عصر خودرو

جلب سرمایه گذاری خارجی ۱۹ میلیون دلاری در استان مرکزی

عصر بازار- نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی گفت: در سه ماهه ابتدای سال جاری تاکنون موفق به جلب ۱۹.۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی شدیم که ۲.۶ میلیون دلار در زمینه مصالح ساختمانی، ۵۴۴ هزار دلار در زمینه صنایع فلزی و ۱۶ میلیون دلار در زمینه صنایع شیمیایی بود.

جلب سرمایه گذاری خارجی ۱۹ میلیون دلاری در استان مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، حسن میرزاخانی ، درخصوص جایگاه استان مرکزی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزود: در سال 95 میزان سرمایه گذاری خارجی در استان حدود 350 میلیون دلار بوده است.

    وی در خصوص فرصت‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی مهیا در استان مرکزی و زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات 56 مورد از فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع سرمایه‌گذاری استان در قالب سی‌دی در یک فایل واحد تهیه شده است که این فایل توسط پرسنل مرکز خدمات سرمایه گذاری به زبان انگلیسی ترجمه شده و در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

    میرزاخانی بیان کرد: همچنین کمیته ‌تهیه و تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در حال پیگیری، تجمیع و تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به صورت کامل‌تر و با اطلاعات جزئی‌تر در قالب کتاب است که به زودی منتشر خواهد شد.

    مدیرکل اقتصاد و دارایی استان مرکزی افزود: صنایع شیمیایی، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، صنایع محصولات کانی غیر فلزی، بخش تولید، انتقال و توزیع برق و بخش بازیافت ضایعات از مهم‌ترین بخش‌های مورد فعالیت سرمایه گذاران خارجی در استان مرکزی به شمار می‌روند.

    میرزاخانی گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب استان مرکزی تاکنون معادل 995 میلیون دلار بوده است که در حال حاضر به میزان 270 میلیون دلار محقق شده است. در سال جاری نیز 330 میلیون دلار سهمیه برای استان مرکزی توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در نظر گرفته شده است.

    وی ادامه داد: در سال گذشته در استان مرکزی بیش از 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده است که می‌توان گفت این میزان جذب سرمایه خارجی در یک سال کم سابقه است.

    میرزاخانی در خصوص موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در استان گفت: با توجه به تعامل مستمر متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در استان و ارائه گزارش پیشرفت پروژه‌ها به این دبیرخانه، اهم موانع و مشکلات پیش‌روی آنان شامل استمرار تحریم‌های بین‌المللی و تشدید آن از سوی کشور آمریکا، دشواری بازار فروش محصولات به علت رکود، مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی، وجود بروکراسی اداری و اطاله امورمتقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی، مشکل تأمین زیرساخت‌ها به دلیل کمبودهای بودجه‌ای، مشکل آب مورد نیاز بخش صنعت و مشکل تأمین کامل گاز برای برخی شهرک‌های صنعتی مستقر در استان است.

    میرزاخانی افزود: راهکارهای مشخص و ضروری جهت بهبود فرآیند ورود و به کارگیری سرمایه‌گذاری خارجی به استان شامل کاهش بروکراسی‌های اداری و افزایش چابکی دستگاه‌های اجرایی استان در پاسخگویی به درخواست‌های سرمایه‌گذاران از طریق الکترونیکی‌سازی فرآیندها (paper less)  و کاهش ضرورت مراجعه حضوری سرمایه‌گذاران به دستگاه‌های اجرایی متعدد است. 

    وی اظهار کرد: ارائه تسهیلات سرمایه‌گذاری از طریق توسعه مناطق ویژه صنعتی و آزاد تجاری به منظور جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی به استان از دیگر راهکارهای رفع موانع سرمایه‌گذاری است.

    نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی رفع گلوگاه‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در استان از جمله توسعه شیوه‌های تأمین مالی و کاهش اتکا به منابع بانکی به منظور تأمین سرمایه ساخت و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را از دیگر راهکارها عنوان کرد. 

    وی افزود: نظارت و راهبری طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی جدید استان با هدف جلوگیری از تحمیل هزینه‌های ناشی از عدم آگاهی متولیان اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها به قوانین و مقررات اقتصادی کشور و ضوابط حاکم بر سرمایه گذاری در نقاط مختلف استان، همچنین مدیریت صحیح منابع آب استان خصوصاً در بخش کشاورزی با هدف هدایت مازاد مصارف این بخش به سوی تأمین نیازهای مصرفی بخش‌ صنعت استان خصوصاٌ صنایع دارای بازدهی و بهره‌وری بالا را می‌توان راهگشای رفع موانع دانست.

    میرزاخانی همچنین ایجاد شهرک صنعتی اختصاصی سرمایه گذاری خارجی در سطح استان و تأمین تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی در محل آن شهرک را یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از موانع سرمایه‌گیذاری در استان مرکزی برشمرد.

    برچسب ها