذاکرات ایران‌خودرو با بورس کالا و توافقات آنها بستگی دارد و تا کنون زمان عرضه مشخص نشده است. اما قطعاً زمان و شرایط عرضه به صورت رسمی از طریق بورس کالای ایران به اطلاع خواهد رسید.
    مدیرعامل لوتوس پارسیان هدف از پذیرش خودرو در بورس کالا را چنین بیان کرد: اول آنکه بورس کالا تا حدود زیادی به شفافیت بازارهای فیزیکی کمک می‌کند و تاکنون هم تجارب خوبی در این زمینه داشته است؛ ازاین‌رو پذیرش کالاها در این بازار گامی در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصاد است. از سوی دیگر، انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلاً در این بازار پذیرش و عرضه شده باشد؛ به همین دلیل، یکی از جذابیت‌های این اقدام برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا و استفاده از فرصت تأمین مالی از این طریق است.
    تیموری خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در لوتوس پارسیان اقدامات مؤثری در همکاری با بورس کالای ایران انجام داده‌ایم که نمونه آن، پذیرش دو محصول از خودروسازان بزرگ کشور (خودرو سراتو و دنا) در این بورس است و آخرین مورد همکاری هم به راه‌اندازی صندوق طلا برمی‌گردد که پذیره‌نویسی بسیار موفقی در اواخر ماه گذشته داشته است و به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور هم‌اکنون مراحل اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار را طی می‌کند.
    مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان همچنین به پیشینه همکاری این شرکت با خودروسازان اشاره کرد و افزود: تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مشاور پذیرش، از اوایل سال ٩٥ پیگیر پذیرش خودروهای شرکت سایپا در بورس کالا بود که در نهایت هم توانست پذیرش خودرو «سراتو» در بورس کالای ایران را به انجام رساند. همچنین تا کنون چندین فقره اوراق مشارکت، مرابحه و اجاره برای تأمین مالی این شرکت منتشر کرده‌ایم و سابقه همکاری ما با این خودروساز به سال 91 برمی‌گردد.
    تیموری ادامه داد: همکاری ما با ایران‌خودرو نیز مثبت و مؤثر بوده است به‌ طوری‌که در روزهای گذشته به عنوان مشاور تأمین مالی این شرکت موفق به دریافت موافقت اصولی انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مرابحه در بورس اوراق بهادار برای تأمین مالی این شرکت شده‌ایم و پذیرش خودرو«دنا» نیز تجربه دیگری از همکاری با این خودروساز بزرگ کشور است.
    هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، امروز از برنامه این شرکت برای عرضه 6 هزار و 500 دستگاه خودروی دنا در بورس کالا خبر داده است. به گفته یکه زارع، قرار است در سال جاری 26 هزار دستگاه خودروی دنا تولید شود که 25 درصد میزان تولید معادل 6 هزار و 500 دستگاه آن از طریق بورس کالا عرضه می‌شود.
    این مقام مسئول درخصوص اهداف عرضه دنا در بورس کالا گفته است: استفاده از معافیت مالیاتی 10 درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش،‌ شفافیت در قیمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در مسیر تامین مالی جدید و آزاد سازی قیمت خودرو جزء این اهداف قرار می‌گیرند.
    یکه زارع با بیان اینکه براساس ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است کالاهایی عرضه شده در بورس کالا را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا موجب کشف قیمت واقعی خواهد شد، در واقع بورس محل تلاقی عرضه و تقاضا و کشف قیمت منصفانه است.
    وی ادامه داد: کلید خوردن عرضه این خودرو در بورس امتحانی برای عرضه خودروهای بعدی است، در صورت موفق بودن این تجربه قطعا محصولات دیگر ایران خودرو نیز وارد بازار معاملات بورس کالا خواهد شد.

    برچسب ها