عصر خودرو

«عصربازار» بررسی کرد:

تابستان آرام بازار پی وی سی

عصر بازار- وضعیت معاملات پلی وینیل کلراید در بورس کالای ایران در بازه زمانی سه ماهه ۹۶ در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۵ نشان میدهد که تقاضای افسار گسسیخته این کالا از بین رفته است.

تابستان آرام بازار پی وی سی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، پلی وینیل کلراید(PVC) یکی از پرکاربردترین پلاستیک ها در دنیا بوده به طوریکه مقام سومین پلاستیک پرمصرف را به خود اختصاص داده است. این محصول پلیمری با توجه به ساختار منعطف، قابلیت بهبود خواص از طریق امکان ترکیب با افزودنی ها، شکل پذیری راحت و پایین بودن قیمتش کاربردهای فراوانی داشته که در حدود 50 درصد از آن در ساختمان سازی استفاده می شود. بخش دیگری از پلی وینیل کلرایدهای تولیدی در دنیا در روکش سیم ها، صنایع خودروسازی، صنایع چسب و روکش، صنایع چرم مصنوعی و.... به کار گرفته میشوند.

    ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا بوده که مجتمع های پتروشیمی آبادان، بندرامام، اروند و غدیر گریدهای سوسپانسیونی (نظیرS65، S60و S57 و.....)، گریدهای امولسیونی (نظیرE6834) و گریدهای پزشکی برای تولید انواع این محصول تاسیس و راه اندازی شده اند.
    با توجه به موارد مذکور پلی وینیل کلرایدها طیف وسیعی از متقاضیان را به خود جلب کرده که این امر موجب گردید به راحتی وارد بازار معاملات مشتقه جهانی شده که از جمله مهمترین این بازارها(در شرق آسیا) می توان به بورس دالیان چین اشاره کرد. با این توضیحات هر چند محصولات تولیدی در مجتمع های پتروشیمیایی به صورت فیزیکی (به منظور استفاده در صنایع مربوطه) دادوستد می گردند، اما معاملات ابزار مشتقه بر این پایه، اهمیتی ویژه ای داشته که شاید پلی وینیل کلرایدها از جمله معدود محصولات پلیمری هستند که بازار نقدی آن تا حد زیادی از بازار مشتقه تاثیر می گیرد. به این ترتیب عواملی نظیر روند قیمت جهانی نفت (به عنوان ماده اولیه تولید پلی وینیل کلرایدها)، ریسک های سیاسی، پیش بینی وضعیت تولید و ... به طور مستقیم بر قیمت این محصول (چه در بازار نقدی و چه در بازار مشتقه) تاثیر میگذارند.
    در ادامه وضعیت معاملات سه ماهه ابتدایی سال 96 با سه ماهه ابتدایی سال 95 مقایسه شده و دلایل مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.

    1-نگاه آماری به معاملات پلی وینیل کلرایدها در بورس کالای ایران
    1-1-روند عرضه محصولات
    آمارها نشان می دهند مقدار عرضه ها در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 7/7درصد بیشتر از دوره زمانی مشابه در سال گذشته بود. این در حالی است که تنها در فروردین ماه 96 شاهد کاهش 5/6درصدی مقدار عرضه ها نسبت به فروردین95 بودیم و در 2 ماه دیگر، عرضه کنندگان مقدار بیشتری را در بورس کالا عرضه کردند.
    به این ترتیب به نظر می رسد رفتار عرضه کنندگان تغییر چندانی نداشته و اخلال خاصی در این زمینه مشاهده نشد که عمده ترین دلیل این امر را می توان در ثبات نسبی حجم صادرات و مقرون به صرفه بودن عرضه در بورس کالا و بازارهای داخلی(با توجه به بالا بودن قیمت پایه نسبت به قیمت فروش صادراتی در اغلب موارد)دانست.


    1-2-روند تقاضای خرید
    تقاضای خرید در سه ماهه ابتدایی 96 به طور متوسط 8/53 درصد کمتر از سه ماهه اول سال 95 بود. بیشترین کاهش تقاضا مربوط به فروردین ماه 96  بود، در حالی است که علیرغم ثبت تقاضای بسیار چشمگیر 134هزار تنی در فروردین95، در این ماه تنها 21،460 تن تقاضای خرید به ثبت رسید که 84 درصد کمتر از سال گذشته بود.
    1-3-روند حجم معاملات
    هر چند مقدار تقاضا به طور چشمگیری کاهش یافت اما حجم معاملات تغییر معناداری نداشت و با افت اندکی همراه بود. البته این افت 2درصدی در سه ماهه نخست سال جاری را نباید نگران کننده دانست، اما نگاهی به آمار معاملات ماهانه نشان می دهد کاهش حجم معاملات در خرداد ماه 96، بیش از 9 درصد بود که تداوم این امر می تواند نگران کننده باشد.
    کاهش چشمگیر مقدار تقاضا و ثبات نسبی حجم معاملات در بازه زمانی سال جاری نشان می دهد در این دوره خبری از رقابت های تنگاتنگ تا سقف مجاز قیمتی نبود. با اینحال با توجه به عرضه انحصاری محصول E6834 پتروشیمی اروند در بورس کالا، این محصول در بسیاری از روزهای معاملاتی با رقابت 20 درصدی مواجه گردید و به دلیل مذکور، از تحلیل آورده شده در ادامه مستثنی است.

