عصر خودرو

بهره‌گیری از روابط تجاری فرا منطقه‌ای برای تکمیل ظرفیت‌های بنادر شمال

عصر بازار- مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت:باید از روابط تجاری بین کشورهایی فرا منطقه‌ای نظیر هند و روسیه برای تکمیل ظرفیت‌های بنادر شمال بهره لازم را برد.

بهره‌گیری از روابط تجاری فرا منطقه‌ای برای تکمیل ظرفیت‌های بنادر شمال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا‌، مهندس حسین چراغی در نشست تخصصی با معاونین این اداره کل و تجار منطقه با اشاره به روند توسعه بنادر خزر و افزایش ظرفیت‌های بنادر قزاقستان و آذربایجان اظهار کرد: در کشورهای حاشیه دریای خزر نزدیک به 25 بندر فعال وجود دارد که خدمات لازم برای تجارت خارجی را شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی را بین کشورهای ناحیه خزر  قفقاز را ارائه می‌دهند‌.

    وی افزود: ظرفیت کل بنادر خزر از سال 2017 با ظرفیت ١٣٦ میلیون تن تا سال 2020 به ظرفیت ٢٤٣ میلیون تن خواهد رسید که در این بین ظرفیت بنادر قزاقستان از ٢٢ میلیون تن فعلی به ظرفیت ٥١ میلیون تن در سال 2020 و ظرفیت بنادر آذربایجان از ٤٤ میلیون تن  فعلی در سال 2020 به ٧٦ میلیون تن می‌رسد.

    چراغی ادامه داد: نکته حائز اهمیت برای بنادر حاشیه خزر کاهش چشمگیر حمل و نقل دریایی است، بطوری‌که عملکرد بنادرحاشیه خزر از 63,9 میلیون تن در سال 2009 به 28.3 میلیون تن در سال 2016 کاهش یافته است.

    وی تاکید کرد: با توجه به عرضه و تقاضا موجود در بازار و عملکرد بنادر،بین ظرفیت فعلی و توسعه آتی  بنادر کشورهای حاشیه خزر تناسبی  وجود ندارد‌.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به نامتناسب بودن میزان عرضه و تقاضا در سال 2020 خاطرنشان کرد: این موضوع موجب شد که تصمیم گیران بنادر حاشیه خزر به فکر ایجاد و پیدا کردن بازارهای جدید برای فعال سازی ظرفیت‌های ایجاد شده ‌شوند، زیرا در غیر این‌صورت با ظرفیت خالی و شکست سرمایه‌گذاری در بنادر خود مواجه می‌شوند‌.

    مهندس چراغی با اشاره به هدف و سیاست اصلی امضای تفاهم کریدور شرق به غرب دریای خزر فی ما بین بنادر قزاقستان، آذربایجان و گرجستان تصریح کرد: سیاست نهفته این تفاهم نامه توسعه بازار حمل و نقل از منطقه‌ای به حمل و نقل فرا منطقه‌ای بوده و هدف آن تغییر در الگوی بازار به واسطه روابط بسیار بالای بین اتحادیه اروپا و چین است‌.

    وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به بزرگترین شریک تجاری چین تبدیل شده است، گفت: چین پس از ایالات متحده دومین شریک تجاری اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و پکن قصد دارد تا حجم مبادلات تجاری خود با اتحادیه اروپا را به 1 تریلیون دلار تا سال 2020 افزایش دهد.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد:ایجاد کریدور جدید برای انتقال بخشی از این حجم از مبادلات عظیم تجاری پاسخ و راهکار مناسبی برای تکمیل ظرفیت‌های ایجاد شده در بنادر اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان و کارآمد کردن سرمایه گذاری‌های بنادر این کشورها است‌.

    مهندس چراغی روند نزولی عملکرد بنادر شمال کشور با توجه به سرمایه گذاری‌های بعمل آمده توسط بخش دولتی و بخش خصوصی نگران کننده دانست و عنوان کرد: ریسک سرمایه گذاری ‌در این بنادر به شدت افزایش یافته است.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بنادر شمال کشور تقریبا 30 میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد و با تکمیل طرح‌های توسعه در این بنادر ظرفیت خالی بنادر به 50 میلیون تن خواهد رسید.

    چراغی ادامه داد: وضعیت موجود حاکی از لزوم تغییر رویکرد و سیاست‌های جاری در نوع حمل و نقل دریایی در خزر برای بنادر شمال کشور است و برای برون رفت از وضعیت موجود باید رویکرد تجارت منطقه‌ای در خزر به تجارت بین المللی تغییر کند و الگوی فرا منطقه‌ای در استفاده از ظرفیت‌های کریدورهای موجود و کریدورهای جدید حاکم شود .

    وی با بیان اینکه ایجاد مسیر های جدید و روش های حمل و نقل جدید نظیر حمل و نقل ریلی از تهدیدهای قابل پیش بینی برای کاهش سهم حمل و نقل دریایی خزر است، یادآور شد: ایجاد مسیر های جدید ترانزیتی  و رونق مسیر‌های قدیمی همچون مسیر "قزاقستان - آذربایجان -گرجستان"‌، مسیر " ترکمنستان- آذربایجان - گرجستان"‌، مسیر " چین - قزاقستان‌"، مسیر "قزاقستان- ترکمنستان -ایران" و استفاده بیشتر از سایر شیوه‌های حمل‌ونقل به ‌ویژه استفاده از خطوط لوله جهت انتقال نفت و گاز و همچنین ظهور مسیرهای جدید ریلی از قبیل این تهدیدها بشمار می رود.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، متذکر شد: برای تبدیل این تهدیدها به فرصت، می‌بایستی با برنامه ریزی و حساسیت خاص کریدورهایی که از مسیر بنادر شمال کشور از نظر اقتصاد حمل و نقل بهینه تر هستند را فعال کرد و از روابط تجاری بین کشورهایی فرا منطقه‌ای نظیر هند و روسیه برای تکمیل ظرفیت‌های بنادر شمال بهره لازم را برد‌.

    مهندس چراغی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای تبدیل این تهدیدها به فرصت استفاده از کریدورهای جدید به مانند کریدور شرق به غرب دریای خزر میان راه آهن و بنادر قزاقستان، آذربایجان وگرجستان است، ما می‌توانیم بخش قابل توجهی از تبادلات تجاری بین چین و ایران را از مسیر این کریدور و از طریق بنادر شمال کشور انجام دهیم.

    برچسب ها