عصر خودرو

آمادگی برای عرضه گندم در بورس کالا به قیمت تضمینی

عصر بازار- معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی گفت: طرح قیمت تضمینی گندم به صورت آزمایشی در ۴ استان اجرایی می‌شود و شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرای شدن این طرح درهمه استان‌ها استقبال می کند.

آمادگی برای عرضه گندم در بورس کالا به قیمت تضمینی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، حسن عباسی معروفان در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا اظهارداشت: ابتدای سال جاری با تصویب هیات وزیران مقرر شد تا سیاست قیمت تضمینی گندم به جای خرید تضمینی در چهار استان اجرایی شود که جلسات کارشناسی برای اجرایی شدن آن در حال انجام است.

    وی اضافه کرد: با توجه به پایان فصل برداشت گندم، در حال حاضر گندم استان‌های مختلف به صورت خرید تضمینی به فروش می‌رسد که با اتمام هماهنگی‌های لازم، گندم تولید شده 4 استان به روش قیمت تضمینی و از طریق بورس کالا عرضه شود.

    معروفان افزود: با توجه به معامله موفق ذرت و جو در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا و رضایت کشاورزان از اجرای این طرح، شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه گندم در قالب این سیاست در بورس کالا نه تنها در 4 استان بلکه در همه‌ی استان‌های کشور استقبال می‌کند بنابراین پیش بینی می‌شود بعد از فروش گندم 4 استان در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، در سال‌های آینده گندم کل کشور از طریق بورس کالا به فروش می‌رسد.

    معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران به مزایای فروش گندم در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با عرضه گندم در بورس کالای ایران، معاملات این محصول استراتژیک شفاف شده و نوع محصول، گندمکار و خریدار به صورت شفاف مشخص می‌شوند؛ علاوه بر اینکه با توجه به ساز و کار بورس کالا از نظر اقتصاد کلان، سیاست قیمت تضمینی گندم اثرات مثبتی را برای کشور خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود گندمکاران از اجرای سیاست قیمت تضمینی استقبال کنند، افزود: با توجه به اینکه با اجرای این طرح، وجه کشاورزان در مدت کوتاهی پرداخت می‌شود، پیش بینی می‌شود که کشاورزان از فروش گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا استقبال کنند زیرا قیمت تضمینی ابزار بسیار مناسبی در شفافیت قیمت محصولات به خصوص گندم و حمایت از کشاورزان است.

    به گفته معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، شفافیت آماری بورس کالا، امکان قرار دادن طرف‌های عرضه و تقاضا در مقابل هم، کشف عادلانه قیمت‌ها، وجود ابزارهای مالی آینده‌نگر و پوشش‌دهنده ریسک همگی از مزایای بورس کالا برای بخش کشاورزی کشور به شمار می‌روند که این فاکتورها در راستای تنظیم بازار کالاهای اساسی کشاورزی مفید خواهند بود.

    برچسب ها