عصر خودرو

معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

دولت ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را تضمین کرد

عصر بازار- رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی وفنی ایران گفت: در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در تاریخ ایران، ما تضمین هایی برای حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران صادر کردیم که در گذشته هیچوقت در این حد نبوده است.

دولت ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را تضمین کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ، روز پنجشنبه در همایش سرمایه گذاری و توسعه پتروشیمی ایران در وین، با اشاره به مزایای مختلف سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران، تاکید کرد که موضوع بازگشت تحریم ها بطور کلی حل شده است.

    خزاعی خطاب به نمایندگان شرکت های اروپایی تاکید کرد: تمام مواردی که درباره بازگشت تحریم (snapback) ممکن است در ذهن شما باشد ، کاملا حل شده و هیچ مشکلی در حال حاضر وجود ندارد و ما در حال ورود به یک مرحله جدید هستیم و این یک موفقیت برای اقتصاد ایران است.

    وی ایران را سرزمین ثبات در منطقه دانست و خاطرنشان کرد که الان شاهد انتقال سرمایه از کشورهای منطقه به ایران به علت وضعیت بی ثبات در برخی کشورهای منطقه هستیم و ایران مکان مناسبی برای سرمایه گذاری و همکاری های مالی هستیم.

    رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی وفنی ایران اعلام کرد: در سال 2016 برای اولین بار در تاریخ ایران، ما تضمین هایی برای حدود 12 میلیارد دلار در ایران صادر کردیم که در گذشته هیچوقت در این حد نبوده است. سطح سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در ایران منحصر به فرد است هر چند در مقایسه با بزرگی اقتصاد ایران شاید خوب نباشد اما در مقایسه با گذشته واقعا بسیار قابل ملاحظه است.

    وی افزود: ما آماده گسترش تعامل با شرکت های خارجی در زمینه های مختلف از جمله خرید تجهیزات و فناوری و ارائه پروژه های مشارکت دولتی و خصوصی ( PPP ) و نیز پذیرش هر گونه سرمایه گذاری خارجی هستیم اما ضروری است یادآور شویم که در اقتصاد امروز وجود خط اعتباری فعال ضروری است . کشورهای اروپایی از جمله اتریش گامهای ضروری برای ایجاد خطوط اعتباری جدید و فایناس مالی برای ارتقای روابط تجاری با ایران انجام داده اند.

    وی افزود: خوشحالم به اطلاع شما برسانم که ما علاوه بر اتریش با کشورهایی از قبیل دانمارک ، ایتالیا و همچنین با انگلیس و آلمان و خارج از اروپا با چین ، کره جنوبی و ژاپن مذاکره کرده و به توافق هایی در زمینه فاینانس رسیده ایم. بزودی خطوط اعتباری بزرگی با این کشورها امضا خواهیم کرد.

    خزاعی در ادامه به مزیت های مختلف برای سرمایه گذاری خارجی در بخش پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: بخوبی می دانید که سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی برای ایران دارای اهمیت زیادی است. می توان ادعا کرد که هیچ صنعتی نمی تواند بدون اتکا بر صنایع شیمیایی دوام بیاورد و این سیاست دولت است که در صنایع پتروشیمی به عنوان محرک رشد در صنایع دیگر سرمایه گذاری کند.

    خزاعی از وفور ذخایر نفت و گاز در کنار بازار گسترده مصرف و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران به عنوان عوامل جذابیت سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران یاد کرد و گفت: به علت روابط تجاری خوب ایران با کشورهای منطقه ، زمینه خوبی برای ورود سرمایه گذاری خارجی در ایران و صدور تولیدات به کشورهای دیگر منطقه وجود دارد؛ ما هنگامی که تضمینی برای سرمایه گذاری خارجی صادر می کنیم اگر سرمایه گذار تصمیم به صدور تولیدات خود به خارج از ایران داشته باشد، این مساله نیز در تضمین ذکر می شود و بنابراین دولت تمام تسهیلات لازم را برای انجام این کار فراهم می کند.

    خزاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری با مشارکت گسترده مردم در ایران ، این مساله را نشانه حمایت مردمی از نظام جمهوری اسلامی و سطح بالای دموکراسی در ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه دانست.

    وی همچنین با اشاره به برخی ارقام درباره بهبود وضعیت اقتصادی ایران در سالهای گذشته از جمله رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم، به روند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در ایران از سال 2013 اشاره کرد و گفت که این روند فضای مناسبی برای همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی ایجاد کرده است.

    خزاعی خاطرنشان کرد که مهار تورم در ایران پیش از توافق هسته ای آغاز شد و این نشان می دهد که ظرفیت اقتصاد ایران حتی در شرایط دشوار نیز توان کار دارد هر چند پس از برجام فضای مناسب تری برای همکاری و سرمایه گذاری ایجاد شده است.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد که به نظر می رسد موفقیت های اقتصادی در کنار بهبود تعاملها با کشورهای دوست و لغو تحریم های هسته ای، موجب افزایش انگیزه مشارکت مردم در انتخابات و انتخاب دوباره روحانی شده و با خرسندی اعلام می کنم که سیاست های دولت بر اساس ادامه تعامل سازنده با بازار مالی بین المللی و حمایت از سرمایه گذاری های خصوصی داخلی و خارجی است.

    بر اساس این گزارش نخستین همایش صنایع میان و پایین دستی پتروشیمی ایران با محوریت سرمایه گذاری و توسعه روز پنجشنبه با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان، سرمایه گذاران و صاحبان فناوری ایرانی و کشورهای اروپایی در اتاق بازرگانی اتریش در وین آغاز بکار کرد.

    این همایش دو روزه با هدف بررسی راهکارهای توسعه صنایع میان دستی و پایین دستی از طریق جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی و انتقال فناوری از طریق همکاری های مشترک با شرکت های مهم بین المللی برپا شده است.

    برچسب ها