عصر خودرو

غافلگیری دلار در میدان جهانی

عصر بازار- تغییرات غافلگیرکننده مواضع بانک‌های مرکزی در اروپا در رابطه با سیاست‌های به شدت انبساطی پولی موجب عقب‌نشینی ارزش دلار در بازارهای جهانی شد.

غافلگیری دلار در میدان جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آخرین تحولات بازار جهانی ارز در هفته اول ژوئیه حاکی از آن است که ارزش ین ژاپن در برابر هر دلار آمریکا تا مرز یک درصد تضعیف و ارزش هر فرانک سوئیس در برابر این ارز تا 1.15 درصد تقویت شده است. ارزش دلار در برابر هر یورو تا 2.09 و هر پوند تا 2.41 درصد تضعیف شد.

    آنطور که بانک مرکزی گزارش داده است دلایل چندگانه‌ای برای تقویت و تضعیف دلار در بازار جهانی ارز وجود دارد، به گونه‌ای که  قبل از شروع این هفته بازار روالی آرام را طی می‌کرده اما بر خلاف انتظارات، تحولات تاثیرگذاری روی می‌دهد . بااینکه برخی آمار اقتصادی که قدرت تحریک بازار را دارا بودند، ایجاد شد اما آنچه باعث تقلیل در موقعیت‌گیری سرمایه‌گذاران بود، به مواضع غیرمنتظره و ضد تورمی مقامات ارزش بانک‌های مرکزی اروپا و انگلیس مربوط می‌شود.

    این در حالی است که یکی از روسای بانک مرکزی آمریکا که البته در دوره فعلی فاقد حق رای در کمیته عملیات بازار باز است، هفته گذشته موضعی متفاوت با اکثریت روسای این بانک داشت و در مورد افزایش نرخ بهره در شرایطی که رشد اقتصادی ضعیف و فشار تورمی وجود ندارد، تا حدودی تردید خود را اعلام کرد. با اینکه اخبار و شاخص‌های اقتصادی آمریکا در وضعیت چندان بدی قرار نداشت، اعتماد مصرف‌کننده کمی افزایش داشت، کسری تجاری آمریکا کاهش و فعالیت‌های کارخانه ای در منطقه شیکاگو تقویت شده بود اما گزارش‌های مثبت نتوانست مانع از تضعیف دلار شود.

    اما در شرایطی یورو در مقابل دلار تقویت شد که این افزایش در یک سال گذشته کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه بود. با توجه به رشد تورم و بهبود نسبی شرایط اقتصادی در حوزه یورو بازار ظاهرا به دنبال واکنشی از سوی بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره و یا کاهش نرخ خرید اوراق قرضه از سوی این بانک است تا به سرعت رابطه برابری یورو با سایر ارزها تعدیل شود. این در شرایطی است که در ابتدای هفته اعلام نظر رئیس بانک مرکزی اروپا درباره ادامه سیاست‌های فعلی و اینکه نرخ بهره زیر صفر را ضامن رشد اقتصادی و اشتغال برای منطقه دانست، تاثیر سریعی در کاهش ارزش یورو داشت. البته این موضوع چندان پایدار نبود چون ساعاتی بعد بانک مرکزی اروپا اعلام می‌کند که از سخنان دراگی سوء برداشت شده است.

    کارشناسان ارشد پولی معتقدند که بانک مرکزی اروپا در حال آماده شدن برای خروج از سیاست‌های به شدت انبساطی است اما از اینکه ارزش واحد پول مشترک به سرعت افزایش یابد، هراسان خواهد بود. با این حال اظهارات  رئیس کل بانک مرکزی اروپا در کنفرانس بانک‌های مرکزی اروپا که سعی کرد از سیاست‌های فعلی بانک مرکزی اروپا دفاع کند، در این راستا ارزیابی شد.

    همچنین در اظهارنظر دیگری کارنی-رئیس بانک مرکزی انگلیس- اعلام کر د که با توجه به نزدیک شدن اقتصاد این کشور به ظرفیت کامل این بانک در آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد. این خبر موجی تازه از فروش دلار در برابر ار زهای اروپایی از جمله پوند و یورو ایجاد کرد.

    برچسب ها