عصر خودرو

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن:

فرصت صنایع ریلی برای ورورد به بازار سرمایه

عصر بازار- معاون برنامه ‌ریزی و اقتصاد حمل ‌و نقل راه‌آهن، از برنامه این شرکت برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در حوزه تامین ناوگان و سرمایه گذاری ریلی خبر داد.

فرصت صنایع ریلی برای ورورد به بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا،  نورالله بیرانوند در نخستین همایش تامین مالی شرکت های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه یکی از استراتژی های اصلی شرکت راه آهن حداکثر سازی مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی است، گفت: براساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کل عملیات بار و مسافر از طریق بخش‌خصوصی انجام می‌شود. براین اساس ما تمام واگن‌های مسافری را به بخش‌خصوصی واگذار کردیم .

    وی یکی از اقدامات اصلی راه آهن را استفاده از ظرفیت بازار بورس اعلام کرد و گفت: تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به سایر شقوق تامین مالی  مناسب تر است و امیدواریم با کمک و حمایت بورس و بازار سرمایه توانمندی های بخش ریلی بیش از پیش توسعه یابد.

    بیرانوند افزود: راه آهن فرصت خوبی برای ورود به بازار سرمایه دارد و امید است بتوانیم از این بازار برای توسعه خدمات ریلی استفاده کنیم.

    معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن گفت: براساس برنامه توسعه راه آهن، شکاف عمیقی برای تامین سرمایه وجود دارد که این شکاف بایستی با حضور پررنگ بخش خصوصی و حمایت بازار سرمایه از بین برود.

    بیرانوند تصریح کرد: خوشبختانه راه آهن از نظر قانونی با خلایی مواجه نیست و تمام توان خود را برای جذب بیشتر بخش خصوصی و مشارکت آن در توسعه ریلی بکار گرفته است.

    وی اضافه کرد: یکی از مطالبات بخش خصوصی اصلاح های قانونی است که با اقدامات در دست اجرا، اصلاحات لازم و مورد نیاز در موارد قانونی صورت خواهد گرفت.

    بیرانوند اظهار داشت: خوشبختانه بستر های تحقق این مهم فراهم است و با مالکیت‌هایی که در اختیار بخش‌ خصوصی قرار داده‌ایم در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌ برداری شرکت را با همکاری بخش‌ خصوصی اصلاح کنیم.

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن عنوان کرد: در حال حاضر مشوق‌های زیادی برای بخش‌ خصوصی همچون مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است که منافع آن به بخش‌خصوصی می‌رسد .

    بیرانوند گفت: تضمین خرید خدمات نیز یکی دیگر از مشوق‌ هایی است که برای سرمایه‌ گذاری در راه‌ آهن در نظر گرفته‌ایم، و افرادی که در بخش زیربنایی راه‌ آهن خدماتی را تولید می‌ کنند و ظرفیت‌ های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌ کنند و همچنین خدمات آن دارای ضمانت خرید است تا سرمایه‌گذاری آنها تضمین شود.

    وی ادامه داد: همچنین در این زمینه نوسانات نرخ ارز نیز تا بالای 10 درصد تضمین می‌شود که همه اینها موجب امنیت در سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد.

    معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن همچنین تاکید کرد که راه‌آهن تلاش می‌کند برای تامین مالی داخلی و خارجی نیز بخش‌خصوصی را حمایت کند و تمام این مشوق‌ ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش‌ خصوصی در حوزه ریلی است.

    بیرانوند رویکرد استراتژیک راه‌آهن را افزایش سهم بخش‌ خصوصی در صنعت ریلی دانست و  از آن به‌عنوان یک راهبرد بلندمدت اجرایی یاد کرد.

    وی همچنین با اشاره به تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ است.

    برچسب ها