عصر خودرو

در هفته گذشته رقم خورد؛

رشد حجم معاملات قراداد سکه آتی

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران با افزایش به ۳۲ هزار و ۴۲۶ قرارداد و ارزش معاملات هم به ۴ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال رسید.

رشد حجم معاملات قراداد سکه آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، این در حالی است که در هفته گذشته دو عامل اساسی باعث شد که برای سومین هفته پیایی قیمت جهانی طلا رو به کاهش باشد.

    در همین حال طی هفته گذشته ، بازار طلا و سکه داخلی روند کاهشی را تجربه کرد. به طوری که قیمت سکه از یک میلیون و 220 هزار تومان در ابتدای هفته به یک میلیون و 213 هزار تومان رسید، یعنی حدود 7000 تومان کاهش قیمت پیدا کرد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز 1200 تومان به طور متوسط کاهش قیمت داشته است.

    دو عامل اصلی باعث کاهش قیمت جهانی طلا شده است. یک دلیل افزایش قیمت دلار در بازارهای مالی بوده و دومین دلیل کاهش تقاضای خرید طلا در بازارهای جهانی است. این دو عامل باعث شده که قیمت جهانی طلا کاهش پیدا کند و به طور متوسط تا کنون 20 دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است.

    در معاملات آتی سکه نیز طی هفته گذشته ، سررسید اسفند ماه سال جاری به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران 28 هزار و 167 قرارداد را به ارزش 3 هزار و 782 میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند.  در رتبه دوم معاملات آتی سکه، سررسید دی ماه سال جاری با 2 هزار و 716 قرارداد به ارزش 355 میلیارد ریال قرار گرفت. در مکان سوم  بازار آتی نیز قرارداد تیرامسال جای گرفت؛ به طوری که با 891 قرارداد به ارزش 108 میلیارد ریال معاملات خود را در هفته اخیر به پایان رساند.

    همچنین سررسید شهریور ماه نیز با 376 قرارداد به ارزش 46 میلیارد ریال در مکان بعدی بازار آتی قرار گرفت. در پایان نیز سررسید آبان ماه با 276 قرارداد به ارزش 35 میلیارد ریال در جایگاه های آخر ایستاد.

    معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته

    همچنین بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد در مجموع  2هزار و 538 قرارداد منعقد شد.

    به این ترتیب در معاملات روز پنجشنبه هر 5 سر رسید فعال بازار آتی بورس کالا با روندی افزایشی رو به رو شدند، به طوری که بر اساس آمار معاملات سکه تحویل تیر ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 218 هزار تومان، افزایش 0.01درصدی را تجربه کرد.

    این در شرایطی است که قرارداد تحویل شهریور سال جاری با قیمت یک میلیون و 245 هزار تومان رشد 0.11 درصدی را به ثبت رساند. همچنین سکه تحویل آبان امسال نیز با نرخ یک میلیون و 274 هزار تومان به فروش رسید و رشد قیمت 0.06 درصدی را تجربه کرد.  سررسید دی ماه هم با نرخ یک میلیون و 307 هزار تومان معامله و با افزایش 0.15درصدی رو به رو شد. از سویی دیگر سررسید اسفند ماه نیز با قیمت یک میلیون 341 تومان به ثبت رسید و با رشد قیمت 0.14درصدی رو به رو شد.

    برچسب ها