عصر خودرو

در هفته منتهی به ۱۶ تیرماه رخ داد؛

افزایش ۱۰۰ درصدی ارزش مبادلات فرابورس

عملکرد سبز بازارهای اول و دوم

عصر بازار- ارزش معاملات فرابورس ایران در هفته منتهی به ۱۶ تیرماه، بیش از ۱۰۰ درصد در مقایسه با هفته گذشته افزایش یافت که این رقم نشانگر رشد چشم‌گیری است.

افزایش ۱۰۰ درصدی ارزش مبادلات فرابورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در حالی حجم مبادلات فرابورس 15 درصد نسبت به هفته پیش کاهش یافت که ارزش و تعداد معاملات صورت‌گرفته در بازارهای فرابورس به ترتیب 80 درصد و 108 درصد افزایش پیدا کردند.

    بدین ترتیب در 5 روز مبادلاتی هفته جاری شاهد دادوستد یک هزار و 320 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 61 میلیارد بودیم که این حجم از دادوستدها در 155 هزار نوبت معاملاتی بین سهامداران دست به دست شد.

    در این میان 303 میلیون سهم به ارزش 610 میلیارد ریال در بازار اول فرابورس ایران دادوستد شد که رشد 79 درصدی حجم و افزایش 88 درصدی ارزش مبادلات این بازار را نسبت به هفته قبلی نشان می‌دهد. در همین حال بازار دوم میزبان نقل‌وانتقال 335 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 25 میلیارد ریال بود که در این بازار نیز حجم و ارزش مبادلات حدود 40 درصد افزایش یافته است.

    جابه‌جایی 662 میلیون سهم به ارزش 799 میلیارد ریال نیز نتیجه دادوستدهای صورت‌گرفته میان خریداران و فروشندگان سهام در تابلوهای معاملاتی بازار پایه بود که حجم و ارزش این مبادلات در مقایسه با هفته منتهی به نهم تیرماه به میزان 42 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    این هفته در بازار ابزارهای نوین مالی نیز مانند بازارهای اول و دوم شاهد رشد چشم‌گیر حجم و به ویژه ارزش مبادلاتی بودیم به گونه‌ای که 21 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 626 میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد. اوراق بدهی صدرنشین این بازار به لحاظ حجم و ارزش شد و در ادامه صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن جایگاه‌های دوم و سوم را به لحاظ حجم و ارزش معاملاتی به خود اختصاص دادند.

    بدین ترتیب بیش از 4 میلیون ورقه بدهی به ارزش افزون بر 4 هزار میلیارد ریال، 16 میلیون ورقه در تابلو ETF به ارزش 193 میلیارد ریال و 4 هزار ورقه تسهیلات مسکن نیز به رزش 321 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی نقل‌وانتقال یافت.

    رصد جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت حاکی از آن است که در میان صنایع فرابورسی، گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن 14 درصد از سهم کل به ارزش 292 میلیارد ریال رتبه نخست را داراست. رتبه‌های دوم تا پنج نیز به ترتیب در اختیار گروه‌های حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات؛ سرمایه‌گذاری‌ها؛ سایر محصولات کانی غیرفلزی و گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات قرار گرفته است. در میان 10 صنعت برتر عنوان گروه‌هایی همچون بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی و نیز ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی به چشم می‌خورد.

    از رویدادهای مهم هفته‌ای که گذشت می‌توان به عرضه عمده 4.99 درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت آهن و فولاد ارفع در بازار دوم فرابورس ایران اشاره کرد که ارزش کل این معامله بیش از 42 میلیارد تومان بود.

    در نهایت شاخص کل فرابورس ایران در قبای سبز معاملات هفته منتهی به 16 تیرماه را پشت سر گذاشت و در کانال 899 واحدی به استقبال هفته آتی رفت.

    برچسب ها