عصر خودرو

قائم مقام دبیر کل کانون کارگزاران :

درد بی‌پولی به جان بازار سرمایه افتاده است

عصر بازار- تاج بر، فقدان نقدینگی در بازار سهام را یکی از دلایل عمده رکود در بازار سرمایه، برشمرد و گفت: بسیاری از افراد، سرمایه گذاری در اوراق تضمین شده را به سهام ترجیح می‌دهند و در بسیاری از سرمایه گذاران نهادی، بازده مورد انتظار در حد سود تضمین شده این اوراق است.

درد بی‌پولی به جان بازار سرمایه افتاده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از اقتصاد آنلاین، علیرضا تاج بر به وضعیت رخوت این روزهای بازار اشاره کرد و گفت: رکود بازار منتج از رکود حاکم بر تمام بخش‌های اقتصادی کشور است و نباید انتظار داشت که وقتی تمام فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کنند، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و کلیت بازار سرمایه در شرایط رونق باشند.
    قائم مقام دبیر کل کانون کارگزاران یکی دیگر از دلایل عمده رکود در بازار سرمایه را فقدان نقدینگی در این بازاربرشمرد و تصریح کرد: بسیاری از افراد، سرمایه گذاری در اوراق تضمین شده را به سهام ترجیح می‌دهند و در بسیاری از سرمایه گذاران نهادی، بازده مورد انتظار در حد سود تضمین شده این اوراق است.
    وی اظهارداشت: با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت سیاسی کشور نباید انتظار تغییر آنی شرایط بازار سرمایه را داشت.
    به اعتقاد تاج بر، به تدریج با ساماندهی بازار پول نرخ بهره بانکی واقعی تر خواهد شد و گشایش هایی هر چند اندک در وضعیت سیاسی دور از ذهن نیست؛ از طرف دیگر در برخی از مجامع شرکت ها که در حال برگزاری است، مدیران اخبار خوشی برای سهامداران دارند. جمیع این عوامل تغییر تدریجی شرایط رکودی را به بار خواهد آورد.
    وی در خصوص چشم انداز نرخ ارز برای بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به دغدغه دولت برای ایجاد و تداوم ثبات اقتصادی، انتظار جهش قیمتی را برای نرخ ارز نباید داشت و ممکن است افزایش نرخ ارز صرفاً به اندازه تورم باشد.
    وضعیت بحران کنونی بانک ها سوال دیگری بود که قائم مقام دبیر کل کانون کارگزاران در پاسخ بیان داشت: اول از همه باید بین بانک ها و موسسات و تعاونی های اعتباری تفاوت قائل شد، بسیاری از بانک‌های پذیرفته شده در بورس با وجود زیان عملیاتی که متحمل شده اند، جزو شفاف ترین و بهترین شرکت های بورس هستند و اتفاقا در بلند مدت بحران موسسات اعتباری به افزایش اعتبار بانکهای دولتی و اطمینان مردم به این بانکها منجر خواهد شد و سپرده گذاران به علت اختلاف نرخ سودهای اعطایی بانکها و موسسات اعتباری پی خواهند برد.
    وی معتقد است، با شرایط فعلی و رقابت منفی که در صنعت بانکداری وجود دارد، ادغام بانک‌ها موثر نبوده و اصلاح عملیات، نرخ سود منطبق با واقعیت های اقتصادی کشور، اجرای رتبه بندی بانک‌ها و فروش املاک و دارایی های مازاد، مهم ترین راه کار برون رفت بانک ها از این شرایط است.
    تاج بر در خصوص صنعت پیشرو بازار در نیمه دوم امسال نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع بازار همبستگی مثبت با روند شاخص دارند و اغلب صنایع بورسی با توجه به اصلاح قیمتی که در این سه سال تجربه کرده اند، مستعد رشد قیمت است؛ البته با توجه به نرخ های جهانی می‌توان صنعت فلزات اساسی را پرپتانسیل تر دانست، همچنین صنعت خودرو با توجه به تغییرات مثبت بنیادی و نیز صنعت انفورماتیک با توجه به پیشرفت روزافزونی که در کشور دارند، از دیگر صنایع پیشروی بازار خواهند بود.

    برچسب ها