عصر خودرو

۵۰ شرکت برتر معدنی جهان

عصر بازار- ۶ ماه از سال ۲۰۱۷ میلادی سپری شده و وب‌سایت ماینینگ بار دیگر به معرفی ۵۰ مورد از برترین شرکت‌های معدنی دنیا پرداخته است.

۵۰ شرکت برتر معدنی جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای معدن ، در سال گذشته میلادی پس از تحمل یک دوره رکود، بازار جهانی مواد معدنی رو به رونق رفت، اما این رونق عمر طولانی نداشت و از شدت بهبود در امسال میلادی که 6 ماه از آن سپری شده است، کاسته شد. برآورد می‌شود که در نیمه نخست امسال 50 مورد از شرکت‌های جهان که در جدول فهرست شده‌اند، در مجموع 768 میلیارد دلار ارزش دارند و در این بازه زمانی و نزدیک به 12 میلیارد دلار سرمایه به بازار اضافه کردند و 10 شرکت برتر این فهرست در ارائه بیش از نیمی از این سرمایه نقش داشته‌اند. این شرکت‌ها همچنین در سال گذشته میلادی در 12 ماه نزدیک به 100 میلیارد دلار به ارزش بازار افزودند.

    در میان این 50 شرکت برتر معدنی، تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های طلا در امسال میلادی در وضعیت قرمز قرار دارند، به ویژه شرکت‌های چینی شاندوگ‌گُلد، کانادایی گُلدکورپ و روسی پُلیوس که پلیوس هشتمین شرکت بزرگ استخراج‌کننده طلا در جهان است. گروه فورتسکیو متالز در استرالیا نیز در زمره شرکت‌هایی بود که در سال گذشته رشد خوبی داشت، اما امسال میلادی را با افول سپری کرد. شرکت کانادایی تِک‌ریسورسز نیز از کاهش نرخ سنگ‌آهن و زغال سنگ آسیب دید و نسبت به سال گذشته میلادی سیر نزولی داشت. در 6 ماه ابتدای امسال میلادی شرکت‌های روسی اما نیم سال خوبی را سپری نکردند و 7شرکتی که در این فهرست قرار دارند، 9/5میلیارد دلار از دست دادند.

    این ضرر برآمده از قیمت‌های پایین نیکل بود که به شرکت استخراج نیکل نوریلسک آسیب وارد کرد و کاهش نرخ پتاس به زیان شرکت اورالکالی تمام شد. همچنین برخلاف رویه رایج و معمول که همواره شرکت‌های معدنی امریکای شمالی و اروپای غربی مجموعه غول‌های معدنی را تشکیل می‌دادند، 3 مورد از 7 شرکت چینی موجود در این فهرست اکنون جزو غول‌های معدنی جهان هستند که در میان آنها شرکت استخراج لیتیوم تیانجی در 6 ماه ابتدای امسال میلادی از نظر ارزش بازار رشد 75درصدی را تجربه کرد و به طور پیوسته در تلاش است در زمینه تولید مواد خام باتری‌های لیتیومی سرآمد باشد.

    چاینامولیبدِنوم و شرکت زغال‌سنگ ینزو نیز جزو غول‌های حاضر در فهرست 50 شرکت برتر معدنی دنیا هستند. دیگر شرکتی که در 6 ماه ابتدای امسال میلادی تغییر چشمگیری از نظر رتبه‌بندی داشته شرکت هندی وِدانتاست که به دلیل افزایش نرخ «روی» بر غول آنگلوامریکن در افریقای جنوبی نیز پیشی گرفته و شرکت معدنی عربستان سعودی هم در تلاش است رتبه خود را ارتقا دهد و در نهایت شرکت چینی تانکی‌لیتیوم است که در سال گذشته میلادی خود را به این فهرست 50گانه رساند و در امسال با کسب رتبه 32 جایگاه قابل‌توجهی را به خود اختصاص داد.

    برچسب ها