عصر خودرو

معاون اول رییس جمهور:

صنعت و معدن حوزه سرنوشت ساز اقتصاد کشور است

عصر بازار- معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن با اشاره به نقش صنعتگران و معدن کاران در اقتصاد و رشد اقتصادی کشور گفت: مناسبت ها در واقع عواملی است که نظرات سیاست گذاران و برنامه ریزان و نخبگان و صاحب نظران و عامه مردم را به مسائل و اولویت های پیش روی کشور جلب می کند.

صنعت و معدن حوزه سرنوشت ساز اقتصاد کشور است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بخش صنعت و معدن در سرنوشت کشور بسیار تاثیر گذار است، گفت: مراسم امسال روز صنعت و معدن در مقطع زمانی مهمی برگزار می شود. از یک سو در روزهای پایانی دولت یازدهم هستیم و قطعا هر مدیری در دولت علاقه مند است تا ارزیابی از عملکرد خود داشته باشد و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد. از سوی دیگر در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم و مسئولین دولت دوازدهم باید به مردم معرفی شوند که البته بار مسئولیت بسیار زیادی بر دوش این افراد است.

    وی ادامه داد: ما راهی جز اینکه کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم نداریم. اگر به آینده کشور فکر می کنیم باید به بزرگ شدن اقتصاد کشور بیش از رشد جمعیت فکر کنیم. در این میان، صنعت، هم به صورت مستقیم می تواند اقتصاد را رشد دهد و هم به صورت غیر مستقیم. صنعت در بخش کشاورزی هم تعیین کننده است.

    جهانگیری ادامه داد: عملکرد بخش صنعت برآمده از عملکرد بنگاه های صنعتی است و بنگاه های صنعتی برای اینکه موفق باشند دو عامل تعیین کننده در آن نقش دارد؛ یکی محیط حاکم بر بنگاه های صنعتی و دیگری عملکرد درونی این بنگاه ها.

    معلون رییس جمهور تصریح کرد: یکی از عوامل محیطی موثر برعملکرد بنگاه های صنعتی، ثبات اقتصاد است. به هر میزان که کشور از تلاطم در اقتصاد به دور باشد، محیط برای رشد بخش صنعت فراهم می شود. تورم یکی از شاخص هایی است که محیط را برای فعالیت این بنگاه ها سخت کرد. خوشبختانه در این دولت برای تورم برنامه های دقیق و مدونی اجرا شد. یکی از مطالباتی که دولت دوازدهم باید در ستاد اقتصادی دنبال کند باید این باشد که دیگر پس از این، تورم نوسان نداشته باشد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند با اظمینان به کار ادامه دهند.

    وی یکی دیگر از عوامل محیطی موثر بر عملکرد بنگاههای صنعتی را نوسان نرخ ارز عنوان کرد و گفت: در دولت یازدهم تلاش شد علیرغم کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی، تلاطم و بهم ریختگی در بازار ارز ایجاد نشود و این باید استمرار پیدا کند.

    جهانگیری نرخ سود بانکی را از جمله شاخص های اصلی در ایجاد ثبات برای بنگاه های صنعتی برشمرد و توضیح داد: نرخ سود بانکی باید پیش برنده باشد و فعال اقتصادی بتواند با آن تولید داشته باشد. ما در دولت یازدهم تلاش بسیاری کردیم که نرخ سود بانکی به جهتی برود که به تولید کمک شود. این نرخ کاهش هم پیدا کرد.

    وی تصریح کرد: حتما در دولت دوازدهم یکی از شاخص ها و علائم ثبات اقتصادی نرخ سود بانکی است که از جمله مطالبات تولیدکنندگان از دولت دوازدهم است.

    به گفته معاون اول رییس جمهور با اجرای برجام گام های نخست برداشته، ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل و فرصت های سرمایه گذاری معرفی و به محض باز شدن فضای سیاسی موجی از سرمایه گذاری خارجی به سمت ایران سرازیر شد.

    جهانگیری اظهار کرد: آمدن شرکتی مانند توتال و امضای قرارداد با ایران به این معنی است که در کشور ما به قدری فرصت وجود دارد که شرکت های مطرح دنیا از این فرصت برای سرمایه گذاری در ایران استفاده می کند.

    وی گفت: طی ماه های گذشته بارها و بارها روی این قراردادها بحث شد و در نهایت به این مجلس ارسال و با نظر موافق مجلس با این شرکت منعقد شد.

    جهانگیری ادامه داد: از این پس باید از تمام ظرفیت های کشور برای جذب این سرمایه ها استفاده کنیم.

    وی در عین حال به عوامل درون بنگاهی موثر در موفقیت شرکت های صنعتی اشاره کرد و گفت: اگر شرایط محیطی مناسب باشد و بنگاه اقتصادی خوب عمل کند یعنی مدیریت درست صورت می گیرد اما اگر شرایط محیطی خوب باشد و بنگاه خوب عمل نکند اشکال از مدیریت و بهره وری است. آموزش و توسعه در بنگاه های اقتصادی ما فراموش شده است. بنگاهی وجود دارد که دهها میلیارد تومان تقاضای تسهیلات کرده در حالی که سرمایه بنگاه ناچیز است. این نشان می دهد ساختارهای مالی بنگاه ها باید اصلاح شود.

    وی ادامه داد: ساختارهای فناوری بنگاه ها و تجهیزات و ماشین الات باید به روز شود. ما با کمک بخش خصوصی قادر هستیم چالش های مهمی مانند اشتغال و معیشت را که مردم ما را رنج می دهد از پیش رو برداریم.

    این مقام مسئول تصریح کرد: دستور ستاد اقتصاد مقاومتی این است که بر مدیریت بنگاه های بزرگ نظارت وجود داشته باشد و در انتخاب مدیران، روش درست اتخاذ شود.

    برچسب ها