عصر خودرو

مدیرکل سابق امور اوپک :

جایگاه ایران در اوپک تحت تاثیر قرارداد با توتال

عصر بازار- عسلی گفت: طبیعتا هر قدر میزان تولید نفت مان را افزایش دهیم، قدرت مانورمان بیشتر شده و جایگاه مان نیز در اوپک هم تقویت می شود.

جایگاه ایران در اوپک تحت تاثیر قرارداد با توتال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، مهدی عسلی مدیرکل سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت به بحث قرارداد با توتال و تاثیر آن بر ارتقای جایگاه ایران در اوپک اشاره کرد و گفت: در کل سه کشور ایران، عربستان و عراق دارای توان  تاثیر گذاری بر ظرفیت تولید نفت اوپک در سالهای آینده را دارند و  نقش تعیین کننده ای در آینده اوپک بازی می کنند.  بنا بر این امضای قرارداد ایران با یک شرکت بزرگ بین المللی که مورد توجه ناظران بین المللی نیز قرار گرفته است با توجه به ظرفیت های این قرارداد برای انتقال تکنولوژی و سرمایه به داخل کشور می تواند  با افزایش ظرفیت های تولید نفت و گاز ایران نقش ایران در اوپک را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

    وی خاطرنشان کرد: هر چند قرارداد با توتال قراردادی گازی است اما زمانی که تولید گاز افزایش یابد به لحاظ اینکه امکان تزریق گاز از میادین دیگر گازی کشور به چاه های نفتی برای حفظ فشار داخل چاه های نفت افزایش می یابد، در رشد تولید نفت و در نتیجه ارتقاء جایگاه ایران در اوپک با توجه به توان افزایش تولید نقشی مثبت خواهد داشت. در ضمن چنانچه عملکرد قرارداد فاز 11 پارس جنوبی رضایت بخش بود همکاریها با توتال می تواند به میادین نفتی ایران توسعه یافته بر افزایش ظرفیت تولید ایران موثر واقع شود.

    عسلی تاکید کرد: طبیعتا هر قدر میزان تولید نفت مان را افزایش دهیم، قدرت مانورمان بیشتر شده و جایگاه مان نیز در اوپک هم تقویت می شود.

    وی یادآور شد: وقتی یک شرکت درجه یک بین المللی جهت سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی وارد کشور می‌شود طبیعتا دیگر شرکت ها نیز برای ورود به صنعت نفت کشورمان راغب می شوند هر چند که آنچه توتال در ایران سرمایه گذاری می کند رقم بالایی در صنعت نفت  نیست اما به لحاظ سمبلیک بسیار ارزشمند است و انگیزه ای برای دیگر کشورها برای سرمایه گذاری در صنعت نفت خواهد بود.

    برچسب ها