عصر خودرو

افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه اوپک را نگران کرد

عصر بازار- افزایش تولید نفت دو کشور لیبی و نیجریه که از توافق کاهش تولید اوپک معاف هستند باعث بروز نگرانی هایی در مورد کنترل افت قیمت نفت شده است.

افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه اوپک را نگران کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به برآوردهای موسسه مشورتی جی سی بی انرژی گزارش داد که میزان تولید روزانه نفت لیبی از 400 هزار بشکه در ماه اکتبر به بالای یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این در حالی است که میزان تولید نفت نیجریه نیز در همین بازه زمانی از 1.4 میلیون بشکه به 1.6 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    این روزنامه خاطر نشان می سازد، افزایش تولید این دو کشور موجب بروز نگرانی های طرف های توافق کاهش تولید شده و از نمایندگان لیبی و نیجریه دعوت شده تا در نشست وزرای چند کشور عضو کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید شرکت کنند.

    این گزارش به نقل از منابع آگاه می نویسد، اوپک و روسیه از این دو کشور آفریقایی خواهند خواست تا اطلاعاتی در مورد سطح تولیدی که آنها می توانند تولید خود را در آن سطح حفظ کنند ارائه کنند. این اولین گام به سمت محدود کردن میزان تولید این دو کشور معاف از توافق کاهش تولید است.

    در نوامبر 2016، کشورهای عضو اوپک توافقی را در وین امضا کردند و متعهد شدند 1.2 میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خود بکاهند. در روز 10 دسامبر نیز 11 تولید کننده غیر عضو اوپک از جمله روسیه تصمیم گرفتند با کاهش روزانه 558 هزار بشکه از تولید خود به اوپک در تلاش برای مهار مازاد عرضه کمک کنند. این توافق قرار بود در ماه ژوئن منقضی شود، اما طرف های توافق آن را به مدت 9 ماه یعنی تا پایان مارس 2018 تمدید کردند. بر اساس این توافق، به لیبی و نیجریه اجازه داده شده تا به دلیل مشکلات داخلی، تولید خود را کاهش ندهند.

    برچسب ها