عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:

حرکت به سمت واقعی‌شدن قیمت گندم با عرضه در بورس کالا

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه گندم در بورس کالا در کنار پرداخت سریع وجه به کشاورزان، موجب قطع دست دلالان از چرخه خرید، فروش و توزیع محصولات کشاورزی شده و موجبات شفافیت قیمت را فراهم می کند و باعث می‌شود تا به سمت واقعی‌تر شدن قیمت گندم و انطباق با نرخ‌های جهانی گام برداریم.

حرکت به سمت واقعی‌شدن قیمت گندم با عرضه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی گفت: بورس کالا یک ابزار قدرتمند برای تامین منابع مالی حوزه کشاورزی است زیرا اساس و ساختار فعالیت‌های بازار سرمایه از جمله بورس کالا مبتنی بر شفافیت اطلاعات است و این شفافیت کمک می کند تا تصمیم گیری مناسبی برای عرضه کننده، تقاضا کننده و همچنین تعادل در تخصیص بهینه منابع برای فعالیت های اقتصادی کشور از جمله بخش کشاورزی صورت بگیرد.

    نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «بورس کالا بازاری متشکل و سازمان یافته است» افزود: در حال حاضر پول کشاورزان به صورت سنتی از سوی دولت پرداخت می شود این در حالی است که اجرای طرح قیمت تضمینی گندم باعث می شود تا به سمت واقعی تر شدن قیمت گندم و انطباق با نرخ های جهانی گام برداریم به طوریکه گندم تولید شده در کشور در بورس کالا عرضه می شود و مابه التفاوت قیمت بورس از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شود.

    وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینجاست که وجه معامله گندم کشاورزان در بورس ظرف چند روز به حساب کشاورزان واریز می شود و به این ترتیب عمده مطالبات کشاورزان در اسرع وقت به آنها می رسد یعنی مشکل نقدینگی که هر ساله دولت با آن رو به روست، برطرف خواهد شد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بنابراین به طور قطع می توان گفت که با عرضه گندم در بورس کالا، این محصول مهم و استراتژیک براساس استانداردهای مشخص و در فضایی شفاف مورد معامله قرار می‌گیرد.

    وی افزود: مکانیسم معاملاتی بورس کالای ایران تاثیر قابل توجهی در نظام مند شدن قیمت گذاری محصولات کشاورزی و شفافیت معاملات دارد، چرا که وقتی قیمت محصولات در بازار و بورس تعیین شود، نزدیک‌ترین قیمت به واقعیت بازار بوده و کشاورزان نگران ارزان ‌فروشی محصولات خود نخواهند بود و تولید کشاورزی نیز تشویق خواهد شد.

    پورابراهیمی گفت: عرضه گندم در بورس کالا در کنار پرداخت سریع وجه محصولات به کشاورزان، موجب قطع دست دلالان از چرخه خرید، فروش و توزیع محصولات کشاورزی می شود و موجبات شفافیت قیمت را فراهم می‌آورد و با این کار بسیاری از فرایندهایی که به دلیل غیر فعال بودن باعث ایجاد فسادهای اقتصادی می شود، برچیده خواهد شد.

    برچسب ها