عصر خودرو

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:

نظارت بر چگونگی معاملات، با حداقل دخالت انسانی

عصر بازار- نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس ها نظارت سیستمی است و حداکثر تلاش این است که تمام نظارت ها بر این اساس و پایه صورت بگیرد تا این نظارت همه معاملات را شامل شده و حداقل دخالت انسانی در شناسایی تخلفات وجود داشته باشد.

نظارت بر چگونگی معاملات، با حداقل دخالت انسانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: در همین راستا الگوهای تخلفاتی تحت عنوان تریگرها در سامانه های موجود تعریف شده و ناظرین بازار به صورت روزانه و مستمر، خروجی آلارم های طراحی شده را کنترل می‌کنند.

    وی در ادامه افزود: بعد از اعلام سیستم به ناظر، ناظر موظف است بررسی کند که آیا واقعاً دستکاری قیمتی رخ داده یا سفارشی خارج از مظنه وارد شده یا سایر تخلفاتی که در دستورالعمل ذکر شده رخ داده است یا خیر.

    خدابخش اظهار کرد: بر این اساس روندهای گذشته و کدهایی که این شرایط را رقم زدند، مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت محرز شدن تخلف موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات اعلام می شود.

    این مقام مسوول با بیان اینکه نظارت سازمان در چگونگی روند معاملات، یک امر مستمر است، گفت: بسیاری از نکات ابهام آمیز که در برخی رسانه ها به عنوان تخلف یا حتی کوتاهی سازمان در جهت شناسایی تخلفات مطرح می شود معمولاً هدفی در جهت اصلاح رویه ها و امور ندارند بلکه اغلب زمینه ای برای رسیدن به خواسته های مادی یک فرد یا گروه است.

    وی همچنین عنوان کرد: برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل تحلیل‌های نادرست خود از روند سودآوری و وضعیت شرکت‌ها و ورود به سهم های با ریسک بالا ممکن است متضرر شوند، بنابراین این امر دلیلی بر وقوع دستکاری در معاملات نیست. بدیهی است مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص هر سرمایه‌گذاری بر عهده خود سرمایه‌گذار است.

    خدابخش تصریح کرد: تشخیص اینکه روند معاملاتی تخلف است یا خیر، با سازمان است. بنابراین یک شخص خارجی نمی تواند در این باره اظهارنظری داشته باشد مگر اینکه مستندات خود را نسبت به تخلف ارائه کند تا ما بر اساس مستندات پیگیر آن شویم.

    مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط فعلی بازار نیز اظهار داشت: گزارش هایی که اکثر قریب به اتفاق سهم های بنیادی منتشر کردند همگی خوب است. اعم از گزارش فروش و تعدیل ها حاکی از روند بهبود شرایط است و این گزارش ها می تواند سیگنال مثبتی در جهت بازگشت رونق به کسب وکارها تلقی شود.

    برچسب ها