عصر خودرو

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری های حارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران:

باید در جهت بین المللی کردن بورس حرکت کنیم

عصر بازار: مشارکت در توسعه اقتصادی کشور ، تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای پروژه ها، ارتقاء سطح فناوری و مهارت های مدیریتی، تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت در سطح بین المللی، خلق فرصت های شغلی جدید، افزایش میزان صادرات و تسریع روند توسعه کشور و ارتقا جایگاه جهانی کشور از جمله مزیت های حضور سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود .

باید در جهت بین المللی کردن بورس حرکت کنیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، اتصال کارگزاری ها به سرمایه گذاران خارجی و بین المللی کردن کل بورس از جمله الزامات حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران است.

    احمد جمالی، مدیر کل دفتر سرمایه گذاری های خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با بیان مطلب بالا گفت: موانع سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف، متفاوت است اما اینجا تنها یک مانع را طرح و بررسی می کنیم .

    وی با اشاره به این موضوع که سرمایه گذری خارجی برای همه کشورها بسیار مهم و ضروری است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ظرافت های حضور سرمایه گذرای خارجی نیز باید مد نظر قرار گیرد و در این بین مانع اصلی عدم بازاریابی مناسب توسط ذینفعان اصلی در بازار است .

    وی در خصوص بازاریابی بین المللی سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: مجموعه اقداماتی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای متقاعد کردن سرمایه گذاران احتمالی به سرمایه گذاری در یک کشور دیگر صورت می پذیرد بازاریابی بین المللی سرمایه گذاری است .

    وی ادامه داد: مانع اصلی این است که چطور یک سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری متقاعد کنیم.به طور طبیعی مهم ترین کار معرفی فرصت ها است.

    وی با اشاره با این که در حوزه های تولیدی و خدماتی اقدامات زیادی توسط وزارتخانه های زیربنایی صورت گرفته تصریح کرد: اما در مورد معرفی فرصت ها در بازار سرمایه کار چندانی صورت نگرفته است .

    جمالی به مزایا و اهمیت سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: مشارکت در توسعه اقتصادی کشور ، تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای پروژه ها، ارتقاء سطح فناوری و مهارت های مدیریتی، تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت در سطح بین المللی، خلق فرصت های شغلی جدید، افزایش میزان صادرات و تسریع روند توسعه کشور و ارتقا جایگاه جهانی کشور از جمله مزیت های حضور سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود .

    وی خاطرنشان کرد: در این زمینه کارگزاری ها باید دانش لازم را برای جذب سرمایه گذاری خارجی کسب کنند که در این زمینه افزایش و ارتقا دانش بسیار لازم است .

    مدیر کل دفتر سرمایه گذاری های خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در ادامه بیان داشت: میزان ریسک برای سرمایه گذاران خارجی بسیار زیاد است به طوری که از نظر سرمایه گذاران و شرکت های خارجی FDI در مقایسه با صادرات کالا گران تر و پرخطرتر است . به علاوه مسائل مرتبط با انجام کسب و کار در کشورهای مختلف را به همراه دارد . بنابراین دولت ها باید برای پوشش ریسک وارد شده و سازمان سرمایه گذاری نیز باید کلیه ریسک های سیاسی و غیرتجاری سرمایه گذاران را پوشش دهند در نتیجه مهم ترین مزیتی که سرمایه گذاران خارجی دارند این است که ریسک آنها پوشش داده شود .

    جمالی با اشاره به دلایل علاقمندی شرکت ها به سرمایه گذاری خارجی خاطرنشان کرد: باید فضا را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب کرد .

    وی با طرح این سوال که سرمایه گذاری خارجی چگونه می تواند باعث توسعه کشورها شود گفت: سازمان هایی که معمولا دولتی بوده و ماموریت آنها جذب سرمایه گذری خارجی به یک محدوده جغرافیایی مشخص است می توانند مسئولیت تشویق سرمایه گذاری را بر عهده بگیرند. وطایف این سازمان ها با توجه به نوع اقتصادی که نمایندگی می کنند متفاوت است . اما در حالت کلی اقداماتی را انجام می دهند که عبارتند از معرفی سرمایه گذاران احتمالی به شرکت های داخلی ، تهیه و انتشار اطلاعات مفید برای سرمایه گذاران خارجی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های داخلی .

    جمالی با اشاره به تدوین آیین نامه سرمایه گذاری خارجی به استناد برنامه چهارم خاطرنشان کرد: این آیین نامه بسیار محتاطانه بود و در فروردین 89 هم مجددا سرمایه گذاری خارجی در بورس به تصویب هیأت دولت رسید اما این آیین نامه بازهم پاسخگوی سرمایه گذاری خارجی در کشور نیست.

    وی تأکید کرد: باید زیر ساخت های قانونی سرمایه گذاری خارجی در کشور را به روز کنیم و در این بین می توان ضمن ارائه تصویری شایسته از کشور ، نسبت به ایجاد سرمایه گذاری خارجی جدید در کشور اقدام کرد. همچنین مدیریت پروژه و ارائه خدمات پس از سرمایه گذاری از دیگر کارکردهایی است که می توان در قالب آن نقش ایفا کرد .

    جمالی با اشاره به نقش تشکل های اقتصادی خاطر نشان کرد: تجمیع خواسته ها و نیازهای فعالان اقتصادی در بخش های مختلف و انتقال آن به مخاطبان خارجی، برگزاری سمینارها و گردهم آیی های تخصصی در خارج از کشور، انجام مذاکرات مستقیم، انعکاس مشکلات در مسیر توسعه سرمایه گذاری به دولت ها و ارائه راهکارهای متناسب، حمایت از اعضا در مسیر مذاکره، انعقاد قرارداد و تولید کالا از دیگر نقش های این تشکل ها به شمار می رود .

    مدیر کل دفتر سرمایه گذاری های خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: در این بین شرکت های بین المللی نیز می توانند با ایجاد بازار و تکمیل زنجیره تولید از طریق سرمایه گذاری خارجی مسئولیت های خود را ایفا کنند .

    وی با تأکید بر این که باید در جهت بین المللی کردن کل بورس حرکت کنیم ابراز داشت: باید بورس را در زنجیره بین المللی قراردهیم چراکه اگر در این زنجیره قرار نگیرد نمی توان به حضور سرمایه گذاران خارجی امیدوار باشیم. در این راستا کارگزاری ها نیز باید بین المللی شود تادانش فنی مناسب کسب شود .

    برچسب ها