عصر خودرو

قائم مقام بانک صادرات ایران؛

برای نظارت بانک مرکزی بر بانکها باید اهداف و قواعد کلی تدوین شود

عصر بازار- ​تهرانفر گفت: برای نظارت بر بانکها باید اهداف و قواعد کلی تدوین شود تا نظارت به خوبی انجام شود.

برای نظارت بانک مرکزی بر بانکها باید اهداف و قواعد کلی تدوین شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بانک صادرات ایران، حمید تهرانفر در دومین روز از بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی که در مرکز پژوهش های صدا و سیما برگزار شد در میزگرد تخصصی اصلاح صورت های مالی بانک ها ضمن بیان مطالب فوق، به اختلاف نظر تغییر صورت های مالی از نقدی به تعهدی اشاره کرد و افزود: آن زمان هم به نظرات توجه نشد. تنها چند برگ کاغذ بدون مهر و نشان به بانک ها ابلاغ شد و درنهایت وضعیت موجود بوجود آمد.
    وی تصریح کرد: اگر از دید بین المللی به مقوله IFRS نگاه کنیم می بینیم که به دلیل عدم رعایت آن اینطور برداشت می شود که ایران اصلا هیچ استانداردی را رعایت نمی کند. ولی ما بحثمان چه زمانی که در بانک مرکزی مسوولیت داشتم و چه الان این است که موضوع بر سر استانداردهاست نه اینکه ما هیچ قانون و استانداردی در داخل نداریم.
    تهرانفر گفت: در صورت بررسی از سوی خارجی ها مشاهده می شود که در اصل بانکداری تفاوت چندانی با بانک های دنیا نداریم ولی چون به مباحث مورد اتفاق بانکهای جهان ورود نمی کنند این اختلاف بزرگ رخ می دهد.
    قائم مقام مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: بالاخره استانداردهای IFRS را نمی توانسیتم از اول صد در صد اجرا کنیم بلکه باید با استانداردهای داخلی تطبیق انجام میشد که الان این کار صورت گرفته است. هم اکنون مبنای خوبی برای اصلاح ایرادات در آینده و دستیابی به گزارش های شفاف از بانک ها وجود دارد.
    تهرانفر در ادامه با بیان اینکه جریانی در جهان وجود دارد که همه از آن پیروی کرده اند و ماهم باید آنرا انجام دهیم، گفت: مقاومت دربرابر تغییرات در برخی مواقع بعنوان مانع عمل می کند. هیچکس تردید ندارد این استانداردها برای بانک ها حیاتی است.
    وی افزود: هر چقدر از IFRS بترسیم و فرار کنیم مثل جریان فضای مجازی می شود. در تلویزیون و رسانه ها اکثر مردم  از فضای مجازی بد می گویند ولی همه استفاده می کنند اینکه بگوییم بد است و استفاده نکنیم به مراتب بدتر از ورود و اصلاح ایرادات است.

    * مرجع نظارت بر بانک ها گم شد
    معاون سابق نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: اصول این استانداردها ها خوب طراحی شده و مبنای آن نیز در بانک ها خوب استارت زده شده است. بانک ها هم خیلی برای اجرای این استانداردها مشکل ندارند بلکه بیشتر اختلاف نظر در مراجع است که هر مرجعی یک نظری دهد.
    وی ابراز امیدواری کرد که روزی برسد که برای همیشه این اختلاف نظرها تمام و مشخص شود که بانک مرکزی مسئول این امور است.  هر جا مخاطب بانک ها باشد قطعاً مسئول بانک مرکزی است و منطق هم این را می گوید.
    تهرانفر گفت: مرجع نظارت بر بانک ها گم شده است. باید مشخص شود بانک مرکزی مرجع است یا سازمان بازرسی کل کشور یا وزارت دارایی.
    وی با اشاره به اجرای استانداردهای IFRS در سال اول گفت: بانک ها در سال اول صورت های مالی را به دو روش جدید و قدیم اعلام کردند و این موضوع تمرینی شد برای حل ایرادات.
    تهرانفر با تاکید بر اینکه این استاندارد شفافیت در نظام بانکی را بسیار بالا می برد و ما را به جریان حرفه ای بانکداری هدایت می کند، تصریح کرد:  هنوز خیلی از مسایل مشارکت مدنی و فروش اقساطی را بعد از گذشت چند سال اصلاح می کنیم طبیعی است که این استانداردها هم در آینده کم و زیاد می شود ولی اصل را باید بپذیرم و اجرا کنیم.

    برچسب ها