عصر خودرو

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خبر داد:

کاهش ۲۱ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین طی سه سال

عصر بازار- نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به بیان آخرین تحولات تجاری ایران و چین پرداخت و گفت: طی سه سال گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت و قیمت مواد خام در دنیا، روند مبادلات تجاری ایران و چین رو به کاهش بوده است.

کاهش ۲۱ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین طی سه سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مجیدرضا حریری ‌اظهار کرد: آماری که در سال 2014 از مجموع مبادلات تجاری ایران و چین اعلام شده عددی نزدیک به 52 میلیارد دلار بوده است. در سال 2015 این رقم به 34 میلیارد دلار رسید و در پایان سال 2016 این میزان به 31 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

    وی افزود: این روند از نظر ارزش دلاری در سه سال گذشته روندی رو به کاهش بوده است. ضمن اینکه آمارها از وضعیت سه ماهه اول سال 2017 نشان می‌دهد روند مبادلات دو کشور نسبت به قبل افزایشی شده است.

    نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به دلایل افت مبادلات تجاری ایران و چین در سه سال گذشته تصریح کرد: افزایش یا کاهش‌ها در مبادلات تجاری میان ایران و چین بر اساس این بوده که قیمت نفت در دنیا افزایش داشته یا کاهشی بوده است.

    حریری اضافه کرد: روابط ما هم تحت تاثیر قیمت جهانی نفت است. برای اینکه بیشترین صادرات ما به چین شامل نفت است یا اینکه شامل اقلامی از جمله گاز، ‌پتروشیمی و میعانات می‌شود که متاثر از قیمت نفت هستند.

    وی عنوان کرد: در بقیه بخش‌ها هم چون اصولا صادرات مان به بقیه دنیا عمدتا مواد خام است، قیمت مواد خام در سال‌های اخیر در دنیا رو به کاهش بوده است به همین دلیل از نظر ارزش مبادلات با چین روند کاهشی روبرو بوده‌ایم، ضمن اینکه از نظر وزنی تفاوت چندانی نداشته‌ایم.

    برچسب ها