عصر خودرو

تولیدکنندگان نفت روسی از ادامه کاهش تولید سرباز می‌زنند

عصر بازار- با وجود این که روسیه یکی از اعضای اصلی توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک به شمار می‌رود، تولیدکنندگان این کشور با این ابهام روبه‌رو هستند که آیا شراکت‌شان همچنان سودآور خواهد بود و به آنها انگیزه لازم برای ادامه محدود کردن عرضه را خواهد داد.

تولیدکنندگان نفت روسی از ادامه کاهش تولید سرباز می‌زنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، قیمت‌های پایین‌تر از حد انتظار نفت و روبل قوی‌تر از حد انتظار به همراه عوامل فصلی و افزایش نرخ حفاری در بهار، احتمال افزایش تولید به سمت پایان سال را ایجاد می‌کند که ممکن است به کاهش سطح پایبندی روسیه به تعهداتش تحت توافق کاهش تولید، منجر شود.

    روسیه در اواخر آوریل به هدف کاهش تولید نفت به میزان 300 هزار بشکه در روز دست یافت و طبق آمار وزارت انرژی روسیه، میزان سطح پایبندی این کشور در ماه‌های مه و ژوئن اندکی بالای 100 درصد بوده است.

    تاکنون کاهش تولید تاثیر مهمی بر فعالیت‌های مالی تولید کنندگان نفت نداشته است، زیرا آنها عمدتا تولید چاه‌هایی که سودآوری کمتری داشته‌اند را کاهش داده و تولید از ذخایر سودآورتر را افزایش داده‌اند.

    با این‌همه روسیه به دلیل عوامل فصلی، معمولا نفت کمتری در ابتدای سال تولید می‌کند بنابراین این پرسش به قوت خود باقی می‌ماند که آیا تولیدکنندگان نفت قادر خواهند بود به تعهدات کاهش تولیدشان در اواخر سال عمل کنند.

    طبق محاسبات تحلیلگران اسبربانک سی آی بی، طی 12 سال گذشته در فاصله آوریل تا اکتبر، متوسط تولید روزانه معمولا حدود 170 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

    این وضعیت با افزایش فعالیت‌های حفاری که پس از کاهش قابل توجه در فوریه، در بهار جاری مشاهده شد ممکن است پیچیده شود و به افزایش تولید در اواخر سال منجر شود.

    حفاری تولید در آوریل به میزان 9.8 درصد بر مبنای سال به سال افزایش یافت و در رشد 6.1 درصدی برای چهار ماه نخست سال سهیم بود و حجم حفاری در چند ماه آینده ممکن است نشان‌دهنده وضعیت احتمالی تولید در اواخر سال 2017 باشد.

    به گفته والری نستروف، تحلیلگر اسبربانک سی آی بی، با این‌همه هنوز زود است بر مبنای این آمار پیش‌بینی‌های تولید انجام گیرد، زیرا آوریل ماه انتظارات مثبت پیش از این بود که قیمت‌های نفت تحت تاثیر تصمیم کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید به مدت 9 ماه دیگر، کاهش شدید پیدا کند.

    نستروف برآورد کرد افزایش حجم حفاری به میزان حدود پنج درصد در سال، برای اینکه خنثی کردن کاهش طبیعی در سیبری غربی را جبران کند و تولید را ثابت نگه دارد، ضروری خواهد بود.

    دوراهی مالی

    در حالی که انتظار نمی‌رود تولیدکنندگان نفت روسی در ثابت نگه داشتن تولید یا حتی کاهش اندکی بیشتر آن از طریق کاهش فعالیت‌های حفاری با مشکلات فنی روبه‌رو شوند، پرسش کلیدی این است که آیا آنها اقدام مذکور را سودآور خواهند دید.

    به گفته گریگوری ویگون، مدیر شرکت مشاوره ویگون، توجه اصلی در اینجا بر روی شرکت‌هایی است که پروژه‌های جدید دارند که می‌تواند تولید آنها را در آینده نزدیک افزایش دهد.

    در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، شرکت‌ها از تلاش‌ها برای حمایت از قیمت‌ها سود بردند اما کاهش تولید تدریجی بود و تا پایان آوریل به هدف تعیین شده رسید. اما برای سه ماهه دوم احتمالا نتایج مالی اندکی کمتر خواهند بود زیرا قیمت‌های نفت کاهش پیدا کرده و کاهش تولید بالاتر بوده است.

    در مجموع، شرکت‌های نفت روسی از نوسانات قیمت نفت نسبت به بودجه فدرال لطمه کمتری دیده‌اند که به دلیل انعطاف پذیری سیستم مالیات روسیه بوده است. تحت این سیستم مالیاتی، مالیات‌هایی که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند زمانی که قیمت‌های نفت بالا می‌رود افزایش پیدا کرده و زمانی که قیمت‌ها پایین می‌رود، کاهش پیدا می‌کند.

    اما نتایج مالی تولیدکنندگان نفت همچنین به نرخ مبادله روبل به دلار بستگی دارد که معمولا منحنی قیمت را دنبال می‌کند و تا حدودی زمانی که قیمت‌های نفت کاهش پیدا می‌کند، ضرر را جبران می‌کند.

    اوژنی تولوچک، رییس تولید کننده نفت راس‌نفت می‌گوید: در این رابطه، هزینه مشخص شده به روبل یک بشکه نفت برای شرکت‌های روسی بسیار مهم تر از قیمت‌ دلار است. وی در ادامه می‌افزاید: ما چندان به هزینه نفت علاقه نداریم، بلکه هزینه ارز ملی ما اهمیت دارد.

    با این همه اخیرا ارزش روبل قوی‌تر شده و به فشار منفی بر تولیدکنندگان افزوده است.

    تحلیلگران عنوان کرده‌اند که سیاست بانک مرکزی در این رابطه نامعلوم مانده است.

    طبق محاسبه شرکت مشاوره ویگون، تغییر یک روبلی در نرخ مبادله روبل به دلار، تفاوت قابل توجه حدود 150 میلیارد روبل برای صنعت نفت ایجاد می‌کند.

    پیش‌بینی جریان تولید نفت

    وزارت انرژی روسیه پیش بینی می‌کند که تولید نفت این کشور در سال 2017 بر مبنای سال به سال به میزان 0.6 درصد کاهش خواهد یافت و به 549.1 میلیون تن یا 11.027 میلیون بشکه در روز تحت تمدید کاهش تولید خواهند رسید.

    با این همه در پیش بینی‌های صادرات نفت و پالایش داخلی ابهام کمتری وجود دارد.

    در وهله نخست فرآوری نفت در روسیه طی چند سال گذشته به دلیل کاهش چشم‌گیر حاشیه سود پالایش که ناشی از تغییرات مالیاتی و ارتقای عظیم در بخش پایین دستی بوده و باعث شده این بخش اکنون به نفت کمتری برای تولید فرآورده‌های نفتی سبک نیاز داشته باشد، کاهش پیدا کرده است. در نتیجه، شرکت‌های نفتی نفت خام بیشتری را برای صادرات ارسال کرده و عرضه به پالایشگاه‌های داخلی را محدود کرده‌اند.

    بر اساس گزارش پلاتس، وزارت انرژی روسیه اکنون انتظار دارد که پالایش اولیه بر مبنای سال به سال در سال 2017 ثابت بماند در حالی که در پیش بینی ماه مه 1.8 کاهش سال به سال پالایش اولیه به 280 میلیون تن در نظر گرفته شده بود. این امر احتمالا بر جریان صادرات نفت خام که پیش از این انتظار می‌رفت حدود یک درصد بر مبنای سال به سال رشد کرده و به 257 میلیون تن در سال 2017 برسد، تاثیر خواهد گذاشت.

    برچسب ها