    2-بررسی دلایل کاهش تقاضا و عدم رقابت های بالا برای خرید
    واکاوی کاهش مقدار تقاضا و حجم معاملات در این دوره نسبت به دوره مشابه سال 95، چندین عامل را به عنوان عوامل موثر شناسایی نمود که در ادامه به آنها اشاره می شود.
    2-1- روند قیمت پایه
    نگاهی به نمودارهای مذکور نشان می دهد در سه ماهه ابتدایی سال 95 به دنبال بازگشت قیمت محصولات پلیمری از کف قیمتی خود و رشد ادامه دار قیمت ها در بازار جهانی(در طی این دوره)، قیمت های پایه این محصولات به طور مداوم با رشد همراه گردید که به دنبال آن، خریداران در هر بار عرضه این محصولات ترجیح می دادند موجودی انبارهای خود را افزایش دهند. در ضمن با توجه به اینکه در این دوره، قیمت های پایه در یک بازه زمانی (حدوداً) بیست روزه اعلام میشد و نیز محدودیت سقف قیمتی برای خرید آنها اعمال می گردید (هر چند که این محدودیت از 10 درصد به 20 درصد افزایش یافت)، بیشترین قیمت پیشنهادی(با توجه سقف مجاز قیمتی) با قیمتهای بازار اختلاف زیادی (حتی تا 1000 تومان) داشت که این امر بر حجم تقاضا و عطش خریداران می افزود.
        

         

    این درحالی است که در سال جاری نه تنها نوسانات معنادار و شدیدی در قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی و به دنبال آن در بورس کالا مشاهده نشد، بلکه قیمت های پایه به صورت هفتگی اعلام شده که این امر موجب کاهش فاصله قیمتی بورس و بازار و در نتیجه کاهش رغبت خریداران به پیشنهاد قیمت های بالا و رقابت معنادار گردید.
    2-2- انتخابات ریاست جمهوری
    نگاهی به وضعیت بازارها و آمار معاملات ماه های مقارن با انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد حداقل یک ماه پیش از انتخابات ، بازار همواره متاثر از اخبار سیاسی، نظر سنجی های منتشره در مورد پیشی گرفتن فرد/گروه سیاسی، برنامه های پیشنهادی نامزدهای انتخاباتی (علی الخصوص افرادی که بیشترین شانس پیروزی را دارند) و... بوده و بسیاری از خریداران ترجیح می دهند تنها به مقدار نیاز خود خرید کرده و از بالا بردن موجودی انبارهای خود اجتناب می کردند. به این ترتیب بخش عمده ای از احتیاط خریداران(علی الخصوص در دو ماهه نخست سال جاری)را باید به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اواخر اردیبهشت ماه نسبت داد.

    2-3- کاهش نقدینگی
    همانگونه که در قسمت های قبل نیز به آن اشاره شد، فضای کنونی موجب گردید ادامه فعالیت معدود دلالانی که با استفاده از کدهای معاملاتی فعال نسبت به خرید از بورس کالا اقدام می کردند، توجیه نداشته باشد و لذا ایشان متمایل به خریدهای مستقیم از پتروشیمی ها به منظور صادرات کالا، خرید کالاهای خارج از گونه و... شدند. از طرف دیگر تولید کننده و مصرف کننده واقعی نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند که شاید مهمترین آنها کمبود نقدینگی باشد. این امر موجب گردید بسیاری از این تولیدکنندگان مجبور به خرید از بازار آزاد به صورت نسیه شده که بخشی از کاهش تقاضا را میتوان به این عامل ثبت داد.
    نتیجه گیری: هر چند حجم معاملات در سه ماهه ابتدایی سال 96 تقریباً معادل دوره مشابه سال 95 بود، اما به وضوح خبری از حجم تقاضای بالا، رقابت تا سقف مجاز قیمتی و نیز تسهیم به نسبت نبود. به نظر می رسد اصلاحات اعمال شده در بورس کالا نظیر اعلام هفتگی قیمت پایه محصولات پلیمری در کنار عواملی نظیر کاهش نقدینگی، همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری و... عوامل اصلی در این زمینه بودند. با این توضیحات به نظر می رسد در میان مدت روند کنونی، روند قالب بر بازار و معاملات بورس کالا باشد.
    در خاتمه پیشنهاد می شود به منظور جذب سفته بازان و استفاده از پتانسیل های ایشان، پذیرش محصولات پلی وینیل کلراید (علی الخصوص گریدهای پرطرفدار مانند S65) در بازار معاملات مشتقه بتوان از بروز نوسانات شدید قیمتی در یک دوره زمانی کوتاه مدت جلوگیری نمود.


    نویسنده: امیر حسین محمدی، مدیر واحد معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

    برچسب ها