عصر خودرو

یک فعال بازارسهام پاسخ داد:

بازار آتی سکه، کارا می شود؟

عصر بازار- روز گذشته در پی اطلاعیه که بورس کالایی ایران در رابطه با تغییر وجه تضمین و ساعت معاملاتی این بازار منتشر کرد به نظر می رسد بازار آتی کالایی از نظر عملیاتی قدم بزرگی در راستای کارا شدن برداشته است.

بازار آتی سکه، کارا می شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، روز گذشته در پی اطلاعیه که بورس کالایی ایران در رابطه با تغییر وجه تضمین و ساعت معاملاتی این بازار منتشر کرد به نظر می رسد بازار آتی کالایی از نظر عملیاتی قدم بزرگی در راستای کارا شدن برداشته است. در این اطلاعیه وجه تضمین هر قرارداد آتی به 9.500.000 ریال کاهش یافته است و در فرمولی که در این اطلاعیه منتشر شده از این پس اهرم بازار آتی کالایی یک به ده شده است.

    بنابراین با این شرایط توجه فعالان زیادی را معاملات آتی کالایی به خود جلب خواهد کرد. حال سوالی که پیش می آید این تغییرات از چه نظر باعث ارتقا عملیاتی این بازار می شود؟

    شایان کرمی مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی ساز بازار در این باره به اقتصادنیوز می گوید: طبیعتا بازار آتی, بازاری برای پوشش ریسک میباشد و فعالین اصلی آن به ترتیب هجرها, آربیتراژگران و سفته بازان میباشند. هجرها از بازار آتی یا فیوچرز استفاده میکنند تا ریسک خود را از نوسان قیمت در آینده پوشش دهند. آربیتراژگران نیزاز فاصله ی بین سررسیدهای آتی و بازار فیزیکی بهره می برند.

    او افزود:  اخیرا بازار آتی سکه در کمترین فاصله خود با بازار فیزیکی معامله می شد که معمولا هجرها و آربیتراژگران از استراتژی خرید استفاده میکردند به طوریکه آن ها سکه امامی را در سررسید دورتر بعضا به قیمت بازار نقدی یا حتی کمتر در بازار آتی خریداری کرده و با فروش سکه های خود در بازار نقدی و سپرده گذاری در اوراق بدون ریسک از مابه تفاوت حاصل از فروش کل دارایی و پرداخت وجه تضمین در قراردادهای آتی منتفع می شدند.

    به گفته این فعال بازارسهام، حال با تغییراتی که در وجه تضمین جدید اعمال شده و اهرم معاملاتی افزایش یافته علاوه بر افزایش حجم معاملات در این بازار شاهد نوسان های بیشتری خواهیم بود و این نوسانات به طبع فرصت های مناسبی را برای هجرها و حتی آربیتراژگران قرار خواهد داد.

    او افزود: به نظر میرسد با رونمایی از بسته خروج از رکود و محدود شدن نوسانات دلار و جذابیت های خاص این بازار و کاهش تدریجی نرخ سپرده در آینده و این تغییرات در وجه تضمین شاهد ورود نقدینگی به این بازار خواهیم بود, اما با این تفاوت نسبت به گذشته که با کنترل نرخ ارز توسط دولت, نوسانات بازار آتی با نوسانات طلای جهانی همخوانی بیشتری خواهد داشت.

    کرمی خاطر نشان کرد: مسئله بعدی که کارگزاران باید در مدیریت ریسک مشتریان مد نظر قرار دهند این می باشد که در این اطلاعیه بورس کالا, کارگزار را در گرفتن وجه تضمین اضافی تا سقف 50درصد وجه تضمین اولیه مختار کرده است حال کارگزاران باید با اعتبار سنجی مشتریان در گرفتن وجه تضمین اضافی دقت نمایند تا مشکلات سال 90 برای کارگزاران در آتی سکه مجددا مشاهده نشود. هر چند به اعتقاد اینجانب با محدود شدن نوسانات دلار و افزایش تجربه معاملاتی معامله گران و مدیریت ریسک کارگزاران شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

    به گفته او، از دیگر تغییراتی که در بازار آتی سکه رخ داده افزایش سقف تعهدی مشتریان حقیقی و حقوقی در هر سررسید میباشد با توجه به کاهش وجه تضمین و افزایش اهرم و تغییر نام برده این مسئله نیز باعث بیشتر شدن عمق این بازار خواهد شد. همواره برداشتن محدودیت ها و فرصت دادن به قدرت عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت در هر بازاری به افزایش کارایی عملیاتی آن بازار کمک خواهد کرد.

    مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی ساز بازار گفت:  آخرین تغییری که در مکانیسم بازار رخ داده است افزایش ساعت معاملاتی بوده که این تغییر علاوه نیز از نظر عملیاتی به کارا شدن بازار آتی سکه کمک خواهد کرد زیرا با توجه به افزایش نوسانات طلای جهانی در بازار آمریکا فرصت های بیشتری برای فعالین این بازار برای بهره بردن از معاملات رخ خواهد داد.

    پیش بینی آینده طلا
    او درباره پیش بینی آینده طلا هم گفت: همواره دو متغیر در تعیین قیمت سکه و طلا در ایران نقش بسزایی دارد. یکی از این متغیرها طلای جهانی است.در حال حاضر با توجه به تعویق انداختن افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث افزایش تقاضای فیزیکی برای کالاهای اساسی و رشد قیمت های جهانی شد, که طبیعتا فلز زرد نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

    کرمی معتقد است:  به نظر می رسد تا رسیدن به تورم دو درصد در آمریکا و افزایش تقاضای فیزیکی در شرق آسیا و هند روند قیمتی طلای جهانی در میان مدت صعودی باشد و به زودی وارد کانال 1200 دلاری شود.

    او افزود: از دیگر متغیرهای موثر در قیمت طلا در بازار داخلی نرخ ارز میباشد. از نظر تحلیل شرایط کلان اقتصادی و با توجه به برنامه های اقتصادی دولت بعید به نظر می رسد شاهد افت قیمت محسوسی در نرخ ارز و تقویت ریال باشیم. به این دلیل که افت قیمت دلار با توجه به شرایط تورمی به تولید داخل لطمه میزند اما با توجه به اینکه دولت یازدهم توانسته تورم را ضمن کنترل کردن کاهش دهد میتوان اینگونه نتیجه گرفت شیب نرخ ارز در بلند مدت صعودی می باشد اما نوسانات قیمتی ان را بانک مرکزی به خوبی کنترل کرده است.

    مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی ساز بازار  خاطرنشان کرد: در نتیجه می توان اینگونه نتیجه گرفت که روند قیمتی آتی سکه بیشتر تحت تاثیر طلای جهانی خواهد بود و طلای جهانی نیز با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی آمریکا و رسیدن به تورم دو درصد و تحریک طرف تقاضا در آمریکا برای رسیدن به تورم دو درصد و افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای جهانی روند قیمتی آن می تواند افزایشی باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو