عصر خودرو

آیا قیمت مس در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰۰ دلار در تن می رسد؟

عوامل تعیین کننده بازار فلز سرخ در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- ناظران بازار از نزدیک بازار مس را ارزیابی می کنند. آنها از مس به عنوان «دکتر مس» یاد می کنند، چراکه قیمت این فلز بازتابی از وضعیت اقتصاد جهانی است.

عوامل تعیین کننده بازار فلز سرخ در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، با این وجود، عده ای از تحلیلگران بر این باورند که روند بازار مس مانند بسیاری از فلزات با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا و گرایش بازار تعیین می شود.

    نمودار  1 - قراردادهای سه ماهه مس LME

    قیمت مس در سال 2016 شبیه یک ترن هوایی عمل کرد و نوسان زیادی داشت، به طوری که قیمت آن در ژانویه 2016 به دلیل وضعیت معادن و ارزان فروشی فلزات به کمتر از 4500 دلار رسید و بعد از آن به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافت.
    سهام شرکت های فریپورت مک موران، ساوترن کاپر و گلنکور در این سال به دلیل رشد قیمت و بهبود گرایش بازار، عملکرد بهتری داشت. در حالی که قیمت مس در فصل نخست 2017 نسبتا مناسب بود و حتی به 6000 دلار در تن هم رسید، اما در ماه می 2017 تحت فشار قرار گرفت، به طوری که به دلیل نگرانی از تقاضای چین به کمتر از 5500 دلار در تن کاهش یافت.

    پراکندگی ذخایر مس
    مس به عرضه غیر قابل پیش بینی شهرت دارد. تحلیلگران، (هزینه) کاهش های ناشی از اختلال تولید را در برآوردهای خود پوشش می دهند. این کاهش حدود 5 درصد از تولید معدنی را شامل می شود. در حالی که ذخایر سنگ آهن و بوکسیت پراکندگی زیادی دارد، اما ذخایر مس به میزان بالایی متمرکز  است. نیمی از ذخایر مس در آمریکای لاتین واقع شده است و شیلی و پرو بیشترین ذخایر مس را در خود جای داده اند.
    مس یک کالای صادراتی کلیدی برای برخی کشورهای آمریکای لاتین محسوب می شود. همچنین استرالیا سومین ذخایر مس را دارد، در حالی که مصرف مس مانند بسیاری از فلزات و به لطف اشتهای سیری ناپذیر چین در آسیا متمرکز شده است.

    نمودار 2 – برشی از ذخایر جهانی مس

    به عبارت دیگر، بازار مس به دلیل متمرکز بودن معادن، مستعد مسائل مربوط به عرضه است. در گذشته مسائلی مانند سیل و رانش زمین به زنجیره عرضه مس ضربه می زد. مشکلات کارگری نیز وجود داشته است، مانند ابتدای امسال که در دو معدن بزرگ مس جهان اتفاق افتاد. در حال حاضر دو معدن بزرگ مس جهان، 9 درصد از عرضه جهانی این فلز را بر عهده دارند؛ متمرکز بودن عرضه می تواند سبب آسیب پذیری عرضه شود و به همین دلیل یک توقف ساده و مشکلات کارگری در معادن بر بازار تاثیر می گذارد.

