عصر خودرو

بزودی با افتتاح «صداره» کلید خواهد خورد؛

سرمایه گذاری جدید۲۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها در صنعت پتروشیمی

عصر بازار- سرمایه گذاری عظیم عربستان در مجمتع پتروشیمی صداره تنها چند هفته با تولید فاصله دارد و مقامات این آرامکو اعلام کرده اند قصد دارند مجتمع جدیدی را با ۲۰میلیارد دلار سرمایه گذاری احداث کنند.

سرمایه گذاری جدید۲۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها در صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، شرکت آرامکو می‌گوید مجتمع 20 میلیارد دلاری جدیدی را نزدیک ساحل احداث خواهند کرد که بازی را تغییر خواهد داد.  ایجاد تنوع اقتصادی یکی از برنامه‌های عبور از وابستگی به نفت ولیعهد عربستان است.

    بلومبرگ در گزارش خود نوشت: زیر چادری در صحرای عربستان، زیاد اللابان چشم‌انداز خود برای بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را به نمایش گذاشته است و این خیلی به یک فروشگاه آی‌کیا شباهت دارد.

    اللابان در تمام طول دوران خدمت خود به آرامکو کمک کرده است که 10 درصد تقاضای نفت خام جهان را تامین کند، اما حالا تمام آنچه او می‌خواهد در مورد آن صحبت کند، تمام محصولات پتروشیمی‌ای است که در یک خانه مدرن که او در شرکت صداره مدل‌سازی کرده است، به کار رفته‌اند. صداره یک مجموعه جدید گسترده 20 میلیارد دلاری است که او در مرکز صنعتی جوبالی آن را مدیریت می‌کند.

    از تشک در اتاق خواب و بشقاب‌های آشپزخانه گرفته تا قطعات شورولت کاپریس پارک شده در حیاط، و حتی تلوزیون پلاسما اتاق پذیرایی همگی با مواد پتروشیمی شرکت صداره تولید خواهند شد. و این شرکت که 5 سال است توسط بیش از 60000 نفر کارگر در حال احداث  و سرهم‌بندی است تنها چند هفته با تولید فاصله دارد.

    عبدالعزیز الجدامی، نایب رییس ارشد پالایش آرامکو در مصاحبه‌ای در دفتر مرکزی این شرکت در الظهران  که در فاصله 2 ساعت رانندگی در جنوب صداره قرار دارد، گفت: هدف ما این است که تا 2030 یک شرکت انرژی و پتروشیمی در بالاترین سطح جهان باشیم.

    اگر همه چیز درست پیش برود مجتمع صداره، گلیکول اتر، ایزوسیانیت، و سایر مواد شیمیایی‌ای را که در محصولات گوناگون از توپ گلف و آدامس گرفته تا مبل راحتی و صابون، مورد استفاده قرار می‌گیرد، با ظرفیت چندین تن، تولید خواهد کرد.

    با آماده شدن و شروع به کار صداره، آرامکو در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک مجتمع 20 میلیارد دلاری دیگر، اینبار با مشارکت شرکت صنایع پایه سعودی یا سابیک که تاکنون بزرگترین شرکت پتروشیمی عربستان است، می‌باشد.

    الجدامی که یکی از 7 مدیر اجرایی ارشد برتر آرامکو است می‌گوید: اگر ما به جای این که سوخت‌های پالایش شده تولید کنیم، مواد پتروشیمی هم تولید کنیم، در هر تن ارزش افزوده قابل توجهی خواهیم داشت. او اضافه کرد: در سال گذشته آرامکو و شرکای آن ظرفیت تولید مواد شیمیایی و پلاستیک خود را 60 درصد افزایش داده‌اند و آن را به 28 میلیون تن رسانده‌اند.

    با افت قیمت‌های نفت به زیر 50 دلار، تولید مواد پتروشیمی و پلاستیک سود بیشتری برای شرکت‌های انرژی به همراه  دارد چرا که مواد اولیه خوراک برای این تولیدات ارزان‌تر شده است.

    الجدامی می‌گوید: تجارت پتروشیمی و پلاستیک بسیار سریع‌تر از تجارت سوخت در حال رشد است، بنابرین سرمایه‌گذاری در پتروشیمی راهکاری برای کاهش ریسک تمرکز ما بر پالایش سوخت خواهد بود. او ادامه داد: در حال حاضر ما پتروشیمی را از سوخت پرسود تر می‌دانیم. ما دیگر نمی‌خواهیم فقط نفت خام صادر کنیم. ما به دنبال ایجاد ارزش افزوده از نفت و گاز خود هستیم.

    در چشم‌انداز 2030 از توسعه پتروشیمی آرامکو به عنوان کاتالیزوری برای شکوفایی تولیداتی که منجر به ایجاد اشتغال فرای نفت می‌باشد نام برده شده است. چنین سرمایه‌گذاری‌ای باعث شکوفایی رشد صنایع محلی خواهد شد.

    برچسب ها