عصر خودرو

واکنش پوتین به ترامپ:

در بازار گاز اروپا بر آمریکا برتری داریم

عصر بازار- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با توجه به برنامه صادرات گسترده گاز فشرده آمریکا به کشورهای اروپایی اعلام کرد: گاز صادراتی روسیه از نظر قیمت بر نوع آمریکایی در بازار گاز اروپا برتری دارد.

در بازار گاز اروپا بر آمریکا برتری داریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پوتین در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه خواهان رقابت سالم در بازار گاز و دوری از ملاحظات سیاسی هستیم، اظهار کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست سران گروه بیست کشور دارای اقتصاد برتر در هامبورگ گفت که واشنگتن از رقابت آزاد و منصفانه در عرصه اقتصادی حمایت می کند.
    پایگاه اینترنتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز دوشنبه به نقل از سخنان پوتین نوشت: روسیه نیز از چنین رویکردی در معاملات و همکاری های اقتصادی حمایت می کند و اگر چنین رقابتی منصفانه و سالم و نه توام با تلاش های سیاسی باشد، خرسند خواهیم بود.
    رئیس جمهوری روسیه سپس به تلاش ها و برنامه ریزی گسترده آمریکا برای صادرات گاز فشرده به بازار اروپا اشاره و اظهار کرد: هر کارشناسی در این مورد خواهد پذیرفت که بهای گاز فشرده آمریکایی در بازار اروپا به مراتب بیشتر از گاز صادراتی روسیه و حتی گاز فشرده شرکت های روسی است.
    وی ادامه داد: بهای گاز فشرده آمریکایی به هیچ وجه با گاز صادراتی روسیه که از طریق خطوط لوله به اروپا صادر می شود، قابل مقایسه نیست و به همین دلیل هیچ شکی نداریم که در رقابت برتری کامل داریم.
    وی ادامه داد: اما برای اینکه چنین برتری رقابتی حفظ شود، تمام شرکت کنندگان بازار گاز باید با یکدیگر همکاری و این امتیار رقابتی را حفظ کنند.
    آمریکا که حضور روسیه در بازار انرژی اروپا را برنمی تابد، کاهش مشارکت این کشور را در دستور کار قرار داده است و دونالد ترامپ تلاش می کند تا آخرین حد ممکن سهم مسکو را از فروش گاز در جهان به عنوان یکی از عمده ترین منابع تامین درآمد ارزی محروم کند.
    فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا و کمیسیون انرژی به عنوان تشکیلات تخصصی دست اندرکار امور انرژی اروپایی برای کاهش همکاری با روسیه در دستور کار سران کاخ سفید قرار دارد.
    این تلاش ها با اقدامات دامنه داری منجر به لغو طرح بزرگ «جریان جنوبی» شد که مطابق آن روسیه می بایست از طریق دریای سیاه و ترکیه گاز را به بازارهای جنوب اروپا از جمله به مقصد ایتالیا برساند.
    در این طرح که ظرفیت انتقال 50 میلیارد مترمکعب گاز در سال پیش بینی شده بود، بلغارستان از طرف آمریکا تحت فشار قرار گرفت و توافق به دست آمده با شرکت گازپروم روسیه لغو و امکان اجرا از بین رفت.
    روسیه به دنبال این واقعه دو سال پیش با ترکیه برای اجرای طرح احداث خط لوله دیگری به نام جریان ترک وارد مذاکره شد.
    احداث بخش دریایی این خط لوله از اوایل تیرماه جاری با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز شد که در صورت اتمام، گاز این کشور را از طریق دریای سیاه به ترکیه و سپس مقصد نهایی اروپا صادر می کند.
    آلکسی میلر رئیس شرکت گازپروم نیز ابراز امیدواری کرده است، طرح خط لوله گاز جریان ترک سال 2019 به بهره برداری برسد.
    بر پایه توافقی که اکتبر سال گذشته میان مقام های ترکیه و روسیه در استانبول امضا شد، قرار است دو خط لوله گازی که سالانه ظرفیت انتقال 15 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب گاز را داشته باشد، ساخته شود.
    روسیه همچنین امیدوار است با اجرای این طرح و نیز احداث خط لوله گاز اروپای شمالی 2 بتواند ضمن رهایی از وابستگی به تاسیسات ترانزیت اوکراین، گاز خود را به طور مستقیم و پایدار به کشورهای اروپایی صادر کند.
    شرکت گازپروم سالانه حدود 130 میلیارد مترمکعب گاز به بازارهای اروپایی صادر می کند که درآمد حاصل از این بخش همراه صادرات روزانه بیش از 11 میلیون بشکه نفت، بیش از 60 درصد درآمدهای ارزی روسیه را تشکیل می دهد.
    به گزارش رسانه های روسی، هر چند بهای گاز صادراتی آمریکا بالاتر از روسیه در بازارهای اروپایی است، اما واشنگتن از ابزارهایی همچون فشار سیاسی و تشویق بهره خواهد گرفت تا به اهداف ضدروسی خود دست یابد.

    برچسب ها