    مسائل کارگری
    عملکرد قیمت سهام معدنی مس از قیمت این فلز پیروی می کند. از طرفی معدن اسکوندیدا (بزرگ ترین معدن مس جهان و متعلق به شرکت BHP) در فصل نخست امسال با مشکلات کارگری مواجه شده بود. همچنین معادن «سرو ورده» و «گراسبرگ» شرکت فریپورت در سال 2017 با ناآرامی های کارگری مواجه شده اند. این مشکلات را در شرکت ساوترن کاپر دیده بودیم و به همین دلیل مسائل کارگری تاثیر مهمی بر تولید شرکت های بزرگ معدنی در فصل نخست امسال داشت.
    BHP در فصل نخست امسال 226 هزار تن تولید داشت، در حالی که در فصل مشابه گذشته 405 هزار تن تولید کرده بود. سال مالی BHP در 30 ژوئن به پایان می رسد.
    محموله های کشتی بر مس فریپورت در فصل نخست به 336 هزار تن کاهش یافت، در حالی که این رقم در فصل نخست پارسال 498 هزار تن بود. ممنوعیت صادرات فریپورت تاثیر منفی بر وضعیت تولیدی این شرکت داشت.
    در شرایطی که مسائل مربوط به عرضه از قیمت مس در فصل نخست امسال حمایت کرد، روند صعودی تقاضا نیز شگفت آور بود. هرچند افزایش فعالیت ساخت و ساز و فروش خودرو در چین مشاهده شد، اما طی ماه های آوریل و می شاهد تضعیف مس و برخی شرکت های معدنی بودیم، چراکه برخی مسائل مربوط به عرضه حل متعادل و نماگرهای تقاضای چین آرام شده بود.
    سرمایه گذاران شرکت های معدنی باید در ماه های آتی به دقت پویایی عرضه مس را به نظاره بنشینند. در طرف تقاضا نیز به تازگی نماگرهای تقاضای این کشور نگرانی هایی را درباره تقاضا ایجاد کرده است.

    نمودار 3– تولید شرکت های بزرگ مس در فصل نخست 2017

    مس به تحولات ژئوپلتیک نیز واکنش نشان می دهد. چندین تحول ژئوپلتیک در جریان است که می تواند بر قیمت مس تاثیر بگذارد. سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ و نوسان دلار می تواند در نیمه دوم امسال بر قیمت مس موثر باشد.

    داده های تجاری چین
    چین، بزرگ ترین مصرف کننده مس محسوب می شود. شاخص PMI چین در ماه می علائم مختلفی را ارائه کرد. در حالی که نسخه رسمی (عموما بر پایه شرکت های بزرگ دولتی) بالاتر از پیش بینی هاست، اما بررسی بخش خصوصی که با شاخص کایکسین انجام می شود، حاکی از کاهش بود. باید توجه داشت که شاخص PMI کایکسین بر پایه شرکت های کوچک و متوسط خصوصی ارزیابی می شود.
    ارزیابی داده های تجاری نیز حائز اهمیت است. هرچند داده های کلی واردات و صادرات چین بهتر از پیش بینی ها بود، اما واردات مس این کشور در ماه می افت داشت.
    واردات کنسانتره و سنگ مس چین در ماه می یک میلیون و 150 هزار تن بود که هم از نظر مقایسه ماهانه و هم سالانه با کاهش همراه بود. همچنین واردات به کمترین میزان از اکتبر 2015 رسید.
    چین در ماه می 390 هزار تن مس کار نشده وارد کرد که 9 درصد در مقایسه با می 2016 کمتر بود. البته واردات 30 درصد بالاتر از آوریل برآورد شد و شیب تند افزایش واردات مس کار نشده نسبت به آوریل فقط به دلیل پایه آماری پایین بود.
    در حالی که شاخص PMI و داده های تجاری چین، علائم مختلفی را به شرکت های معدنی نظیر فریپورت و ساوترن کاپر ارسال کرد، کاهش فروش خودرو ادامه داشت.
    بخش های خودرو و ساختمان به عنوان مصرف کنندگان عمده مس محسوب می شوند. هر دو بخش علائم آرامی را در دو ماهه اخیر از خود بروز داده اند. به عنوان نمونه، فروش خودرو چین در ماه های می و آوریل یک دهم درصد از نظر سالانه کاهش یافت.

     

    نمودار 4– واردات تولیدات مس و مس کار نشده چین

    نرخ رشد سرمایه گذاری دارایی های ثابت چین در پنج ماهه نخست امسال 6.8 درصد از نظر سالانه افت داشت. با وجود اینکه سرمایه گذاری در دارایی های ثابت و فروش خودرو نشان از کاهش داشت، تورم خرده فروشی در این کشور افزایش یافت. 
    همان طور که می دانیم، مس به طور عمده در صنایع الکترونیکی و خانگی مانند تهویه مطبوع و یخچال و فریزر استفاده می شود. فروش بیشتر این محصولات می تواند حمایت هایی را از تقاضای چین به همراه داشته باشد.
    همچنان که چین به آرامش بازار مسکن ادامه می دهد، می توان تاثیر آن را بر دیگر بخش ها مشاهده کرد. ما می توانیم آرامش(کاهش) تقاضای مس چین را در فصل دوم سال بویژه در بخش های خودرو و ساخت و ساز ببینیم.

