عصر خودرو

۵۳۰ کالای صنعتی ایران و اتحادیه اوراسیا برای تعرفه ترجیحی به توافق اولیه رسید

عصر بازار- ۵۳۰ کالای صنعتی تولید ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل تعرفه ترجیحی یا سود بازرگانی صفر برای واردات در ایروان پایتخت ارمنستان به توافق اولیه مقام های دو طرف رسید.

۵۳۰ کالای صنعتی ایران و اتحادیه اوراسیا برای تعرفه ترجیحی به توافق اولیه رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، این پیش نویس پس از دو روز مذاکره بین هیات های ایرانی و اتحادیه اوراسیا توسط مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت این اتحادیه امضا شد تا مراحل بعدی تائید دو طرف سپری شود.
    فهرست پیش نویس شامل 350 ردیف تعرفه ای از تولیدات صنعتی ایران و 180 بند مشابه از اوراسیا است که شامگاه چهارشنبه امضا شد.
    با توجه به برنامه های مذاکرات آتی، این فهرست نیز قابل افزایش است و همچنین منجر به توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اورآسیا می شود.
    همچنین در چارچوب مذاکرات دو روزه در پایتخت ارمنستان بین نمایندگان وزارت خانه های صنعت و جهاد کشاورزی و اتحادیه اوراسیا زمینه های همکاری بیشتر در حوزه های مختلف نیز بررسی و بر تداوم پیگیری ها و مذاکرات تاکید شد.
    دیروز هم نشست اقتصادی ایران-اوراسیا و ارمنستان با حضور واچه گابریلیان معاون نخست وزیر این کشور، هیات ایرانی به سرپرستی خسروتاج و هیات معاونان وزارت خانه های صنعت و تجارت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ریاست نیکیشینا برگزار شد.
    تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از حدود سه سال پیش مذاکرات گسترده مربوط به تشکیل محدوده آزاد تجاری را آغاز کردند.
    اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند.
    اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.

    برچسب ها