عصر خودرو

بلومبرگ:

نشست اوپکی‌ها ۲۴ جولای در روسیه برگزار می‌شود

عصر بازار- بلومبرگ اعلام کرد نشست کشورهای تولید کننده نفت برای بررسی عملکرد توافق«طرح کاهش تولید نفت» ۲۴ جولای (دوم مرداد) در سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود.

نشست اوپکی‌ها ۲۴ جولای در روسیه برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، کشورهای تولیدکننده نفت که عمدتاً‌ اوپکی‌ خواهند بود 24 جولای (دوم مرداد) در سن‌پترزبورگ روسیه گردهم می‌آیند تا درباره استراتژی آینده نفت کشورهای تولیدکننده تصمیم بگیرند.

    آنها در این نشست بررسی خواهند کرد که آیا در ادامه اجرای «طرح کاهش تولید نفت» لازم است میزان کاهش تولید بیشتر شود یا نه، ضمن اینکه آنها بررسی می‌کنند که آیا لازم است تمدید 9 ماهه اوپکی‌ها ادامه یابد؟

    این نشست به این دلیل برگزار می‌شود که کشورهای تولیدکننده نفت پس از توافق اولیه اوپک در سال 2016 و تمدید آن در ماه می 2017 هنوز افزایش قیمت قابل‌توجهی را شاهد نیستند. کشورهای تولیدکننده نفت در نوامبر سال 2016 «طرح کاهش تولید نفت» را توافق کرده‌اند که براساس آن تولید نفت‌شان را روزانه 1.8 میلیون بشکه به مدت 6 ماه کاهش دهند. این اقدام با هدف افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی انجام می‌شد.

    قیمت نفت در مدت 2 سال از بشکه‌ای بالای 100 دلار به کمتر از 40 دلار کاهش یافت و درآمد کشورهای تولیدکننده نفت که عمدتاً اقتصاد آنها وابسته به این ماده سیاه است،‌ به شدت تحت فشار قرار داد. پس از آن کشورهای تولیدکننده نفت در ماه می 2017 در وین اتریش گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند تا توافق «طرح کاهش تولید نفت» 9 ماه دیگر یعنی تا ماه مارس 2018 ادامه یابد.

    پیش‌بینی آنها از این توافق افزایش قیمت نفت تا بشکه‌ای 60 دلار بود، اما در ادامه افزایش تولید نفت شیل آمریکا و افزایش تولید برخی کشورها مانند لیبی و نیجریه که در اجرای توافق اوپک معاف بودند، اجازه نداد قیمت نفت افزایش پیدا کند به طوری که اکنون نفت برنت در محدوده بشکه‌ای 45 دلار و نفت اوپک در محدوده 40 دلار معامله می‌شود.

    تصمیم کشورهای تولیدکننده در نشست سن پترزبورگ مسیر راه کشورهای اوپک و غیراوپک را در ادامه مشخص خواهد کرد. پیش از این برخی کارشناسان اعلام کرده بودند برای افزایش قیمت نفت در بازار لازم است تولیدکنندگان نفت تولید خود را بیش از اینها کاهش دهند.

    برچسب ها