     

    نمودار 5– رشد فروش خودرو در چین

     

    حقیقت موجودی مس
    نوسان موجودی مس یکی از محرک های اصلی قیمت است. به یاد داشته باشید که مس در انبارهای مختلف شامل انبارهای بورس فلزات لندن و بورس شانگهای نگهداری می شود. همچنین ذخایر تضمین شده مس را در چین داریم.
    تقاضای چین عموما در دو ماهه نخست سال به دلیل سال نو چینی پایین است و ما تمایل داریم ایجاد موجودی را در ابتدای سال مشاهده کنیم. سطوح موجودی در اواسط سال افت می کند، چون تقاضا افزایش می یابد.
    افزایش موجودی مس در ماه می، احساس منفی روی بازار مس ایجاد کرد. در حالی که موجودی مس انبارها اکنون کاهش یافته، ذخایر مس تضمین شده که در مناطق آزاد تجاری چین نگهداری می شود، طی ماه های اخیر افزایش یافته است. هرچند این آمارها به طور رسمی منتشر نشده، اما برآوردهای بلومبرگ حاکی از رقم 630 هزار تن تا پایان آوریل است. ذخایر تضمین شده مس افزایش یافته و به بیشترین سطح از جولای 2015 رسیده است.
    بیشتر ناظران بازار پیش بینی کرده اند که بازار مس تا سال 2020 وارد دوره کسری شود. بیشتر تولیدکنندگان و تحلیلگران نگاه صعودی به قیمت این فلز دارند.

    نمودار 6– ذخایر تضمینی مس در چین

    پیش بینی تحلیلگران و شرکت ها
    شرکت «ساوترن کاپر» بین تولیدکنندگان بزرگ مس،  بازار را در سال 2017 با کسری می بیند. فریپورت نیز زمان کسری عرضه را نزدیک می بیند. این شرکت خاطر نشان کرده که پروژه های گرین فیلد کمیاب شده است و کسری مهمی در این کسب و کار مشاهده خواهیم کرد؛ فقط پرسش در مورد زمان وقوع این کسری بوده که وابسته به رویدادهای چین و بازار جهانی است. مدیریت فریپورت در نوامبر گذشته، کسری شدیدی را برای سال 2018 پیش بینی کرده بود.
    بسیاری از تحلیلگران به کمبود پروژه های جدید و تثبیت محیط تقاضا اشاره دارند که این موارد از محرک های کلیدی این کسری پیش بینی شده خواهد بود. اجرای پروژه های جدید کار آسانی نیست و شماری بر این باورند که معادن مس نیاز به انگیزه قیمتی برای توسعه پروژه های «گرین فیلد» دارند.
    اگرچه قیمت مس در ماه های اخیر بهبود یافته، اما هنوز برای تحریک سرمایه گذاری های تازه کافی نیست. با این وجود پیش بینی می شود، برخی پروژه های جدید تا دو سال آینده به تولید برسد. بیشتر این پروژه ها زمانی اجرا شدند که قیمت مس بالاتر از این سطوح بود و نگرانی چندانی در مورد تقاضای چین وجود نداشت.
    بر اساس پیش بینی تامسون رویترز، رشد عرضه معدن در سال 2018 حدود 5 درصد خواهد بود، در حالی که رشد عرضه دو سال بعد از آن یک تا 2 درصد کاهش خواهد داشت. این پیش بینی بر فرض راه اندازی دوباره معادن مس گلنکور در آفریقاست، چراکه گلنکور پیش بینی کرده تا پایان 2019 حدود 300 هزار تن به حجم تولید مس این شرکت افزوده شود.
    تعدادی از پروژه های جدید نیز تا یک دهه آینده به تولید خواهد رسید، بنابراین اگر این پروژه ها بر اساس زمان بندی به مرحله تولید برسد وکاهش بیشتری از تقاضای جهانی مس را مشاهده کنیم، احتمال دارد کسری پیش بینی شده تحت فشار قرار بگیرد که خبر خوبی برای صعود مس نخواهد بود.

    نمودار 7– پیش بینی تولید مس ساوترن کاپر

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو