عصر خودرو

کارشناس ارشد اقتصادی عنوان کرد:

تاثیر مثبت رویداد های کلان اقتصادی بر بازار سرمایه

عصر بازار- کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص روند بازار سرمایه گفت: روزهای اخیر اتفاق های بزرگ و مهمی در عرضه اقتصاد کشور رخ داد که همه آنها در بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد.

تاثیر مثبت رویداد های کلان اقتصادی بر بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، غلامرضا سلامی، کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به امضای بزرگترین قرار داد نفتی تاریخ کشور و ورود سرمایه گذاران خارجی افزود: بازار سرمایه بازتاب دهنده تحولات مثبت در اقتصاد کشور است.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر مهمترین مشکل این روزهای بازار سرمایه اظهار داشت: به طور کلی مهمترین مشکل این روزهای بازار سرمایه نرخ بهره بانکی در اقتصاد است.

    وی با اشاره به بهره بالای بانکی اظهار داشت: بهره بالای سپرده های بانکی در شرایطی که صنایع ما در حال حاضر بازدهی بالایی ندارند، اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.

    سلامی با اشاره به اینکه نرخ بهره اقتصاد کشور با نرخ بازدهی صنایع هیچ تناسبی ندارد، تصریح کرد: این نرخ بالا باعث شده استقبال از بازار سرمایه کم شود چراکه نرخ های بهره از نرخ تورم تبعیت نمی کند.

    این کارشناس اقتصادی درباره راهکار حل این مشکل مهم گفت: مهمترین راهکار رفع این مشکل این است که علل بالا بودن نرخ سود را بدانیم و در جهت کاهش آن اقدام کنیم.

    به گفته وی زمانی که نرخ سود ثابت در محدوده 25درصد باشد، سرمایه گذاران در بازار سهام انتظار بازدهی بالای 35 تا 40 درصدی دارند.

    سلامی با اشاره به اینکه باید نرخ سود ثابت در اقتصاد کاهش یابد اظهار داشت: دولت می تواند با پرداخت بدهی اش به بانک ها و انتشار اوراق بدهی بلند مدت با سود کم به روند کاهشی نرخ سود موثر در اقتصاد کمک کند.

    وی گفت: منظور از نرخ سود پایین با قدرت خرید سهام به این است که اگر کسی امروز 380 میلیون تومان اوراق یا معادل آن 100 هزار دلار خرید در 10 سال آینده هر زمان که آن اوراق بازخرید شد بازهم بتواند با آن پول 100 هزار دلار را بخرد.

    این کارشناس مالی با اشاره به اینکه اوراق خزانه در آمریکا با سود کمتر از سه درصد است،گفت: با وجود سود پایین این اوراق چون قدرت خریدش ثابت است مورد استقبال قرار می گیرد. در اروپا نیز این اوراق با سود کمتر از یک درصد مورد استقبال قرار گرفته است.

    وی پیشنهاد کرد: در صورتی که دولت در اقتصاد ایران نیز این اوراق را با سود 6 درصد اما قدرت خرید ثابت منتشر کند، این اوراق مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها