عصر خودرو

دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت ایران بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار است

عصر بازار- مدیرکل نظام دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت با بیان این که دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، گفت: کمپرسورها از نظر تعداد ۴.۵ تا پنج درصد و از نظر ارزشی ۱۵ درصد دارایی‌های صنعت نفت را تشکیل می‌دهند.

دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت ایران بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، علی رضا اصل عربی امروز (چهارشنبه) در نخستین همایش ملی تخصصی کمپرسورها با تاکید بر این که کمپرسورها قلب تپنده تولید در صنعت نفت و صنعت نیرو هستند، اظهار کرد: کمپرسورها بسیار گران بوده، اما نقش اساسی در تولید دارند. طرح‌های توسعه‌ای کشور زیاد نیست و به همین دلیل ممکن است خرید کمپرسور خرید در کانون توجه نباشد. این درحالی است که سال‌ها از فعالیت برخی از تاسیسات می‌گذرد به عبارت دیگر نسبت توسعه به بازسازی و بهسازی تجهیزات 20 به 80 است و این یک ظرفیت بالقوه و بالفعل برای شرکت‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

    مدیرکل نظام دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت ادامه داد: در یک واحد تولیدی تولید حداکثری و صیانت حداکثری از تجهیزات بسیار مهم است و با توجه به این که قیمت‌های جهانی نفت کاهش پیدا کرده صیانت به اندازه تولید اهمیت دارد.

    اصل عربی در ادامه با اشاره به وضع موجود بهره گیری از دارایی‌های فیزیکی در ایران، تصریح کرد: درصد هزینه نت به نسبت ارزش جایگزینی سرمایه‌ای دارایی‌ها به نسبت وضعیت بین المللی بالا است. همچنین نرخ راندمان تولید به نسبت ظرفیت اسمی نسبت به تاسیسات مشابه بین المللی پایین است. از طرف دیگر طول عمر مفید تجهیزات به دلیل بهره برداری و نگه داشت نامناسب و خوردگی‌های‌ مدیریت نشده نسبت به کشورهای پیشرو 25 الی 50 درصد پایین است. حوادث ایمنی و محیط زیستی ناشی از دارایی‌های فیزیکی به دلیل محاسبات قابلیت اطمینان بروز نشده بیش از 10 برابر نسبت به کشورهای پیشرو بالاتر است. نظام بهره‌برداری و نگه داشت توصیه شده سازندگان به دلیل برون سپاری ناکارآمد و عدم تعلق و انگیزه پیمانکاران به درستی اجرا نشده است.

    وی در مورد تکالیف وزارت نفت در حوزه نت براساس قوانین ابلاغی، توضیح داد: تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌های راهبردی عملیات بالادستی و پایین‌دستی نفت تهیه و تنظیم برنامه‌های راهبردی عملیات بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی مطابق خط مشی‌ها و سیاست‌های ابلاغی و نظارت بر حسن اجرای آنها تعیین و بازنگری و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط و صدور گواهی‌نامه‌های لازم از تکالیف وزارت نفت محسوب می‌شوند.

    مدیرکل نظام دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت در تعریف مدیریت دارایی‌های فیزیکی، اظهار کرد: مدیریت دارایی‌های فیزیکی به معنی شیوه‌ها و فعالیت‌هایی منظم و هماهنگ که سازمان از طریق آن دارایی‌ها و نیز هزینه‌ها و ریسک‌ها و عملکرد آنها را در طی چرخه عمر دارایی با هدف تحقق برنامه استراتژیک به طور بهینه و پایدار مدیریت می‌کند. براین اساس چرخه بهبود دارایی فیزیکی تاکید می‌کند باید سیاست این دارایی‌ها وجود داشته باشد که برای آن به توانمند سازی نیاز داریم.

    اصل عربی در ادامه با اشاره به ظرفیت کشور در حوزه کمپرسور، گفت: تامین و پشتیبانی، طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات، بهره برداری و نگهداری، نوسازی و بهبود و مشاوره ظرفیت کشور در حوزه کمپرسور است.

    براساس این گزارش، احمد رضا احرارنژاد – رییس هیات مدیره گروه صنعتی هوایار و رییس نخستین همایش ملی تخصصی کمپرسورها با تاکید بر این که دانش مربوط به کمپرسورها باید به اشتراک گذاشته شود، اظهار کرد: هدف از این همایش افزایش دانش و تجربه در زمینه‌ی کمپرسورها است، زیرا این دانش نیاز دارد تا بستری فراهم شود و اطلاعاتی که در زمینه کمپرسورها وجود دارد به اشتراک گذاشته شود.

    وی افزود:  افرادی که دارای تجهیزات با کیفیت هستند باید خودشان را بشناسند و اطلاعات و تجهیزات خود را در دسترس دیگران قرار دهند.

    برچسب ها