عصر خودرو

توتال در فاز ١١ پارس جنوبی

عصر بازار- شاخص برنت در روزهای آغازین هفته گذشته حدود ٤٩ دلار و شاخص نفت وست‌ تگزاس حدود ٤٦ دلار مبادله شدند.

توتال در فاز ١١ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، در روزهای میانی هفته، با توجه به تردیدها درباره عدم کنترل بازار از سوی تولیدکنندگان اوپک و افزایش تولید نفت آمریکا، قیمت‌ها نزولی شدند؛ اما در پایان هفته، با انتشار اخباری مبنی بر کاهش شش میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا، قیمت‌ها مجدد رو به افزایش گذاشتند.

    ٣ شاخص اصلی قیمت نفت

    قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در اواخر روز پنجشنبه ششم ماه جولای، به ٤٨‌دلار‌و ٥٣ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، ٨٣ سنت رشد نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٤٥‌دلارو 90 سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ٦٥ سنت افزایش یافته است.همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price)  -شامل میانگین ١٤ قیمت نفت - در روز پنجشنبه ششم ژوئن به ٤٧دلار‌و چهار سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، یک‌دلار‌و 70 سنت افزایش یافته است.

    پیش‌بینی‌های بازاری

    به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی دوباره به توازن خواهد رسید. وی معتقد است این توازن ممکن است در صورت رشد تولید نیجریه و لیبی، دیرتر رخ دهد؛ زیرا تولیدکنندگان نفت غیرمتعارف (شیل)، در صورت افزایش قیمت ناشی از تصمیمات اوپک، واکنش نشان خواهند داد که این امر نیز بر توازن بازار تأثیرگذار خواهد بود.همچنین «مؤسسه مطالعاتی برن استین» با توجه به شرایط مازاد عرضه در بازار، پیش‌بینی خود را از میانگین قیمت نفت در سال جاری و آتی میلادی تعدیل کرد. بر‌این‌اساس، این مؤسسه برآورد خود از میانگین قیمت نفت را در مدت یادشده، از 60 و 70 دلار به 50 دلار کاهش داد.

    مخالفت روسیه با کاهش بیشتر تولید

    در آستانه نشست ٢٤ جولای (دوم مرداد) تولیدکنندگان نفت در سن‌پترزبورگ، مقامات نفتی روسیه اعلام کرده‌اند درباره افزایش کاهش تولید و نیز تمدید توافق - که تا مارس 2018 ادامه دارد- مخالفت خواهند کرد. به گزارش فارس، این مقامات معتقدند هرگونه تصمیم‌گیری جدید درباره تولید، پیام نادرستی را از موفق‌نشدن تولیدکنندگان و کنترل بازار به بازار القا خواهد کرد و سبب تعادل‌نداشتن بیشتر در قیمت خواهد شد. با توجه به افزایش‌ پیدانکردن درخور توجه قیمت نفت پس از تمدید توافق کاهش تولید، باید منتظر تصمیمات کشورهای عضو اوپک بر سر کاهش تولید ماند.

    قرارداد با توتال در فاز ١١ پارس جنوبی

    اولین قرارداد بین‌المللی در صنعت نفت در شرایط پسابرجام، روز دوشنبه دوازدهم تیر برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با حضور شرکت فرانسوی توتال، شرکت ملی نفت چین و شرکت ایرانی پتروپارس امضا شد. به گزارش شانا، توتال با 50.1 درصد، رهبری این کنسرسیوم را بر‌ عهده دارد و سهم شرکت چینی و ایرانی به ترتیب 30 و 19.9 درصد خواهد بود. این قرارداد که پس از ١٢ سال با یک شرکت اروپایی منعقد می‌شود، بر اساس الگوی قراردادی جدید وزارت نفت (IPC) تنظیم شده است. همچنین قرارداد یادشده 20 ساله بوده و انتظار می‌رود ایران حدود 40 میلیارد دلار از محل این سرمایه‌گذاری کسب درآمد کند.

    افزایش تولید نفت لیبی

    بر اساس گزارش‌ها، تولید نفت لیبی به بالاترین میزان خود از سال 2013 تاکنون رسیده است.تولید نفت این کشور در هفته گذشته، به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت. در ابتدای سال جاری میلادی تولید نفت لیبی فقط 690‌ هزار بشکه در روز بود که با بازگشت بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور به نام «شراره» در ماه ژوئن به چرخه تولید، این میزان افزایش درخور‌‌توجهی یافته است. این افزایش تولید اگرچه می‌تواند به‌نفع این کشور باشد؛ اما به احتمال زیاد، اثری منفی بر توافق کاهش تولید نفت اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها خواهد داشت.

    گاز طبیعی

    به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌‌ هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به ششم جولای به دو‌دلارو ٩٩ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، تفاوت چندانی نشان نمی‌دهد.

    برچسب ها