عصر خودرو

یک سوم اقتصاد جهان تحت یک توافق تجاری دوجانبه ؛

قرارداد تجارت دوجانبه میان ژاپن و اتحادیه اروپا بعد از ۴ سال منعقد شد

عصر بازار- ژاپن و اتحادیه اروپا توافق تجاری دوجانبه خود را نهایی کردند. یکی از انگیزه‌های اصلی اتحادیه اروپا در دستیابی به این توافق تجاری، ایجاد بازارهای صادراتی برای بخش کشاورزی بوده است.

قرارداد تجارت دوجانبه میان ژاپن و اتحادیه اروپا بعد از ۴ سال منعقد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ، ژاپن و اتحادیه اروپا بعد از 4 سال مذاکره توانستند بر سر انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه به توافق برسند. طبق این توافق که بیش از یک سوم اقتصاد جهان را شامل میشود، ژاپن و اتحادیه اروپا دسترسی به بازارهای شان را به طور متقابل برای یکدیگر تسهیل کردند.

    طبق این توافق تجاری تعرفه واردات بسیاری از کالاها به طور متقابل برای واردات کاهش خواهد یافت. هدف اصلی این توافقات تجاری ایجاد فرصت‌های صادراتی و در پی آن ایجاد اشتغال بیشتر در کشورها است.

    ژاپن در حال حاضر بعد از کشور چین بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا در منطقه آسیا محسوب میشود. در سال گذشته میلادی تجارت دوجانبه ژاپن و اتحادیه اروپا در حدود 134 میلیارد دلار بوده است.

    یکی از انگیزه‌های اصلی اتحادیه اروپا در دستیابی به این توافق تجاری، ایجاد بازارهای صادراتی برای بخش کشاورزی بوده است. درحال حاضر بخش کشاورزی در توافقات صورت گرفته در سازمان تجارت جهانی جایگاه چندانی ندارد و اغلب کشورها تعرفه‌های بسیار بالایی را برای واردات این محصولات اعمال میکنند تا از تولیدات داخلی خود حمایت نمایند. کشور ژاپن نیز یکی از کشورهایی است که حمایت‌های بسیار زیادی از بخش کشاورزی انجام میدهد و تعرفه واردات بالایی برای این محصولات در نظر گرفته است.

    در  طرف مقابل نیز خودروسازان ژاپنی میتوانند سود قابل توجهی از این توافق حاصل نمایند چراکه طبق این توافق دسترسی آن‌ها به بازار کشورهای اروپایی تسهیل خواهد شد. با اینحال خودروسازان اروپایی خواهان در نظر گرفتن یک دوره گذار شده اند به طوریکه در این دوره محدودیت‌های واردات خودرو از ژاپن به کشورهای اروپایی به طور تدریجی برطرف شود.

    توافق تجاری ژاپن و اتحادیه اروپا درحالی نهایی شده است که اخیرا آمریکا تصمیم گرفته مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا را متوقف نماید و از طرف دیگر از توافق تجاری بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام که شامل کشور ژاپن است نیز کنار کشیده است. آمریکا معتقد است شرایط این قراردادها متناسب با منافع آمریکا نیست ولی اعلام کرده است که تمایل دارد به صورت دوجانبه با کشورهای ژاپن و کشورهای اروپایی به یک توافق تجاری دست یابند.

    در حقیقت بعد از شروع به کار ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کشور رویکرد خود را در توافقات تجاری خارجی تغییر داده و توافقات تجاری دوجانبه را به توافقات تجاری چند جانبه ترجیح داده است.

    برچسب ها