عصر خودرو

اونس به زیر مرز ۱۲۲۰ دلار هم سر زد؛

قیمت اونس طلا در اغما

عصر بازار- ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی ادامه دارد، به حدی که آزمایش‌های موشکی تازه کره شمالی هم به داد فلز زرد نرسیده است. تازه‌ترین تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی بخش زیادی از دارایی و سرمایه خود را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها خارج کرده‌اند.

قیمت اونس طلا در اغما
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، چهارشنبه در روندهایی که مشابه عمده روزهای پیشین بود، بورس‌های جهانی رشد کردند و پناهگاه‌های سرمایه از جمله طلا با کاهش ارزش مواجه شدند. بهای اونس طلا که دوشنبه 21 دلار سقوط کرده بود، سه‌شنبه با 3 دلار رشد اندکی تعدیل شد، اما در محدوده 1220 دلار ماند تا ضعف آن برجسته شود. اونس طلا سه‌شنبه را با قیمت 1224 دلار به پایان برد و گرچه چهارشنبه را با بهای 1227 دلار آغاز کرد، خیلی زود رو به نوسان‌های کاهشی آورد که آن را به محدوده پایین‌تر برد. کمترین بهایی که صبح روز گذشته برای اونس ثبت شد 1217 دلار بود، اما شناسایی سود دسته‌ای از معامله‌گران در قیمت‌های پایین، حامی مقطعی طلا می‌شد. بهایی که تا ساعت 8 عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1222 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. هفته جاری، هفته آغازین جولای است و روندهای آن می‌تواند حس بازارها را ابتدای نیمه دوم سال 2017 میلادی به نمایش بگذارد.

    بهای اونس در حالی روز سه‌شنبه تعدیل شد که این روز، روز تعطیلی بازارهای آمریکا بود. 4 جولای، روز استقلال آمریکاست. آنچه علاوه بر شناسایی سود در این روز به طلا کمک کرد، آزمایش تازه موشکی کره شمالی در آستانه برگزاری نشست گروه بیست در هامبورگ آلمان بود. آن طور که گزارش شده دو موشکی که اخیرا کره شمالی آزمایش کرده، از پایگاه هوایی پانگهیون کره شمالی شلیک شده و پیش از فرود در آب‌های دریا توانسته مسافتی حدود 930 کیلومتر را طی کند. نهادهای نظامی آمریکا اعلام کردند، موشکی که کره‌شمالی به‌تازگی آزمایش کرده یک موشک بالستیک قاره‌پیما بوده و قابلیت رسیدن به خاک آلاسکا را دارد. با این همه، به نظر می‌رسد. موشک‌های کره‌شمالی هنوز از توانایی هدف‌گیری دقیق برخوردار نیستند و پیونگ‌یانگ هنوز به فناوری سوار کردن کلاهک هسته‌ای روی این موشک‌ها دست نیافته است.

    شاخص دلار که سه‌شنبه ثابت مانده بود، چهارشنبه را با افت اندکی آغاز کرد که همسو با تحولات ژئوپلیتیک یار طلا شدند. با این همه، رشد بورس‌ها و افت بهای نفت خام به ضرر طلا کار می‌کردند. البته بورس‌های آسیا و آمریکا روز را با افت ناشی از نگرانی‌های کره‌ای آغاز کردند اما بعد با تمرکز بر انتظار برای انتشار صورت جلسه نشست قبلی فدرال رزرو،‌رشد کردند. این صورت جلسه نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا آخر شب گذشته منتشر شد و از این رو، پوشش جزئیات و اثر آن بر بازار در این گزارش ممکن نبود. 

    اونس در حالی به نوسان در نزدیکی مرز کانالی 1200 دلار رو آورده که تازه‌ترین تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی بخش زیادی از دارایی و سرمایه خود را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها خارج کرده‌اند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه تلگراف، تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی موسسه «آی اچ اس مارکت» نشان می‌دهد که میزان خروج سرمایه و دارایی از صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری فلزات گرانبها موسوم به «ئی‌تی‌اف» در سه ماه دوم امسال به بیش از 4/ 4 میلیارد دلار رسیده است. این صندوق‌ها در فلزات گرانبهایی مثل طلا نقره و پلاتین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    این گزارش می‌افزاید: میزان خروج سرمایه و دارایی از این صندوق‌ها طی سه ماه دوم امسال از زمان وقوع بحران مالی 2008 میلادی بی سابقه بوده است. پیش از این بیشترین خروج سرمایه و دارایی از این صندوق‌ها مربوط به سه ماه پایانی 2015 میلادی بود که این رقم به 800 میلیون دلار رسیده بود.

    برچسب ها