عصر خودرو

عضو هیات رئیسه اتاق تهران:

کاهش نرخ سود سپرده‌؛ راه درمان اقتصاد ایران

عصر بازار- عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک‌ها برای عدم کاهش نرخ سود سپرده‌ها راهکارهای مختلفی دارند.

کاهش نرخ سود سپرده‌؛ راه درمان اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در خصوص اثرات منفی نرخ سود در حمایت از تولید گفت: ما همیشه برای این موارد درمان مقطعی در یک محدود زمانی به کار می‌گیریم. در حالی که بیماری اقتصاد ایران بیماری مزمن و سختی بوده و نمی توان با یک مُسکن کوتاه مدت آن را درمان کرد.

    وی با اشاره به عدم تمکین بانک ها از سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه نرخ سود سپرده ها با طرح این سوال که آیا همین امروز اگر بانک مرکزی با در نظر گرفتن نرخ تورم و سایر شاخص‌ها اعلام کند نرخ سود سپرده باید کاهش پیدا کند، بانک ها به سرعت آن را اجرایی می‌کنند؟، اظهار کرد: قبلا هم این موضوع امتحان شده است. بانک ها برای عدم اجرای این موضوع راهکارهای مختلفی دارند.

    مقیمی ادامه داد: برخی بانک‌ها توافق کردند نرخ سود سپرده را متناسب با نرخ تورم کاهش می دهند اما وقتی با مشتریان قراردادهای یک یا چندساله دارند این کاهش سود شامل قراردادهای قبلی نمی شود و همچنان با همان شرایط قبل ادامه می دهند.

    وی افزود: بالا بودن نرخ سود سپرده ها باعث شده است مردم وابسته به درآمدهای کاذب ناشی از سپرده های بانکی شده و سرمایه ها به سمت تولید حرکت نکند.

    به گفته وی در کشورهای دیگر که نرخ سود یک یا دو درصد اعمال می شود، سرمایه های مردم به سمت گردش در اقتصاد و تولید رفته است.

    عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر نقش دولت در روند کاهش نرخ سود سپرده ها گفت: در کشورهایی که تجربه کاهش نرخ سود سپرده بانکی را دارند دولت سرمایه گذاری در تولید را به صورتی مطلوب اجرا کرده است که مردم تمایل دارند تمام نقدینگی خود را به تولید تزریق کنند و در فعالیت های اقتصادی شرکت کنند تا برگشت آن بیشتر از سپرده بانکی باشد.

    وی در پایان تصریح کرد: دولت باید در پویاسازی فضای اقتصاد کشور اهتمام بورزد تا اعتماد لازم برای سوق دادن سرمایه ها به سمت تولید ایجاد شود.

    برچسب ها