عصر خودرو

چرا ترامپ از معامله تجارت آزاد جدید متنفر است؟

عصر بازار- توافق ژاپن و اتحادیه اروپا پیغامی برای ترامپ دارد: تجارت آزاد زنده است و خوب کار می کند.

چرا ترامپ از معامله تجارت آزاد جدید متنفر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، در اجلاس امسال کشورهای عضو جی-20، مدیران اتخادیه اروپا و ژاپن توافقنامه تجارت آزادی امضا کردند که شامل بیش از 600 میلیون نفر، 30 درصد از اقتصاد جهانی و 40 درصد از کل تجارت جهان می شود.

    آنها این موضوع را روشن کردند که حتی با پرهیز ترامپ از معاملات چند جانبه تجاری و تجارت آزاد، بقیه کشورها می توانند آن را پیش ببرند.  

    شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت:«ما توانستیم نشان دهیم ژاپن و اتحادیه اروپا با یک اراده قوی سیاسی برای بالا نگه داشتن پرچم تجارت آزاد تلاش می کنند و از تجارت آزاد حمایت می کنند.»

    سی ان ان مانی سه دلیلی که ممکن است ترامپ از این معامله جدید متنفر باشد را برشمرده است:

    1. آسیب به شرکت های آمریکایی

    این توافق جدید موانع تجارت اتحادیه اروپا و ژاپن را برطرف می کند، اما از سوی دیگر می تواند برخی از شرکت های امریکایی را به خطر بیندازد.

    نکته قابل توجه،موضوع خودروهاست. با توجه به این توافق، اتحادیه اروپا در آینده تعرفه های واردات خودروهای ژاپنی را از میان برمی‌دارد.

    در واکنش به این اتفاق،توکیو هم توافق کرده است که استانداردها برای اتومبیل های ساخت اتحادیه اروپا را آسان تر بگیرد. به این ترتیب خودروسازان اروپایی مانند فولکس واگن و بی ام و می توانند خودورهای خود را در ژاپن به فروش برسانند.

    این اتفاق می تواند خودروسازان امریکایی را که با تعرفه 10 درصدی به اتحادیه اروپا صادرات می کنند، را با مشکل مواجه کند. آنها همچنین در بازار ژاپن رقابت سختی را تجربه خواهند کرد. در گذشته یک توافق مشابه در سال 2011 با سئول بسته شد که در نتیجه آن صادرات ماشین های اروپایی به کره جنوبی در تنها 4 سال، سه برابر شد.

    مشارکت تجاری و سرمایه گذاری در سطح آتلانتیک که در معامله تجاری بزرگ بین اتحادیه اروپا و امریکا متوقف شده است، عوارض وارداتی در خودروهای امریکا در اروپا را حذف می کند. اما چشم انداز روشنی در این زمینه در حال حاضر وجود ندارد.

    2. معامله ای که قرارداد پاریس را در قلب خود جا داده است

    این معامله اولین توافقنامه تجاری است که شامل تعهد خاص به اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس می شود که سال 2016 به منظور محدود کردن گرم شدن کره زمین به امضا رسید.

    ترامپ امریکا را از توافق پاریس خارج کرد. این اتفاق می تواند تجارت امریکا را سخت تر کند، به این دلیل که اروپا و ژاپن تنظیمات جدیدی را مدنظر قرار دارند.

    سلیان باک، کارشناس سیاست آب و هوایی می گوید:«آن ها مطلع شده اند که در توافقنامه های تجاری آینده توافقنامه پاریس به عنوان بخشی از قانون خواهد شد. اگر آمریکا نتواند به تعهد پاریس عمل کند، ممکن است شرکت های تجاری کشور دیگری را به جای امریکا قرار دهند.»

    3.توافقی برای همه کشورها

    ترامپ معاملات تجاری چند جانبه را دوست ندارد.  او امریکا را تنها چند روز بعد از به رسیدن به ریاست جمهوری از توافقی که همکاری آمریکا با 11 کشور دیگر در اطراف اقیانوس آرام را شامل می شد،خارج کرد. علاوه بر این ترامپ وعده داده که مذاکرات نفتا را بازنگری می کند و مشارکت تجاری و سرمایه گذاری در سراسر آتلانتیک را از بین می ببرد.

    در عوض او گفته که ترجیح می دهد با کشورها به صورت مستقل معامله کند.جفری گرتز، از کارشناسان موسسه بروکینگز می گوید:« علاقه ترامپ به مذاکرات دوجانبه، ناشی از درک صفر او از اقتصاد جهانی است.»

    این در حالی است که اتحادیه اروپا، مذاکرات تجاری را به عنوان یک امتیاز رقابتی 28 کشور (27 کشور بعد از برگزیت) می داند. اینکه اتحادیه اروپا توانسته با ژاپن معاملاتی انجام دهد، تنها چند ماه بعد از یک قرارداد مشابه با کانادا، نشان می دهد که این نوع همکاری ها هنوز زنده است.

    همچنین به گفته آبه، این معامله می تواند الهام بخش توافقات تجاری چندجانبه آینده باشد.

    برچسب ها