عصر خودرو

قیمت‌های پایه محصولات پلیمری روز گذشته اعلام شد؛

جهت‌گیری افزایشی در بازار پتروشیمی

عصر بازار- روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که بیشتر محصولات در مسیر افزایشی قدم گذاشته و روند رو‌به رشدی را دنبال کردند.

جهت‌گیری افزایشی در بازار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار » به نقل از دنیای اقتصاد،  با بررسی روند قیمتی طلای سیاه طی هفته گذشته شاهدیم که این کالای استراتژیک با افت قیمت‌ها همراه بوده که از جمله دلایل چنین رویدادی روند رو به رشد دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا برای 23 هفته متوالی بوده که در نوع خود رکوردی بی‌سابقه است. همچنین نگاهی به عملکرد 6 ماهه شرکت‌های حفاری نفت خام در آمریکا نشان می‌دهد سرعت رشد آنها در ماه‌های اخیر بیشتر شده و همچنین افزایش عرضه اوپک و دو عضو آن یعنی لیبی و نیجریه باعث کاهش بهای نفت خام آمریکا شده است (نفت برنت در شرایط باثبات به سر می‌برد). به این ترتیب در لحظه تنظیم این گزارش بهای نفت برنت 49 دلار و یک سنت و نفت خام آمریکا 44 دلار و 22 سنت رقم خورده است. بنابراین با توجه به اینکه قیمت نفتا به‌عنوان مواد اولیه تولید محصولات پلیمری مد نظر است،‌ انتظار قیمت‌های کاهشی برای این محصولات پیش‌بینی می‌شد.

    اما با توجه به اینکه تاثیر قیمت نفت با چند هفته تاخیر روی بهای نفتا تاثیر دارد، این هفته نمی‌توان اثر این اتفاق را روی قیمت‌های محصولات پلیمری دید. در طرف دیگر بهای دلار و افزایش این شاخص به‌عنوان یکی از اهرم‌های تعیین‌کننده قیمت‌های پایه را می‌توان عامل اصلی افزایش قیمت‌های پایه این هفته دانست. شاخص دلار با افزایش 45/ 0 درصدی به 37 هزارو 709 ریال رسید و عامل سرنوشت ساز قیمت‌های پایه این هفته شد. در طرف دیگر طی هفته‌های قبل‌تر قیمت محصولات پایه پلیمری به کف قیمتی خود رسیده و طی دو هفته گذشته جرقه‌های رشد قیمتی دیده می‌شد. منطقی است که این جرقه‌های افزایشی ادامه داشته و روند قیمت‌ها در بازار‌های جهانی مثبت و روندی افزایشی را در پیش بگیرند.

    بازار داخلی:

    روز گذشته قیمت بیشتر محصولات پلیمری در بورس کالای ایران روندی افزایشی را در پیش گرفت و بیشتر محصولات با جهت‌گیری مثبت کار خود را دنبال کردند. از جمله دلایل این اتفاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1) کاهش قیمتی محصولات آخر هفته گذشته: هفته گذشته بیشتر محصولات پلیمری هفته خود را با روندی افزایشی شروع کردند. اما این روند مثبت دوامی نیاورد و آخر هفته بیشتر محصولات با کاهش قیمت در بازارهای داخلی مواجه شدند. این امر مسبب آن است که برای جبران این کاهش، شروع هفته جاری با قیمت‌هایی افزایشی همراه باشد.

    2) بهای نفت در بازارهای جهانی: قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی رفتاری غیر قابل پیش‌بینی از خود نشان داد و با افت قیمتی همراه شد که افزایش عرضه این محصول از مهم‌ترین علل وقوع این اتفاق است. رشد دکل‌های حفاری آمریکا،‌ بالا بردن عرضه اوپک با افزایش عرضه دو کشور لیبی و نیجریه، مهم‌ترین دلایل این افزایش عرضه است.

    هفته جاری زمان مهمی برای بازار محصولات پتروشیمی به شمار می‌آید، زیرا از یکسو پتانسیل رشد قیمت‌ها در بورس کالا وجود داشته و از سوی دیگر با افزایش حجم معاملات در هفته گذشته، شاهد تغذیه بازار آزاد از عرضه‌های بورس کالا خواهیم بود یعنی بخش مهمی از تقاضای موجود تامین خواهد شد. این وضعیت به صراحت نشان‌دهنده آن است که آیا حجم معاملاتی نزدیک به 58 هزار تن کفاف تقاضای بازار را خواهد داد یا خیر.

    بنابراین اگر با ادامه رشد قیمت‌ها بیش از تقویت نرخ‌های پایه رو‌به‌رو باشیم می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که جهش محسوسی در صنایع مصرف‌کننده پلیمرها و حتی محصولات شیمیایی ایجاد شده که می‌تواند رشد قیمت‌هایی جذاب را همراه با بالابودن حجم معاملات تجربه کند. این در حالی است که اگر رشد قیمت‌های بازار آزاد کمتر از بورس کالا باشد یعنی بازار از عرضه‌های فعلی اشباع شده و حفظ سطوح قیمتی موجود خود دستاورد بزرگی برای این بازار به شمار خواهد رفت. با توجه به تمامی این موارد و احتمال ادامه رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا به‌صورت بخشی، باز هم می‌توان به رشد آرام قیمتی در این بازار خوش بین بود ولی پتانسیل رشد جهشی نرخ‌ها در هفته پیش رو فعال می‌شود.

    با توجه به جدول قیمتی اعلام شده از سوی دفتر پایین دست توسعه صنایع شرکت ملی پتروشیمی بیشترین افزایش قیمت پایه محصولات، مربوط به پلی‌استایرن معمولی 1540 بود که با 45/ 2 درصد تغییر مثبت با قیمت 48 هزار و 171 ریال اعلام شد. جواد موسوی کارشناس بازار پتروشیمی درخصوص تحلیل قیمت پلی‌استایرن‌های معمولی می‌گوید: به نظر می‌رسد مرجع کشف نرخ این محصول قیمت‌ها در منطقه GCC و قیمت به‌صورت تحویل در بنادر ایران باشد. قیمت در مناطق مذکور 25 دلار افزایش یافته است، همچنین نرخ مبنای کشف قیمت پایه فعلی برابر با 1318 دلار بوده است. با توجه به تغییرات قیمت جهانی به نظر می‌رسد قیمت 1340 دلار به‌عنوان مرجع کشف نرخ قرار گیرد، در نتیجه این کالا پتانسیل افزایشی بیش از 800 ریال را دارد. بعد از این گروه کالایی، ABSها دیگر گروهی هستند که با افزایش قیمتی 8/ 1 درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و از قیمت 68 هزار و 370 ریال بهای 69 هزارو 602 ریال را برای خود ثبت کردند. بررسی روند قیمتی PVC‌ها هم به‌عنوان یکی از کالاهای پر کاربرد بی فایده نیست. گرید S57 این کالا با افزایشی 45/ 0 درصدی و گرید S65 افزایش 44/ 0 درصدی را تجربه کرد.موسوی درخصوص این گروه کالایی اظهار کرد: مرجع کشف نرخ پایه این محصول ترکیبی از قیمت‌ها در منطقه GCC و هندوستان است. در هفته اخیر قیمت این محصول در منطقه GCC ثابت بوده و در بنادر هندوستان کاهش 5 دلاری را تجربه کرده است. نرخ مبنای کشف قیمت‌های پایه قبل برابر با 882 دلار است، به نظر می‌رسد نرخ مبنای کشف نرخ جدید برابر با 879 دلار باشد. در نتیجه قیمت این گروه با ثبات خواهد بود.ضمنا قیمت‌های کشف شده بر مبنای یک سری از مفروضات بوده است و طبیعی است که در صورت مغایرت نرخ دلار مبنای محاسبه شرکت ملی پتروشیمی با نرخ در نظر گرفته شده در این گزارش (37.751 ریال) میزان تغییرات نرخ‌ها نیز با تغییر رو‌به‌رو خواهد شد.

    برچسب ها