عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری رضوی

تا سود سپرده‌های بانکی کاهش نیافته بسته حمایتی تاثیری ندارد

عصر بازار: مدیرعامل کارگزاری‌ رضوی گفت: تا زمانی که کاهش سود سپرده‌های بانکی اتفاق نیافتد، قطعا این بسته نمی‌تواند تاثیر چندانی بگذارد.

تا سود سپرده‌های بانکی کاهش نیافته بسته حمایتی تاثیری ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵:۰۰

    کمال خانزاده در گفتگو با خبرنگار عصربازار با بیان اینکه بسته حمایتی دولت از چند سو بازار سرمایه را هدف قرار داده، تاکید کرد: به طور مثال شرایط ویژه فروش اقساطی خودرو در این بسته، قطعا افزایش فروش محصولات داخل انبارها را افزایش می‌دهد و به این نحو بسیاری از مصرف کنندگان به سمت این وام‌ها خواهند رفت اما این امر شاید تنها بتواند تاثیری بر روی این شرکت‌ها بگذارد و دو خودرو ساز بزرگ داخلی را از بحرانی که گریبان‌گیر آن شده‌اند در بیاورد.
    به گفته وی، دولت به دنبال حمایت از صنایع خودروسازی است اما مشکل مردم در حال حاضر خرید خودرو نیست و بازپرداخت وام‌های خرید خودرو سنگین است.  به طوری که در شرایط کنونی بسیاری از مردم توان بازپرداخت اقساط را ندارند.
    خانزاده با بیان اینکه، خودروسازان در 6 ماه گذشته میزان تولید مناسبی داشته‌اند، اضافه کرد: این بسته شاید بتواند مشکلات این صنعت را در کوتاه مدت حل کند. اما مشکل رکود در بلند مدت و میان مدت را حل نخواهد کرد. ضمن اینکه این طرح خرید اقساطی خودرو مربوط به اقشار متوسط است و قشر متوسط به بالا سراغ این نوع از وام‌ها و خودروهای داخلی نخواهند رفت .
    مدیرعامل کارگزاری‌ رضوی به هزینه‌های مالی سنگین خودروسازان اشاره و اظهار کرد: قطعا گزارش 6 ماهه این شرکت‌ها مساعد نخواهد بود و وضعیت آنها بهتر نمی‌شود. در کل من به این بسته زیاد خوشبین نیستم که بتواند به رکود سنگین کنونی پایان بدهد.
    وی تشریح کرد: کاهش نرخ ذخایر سپرده قانونی بانک‌ها باید مشخص و شفاف سازی شود. به طوری که نرخ‌های دقیق و زمان اعمال آنها تعیین گردد. البته این کاهش نرخ ذخایر سپرده قانونی اثر مثبت خواهد داشت و به افزایش تسهیلات دهی بانک‌ها منجر می‌شود.
    به گفته خانزاده، این موضوع جزو سیاست‌های انبساطی دولت است.
    مدیرعامل کارگزاری‌ رضوی، درباره کل بسته اقتصادی دولت نیز گفت: تا زمانی که کاهش سود سپرده‌های بانکی اتفاق نیافتد، قطعا این بسته نمی‌تواند تاثیر چندانی بگذارد. چون این عامل ورود نقدینگی را به بازار سرمایه دچار مشکل کرده و به تبع آن رونق به بازار باز نخواهد گشت.
    وی بیان کرد: رکود باید از دل جامعه برود و دولت باید اقدام عملی مهمی درباره کاهش نرخ سود بانکی انجام دهد. ضمن اینکه پرداخت بدهی‌های معوق دولت به پیمانکاران نیز از جمله عواملی است که تا محقق نشود رکود از بین نخواهد رفت.
    به گفته وی، پیمانکاران و شرکت‌های زیر مجموعه و به تبع قسمت بزرگی از جامعه زنجیروار به هم متصل هستند.

    برچسب ها