عصر خودرو

در گفت‌وگو با کارشناسان ؛

توتال ورود دوباره سرمایه های جهانی را به ایران قطعی کرد

عصر بازار- امضای نخستین قرارداد سرمایه گذاری مشترک براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به « آی پی سی » میان توتال و وزارت نفت را می توان یکی از دستاوردهای بزرگ برجام نامید.

توتال ورود دوباره سرمایه های جهانی را به ایران قطعی کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، توتال با 50.1 درصد سهم، اپراتور پروژه قرار است در مرحله نخست در فاز 11 پارس جنوبی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کند ، مجموع این سرمایه گذاری 5 میلیارد دلار برآورد شده است ، این قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری خارجی یک شرکت بین‌المللی انرژی اروپایی از زمان رفع تحریم ها و بسترساز اعتماد سرمایه گذاران دیگر برای ورود به کشور است.

    رییس جمهوری نیز در دیدار با «پاتریک پویانه» مدیر عامل شرکت توتال فرانسه، قرارداد را دستاوردی دیگر از برجام عنوان کرد و افزود: سیاست دولت یازدهم همکاری با شرکت‌های بزرگ مانند توتال است و هم اکنون 200 میلیارد دلار طرح در بخش نفت‌ وگاز آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.
    بررسی دستاوردهای سیاسی و اقتصادی قرارداد ایران و توتال، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا را بر آن داشت تا با «آلبرت بغزیان» اقتصاددان، «نرسی قربان» کارشناس انرژی، «ناصر ایمانی» فعال سیاسی، «علی بیگدلی» کارشناس مسایل سیاسی- بین المللی به گفت و گو بنشیند.
    به باور کارشناسان، سرمایه گذاری خارجی در حوزه فاز 11 پارس جنوبی ایران، زمینه ساز ورود و جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی خواهد بود.

    ** توسعه فناوری و تکنولوژی، در سایه سرمایه گذاری خارجی
    «نرسی قربان»  ضمن یادآوری مجموع ذخایر عظیم نفت و گاز ایران، از نیاز مبرم این ذخایر به سرمایه گذاری و بهره وری گفت.
    وی می گوید: کشوری که بزرگترین ذخایر را داراست نمی تواند نسبت به توسعه سرمایه گذاری در آن بی تفاوت باشد اما در این سال ها، به دلیل تحریم و قراردادهای مشارکتی و امتیازی پراشتباه، شرکت های خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در ایران نداشتند. همین امر نیاز به قراردادهایی با ساختار جدید برای جذب سرمایه را ایجاب کرد و در نتیجه با الگوی جدید، شاهد سرمایه گذاری شرکت توتال هستیم.
    این کارشناس انرژی افزود: باید در نظر داشت که در شرایط فعلی که قیمت نفت به شدت کاهش یافته، جذب سرمایه برای طرح های نفت و گاز بسیار رقابتی شده است و کشورهای دیگر تلاش می کنند تا با اعطای امتیازهای مختلف، جذب سرمایه کنند.
    «همچنین به دلیل توسعه انرژی های تجدید پذیری مانند انرژی خورشیدی، تا چند سال دیگر تقاضا برای نفت و گاز به شدت کاهش خواهد یافت، در نتیجه باید با توسعه در حوزه های نفتی و گازی، سرمایه های بسیاری برای نسل های آینده ذخیره کرد که این امر هم در راستای گسترش فضای سرمایه گذاری در این حوزه حاصل خواهد شد.»
    وی، توسعه فناوری و تکنولوژی را نخستین دستاورد سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: این قرارداد شروع توافق با شرکت های داخلی و خارجی است که منجر به توسعه فناوری در این حوزه خواهد شد، درعین حال کشورهای عربی منطقه تلاش بسیاری کردند تا با لابی های بسیار مانع انعقاد آن شوند.
    قربان، با اشاره به نتیجه بخش بودن قراردادهای جدید تاکید کرد: انعقاد قرارداد با شرکت نفتی توتال، حاکی از قابلیت جذب بالا و کارآمدی این نوع قراردادها است که بسترساز ورود سرمایه های خارجی به کشور خواهد بود از این طریق می توان به سوی تعامل با جهان گام های بلندتری را
    برداشت .

    ** ایجاد فضای امنیت و اعتماد
    رفع اتهام زنی جنگ طلب بودن ایران با امضای قرارداد با توتال، نکته ای است که «آلبرت بغزیان» اقتصاددان  به آن اشاره کرد و گفت: نخستین رهاورد این قرارداد، جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی در ایران است به این معنا که حضور شرکت بزرگ نفتی توتال با توجه به شرایط کنونی و تحریم های آمریکا که ممکن است امنیت فرانسه را تحت شعاع قرار دهد، برای جلب توجه سایر شرکت های نفتی بسیار مفید و کارآمد است.
    بغزیان افزود: این قرارداد اثبات می کند که ایران نه جنگ طلب است و نه ناامن. بلکه آماده است تا با فراهم کردن شرایط امنیت و آرامش، جذب سرمایه کند. در سایه این سرمایه گذاری ها، شکوفایی توان تکنولوژی هم حاصل و دانش فنی به نیروهای داخلی منتقل خواهد شد.

    **استقلال خط فکری اروپا از آمریکا
    برجسته بودن واکنش های سیاسی بین المللی قرارداد موضوعی بود که «علی بیگدلی»  به آن اشاره کرد و گفت: براساس اظهارنظر کشورهای اروپایی، این قرار داد سدی بود که شکسته شد و نشان دهنده استقلال فکری «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه در برابر «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا بود تا نشان دهد وقتی ترامپ همواره از نگرانی خود از وضعیت آمریکا می گوید، تنها دغدغه مکرون هم اتحادیه اروپا است.
    به اعتقاد بیگدلی، در حقیقت اتحادیه اروپا در حال فاصله گرفتن از آمریکا است و این کاملا به نفع ایران است. بر همین اساس سیاستمداران و مسوولان اقتصادی باید از این امر، نهایت بهره را ببرند.
    «امضای قرارداد با توتال، اقدام بسیار با ارزشی بود تا منهای مسایل اقتصادی، از جهت سیاسی هم نشان دهند که ایران می تواند بازار بسیار خوبی برای سرمایه های نهفته اروپایی ها باشد. »
    این کارشناس در پاسخ به این پرسش که احتمال لغو این قراردادها به وسیله شدت گرفتن تحریم های آمریکا وجود دارد یا خیر اظهار؟ داشت: آمریکا هرگز چنین کاری نخواهد کرد چرا که نمی خواهد اتحادیه اروپا به عنوان رقیبی برایش ظاهر شود. همچنین می داند در نتیجه این امر، اختلاف های آمریکا و اروپا تشدید می شود و تبعات بسیار سنگینی برای ترامپ خواهد داشت. بر همین اساس تلاش می کند تا به حفظ وضع موجود بپردازد و کمتر ساختارشکنی کند.

    **پاسخگویی مسوولان به هجمه منتقدان
    «ناصر ایمانی» کارشناس سیاسی انعقاد قراردادی بین المللی با شرکتی همچون توتال را امری پسندیده و مطلوب عنوان کرد که به طور قطع بعد از امضای برجام، بزرگترین و پربارترین قرارداد بین المللی است.
    وی تاکید کرد: امیدواریم با این قرارداد، هراس سایر شرکت های بزرگ خارجی از سرمایه گذاری در ایران مرتفع و به سرمایه گذاری ترغیب شود.
    ایمانی در ادامه، به انتقاد و هجمه های ایجاد شده درباره این قرارداد اشاره و دلیل آن را این گونه بیان کرد: از دیدگاه منتقدان، دولت با دستپاچگی، تلاش کرد که برجام را به امضا برساند و در طول یکسال و اندی از این امضا، دستاورد آنچنانی جز خرید چند هواپیما مشاهده نشد. حال هم با همان سرعت و دستپاچگی، مبنع سرمایه گذاری خارجی پیدا کرده تا نشان دهد که برجام دستاوردهای زیادی داشته است.
    « دغدغه دیگر منتقدان، مساله نیروها و امکانات و ظرفیت های داخلی است که بنا به تصور آنان، با این سرمایه گذاری ها، نیروهای داخلی ناکارآمد خواهند شد. همچنین منتقدان، با توجه به سابقه ناخوشایند شرکت توتال، تضمینی بر پایان رساندن کار نمی بینند و احتمال رها کردن پروژه را پیش بینی می کنند. »
    وی به عنوان راهکار کاهش این انتقادها تاکید کرد: این انتقادها به طور قطع پاسخ دارد.
    بر اساس این گزارش ، با وجود برخی انتقادهای داخلی و تلاش برخی کشورها برای به ثمر نرسیدن قرارداد توتال با ایران اما بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی جهان از امضای این توافق به عنوان موفقیت ایران پس از برجام نام می برند و معتقدند: توتال آغازی برای ورود دوباره سرمایه شرکت های بزرگ جهانی به ایران خواهد بود.

    برچسب ها