عصر خودرو

دوران رشد قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و داخلی آغاز شده است؟

بازگشت بازار ازکف‌های قیمتی

عصر بازار- روز گذشته محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شدند که یکشنبه جاری قیمت پایه تمامی محصولات طبق پیش بینی‌های صورت گرفته پا در مسیری صعودی گذاشته و روند افزایشی را دنبال کردند. یکی از مهم‌ترین‌ دلایل این افزایش، ‌رسیدن قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی به کف بود.

بازگشت بازار ازکف‌های قیمتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  به این معنا که کاهش قیمتی بیش از این برای این محصولات وجود ندارد و نمی‌توان انتظار قیمت‌های پایین تر را برای این گروه‌های کالایی متصور شد. از طرف دیگر قیمت نفت یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت مواد اولیه محصولات پایه پتروشیمی‌ها است و باید افزایش بهای این کالای استراتژیک را در افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی دخالت داد. بررسی بازار طلای سیاه نشانگر این موضوع است که این کالا طی هفته جاری رشد 8/ 5 درصدی داشته و به عقیده بسیاری از تحلیلگران آمار کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا و تقاضای قوی‌تر از سوی چین از جمله مهم‌ترین‌ علل وقوع این اتفاق بوده است.

    در طرف دیگر برخی کارشناسان عقیده دارند نفت در حال نزدیک شدن به نقطه عطف تحولات خود است. از نگاه این کارشناسان «باوجود زمزمه‌های کمرنگ شدن نقش نفت در تامین انرژی، نیاز به نفت هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت و عوامل بنیادین بازار در حال آماده شدن برای متعادل شدن بازار در نیمه دوم سال هستند.» از دیگر سو شروع روند کند شدن رشد تولید نفت‌خام در آمریکا و کسب درآمد بیشتر از سوی اوپک (پس از اجرای طرح کاهش تولید) از جمله عواملی هستند که احتمال تداوم پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به تعهد کاهش تولید تا ماه مارس 2018 را افزایش داده و چشم‌انداز نیمه دوم سال 2017 را برای نفت روشن‌تر می‌کند.به این ترتیب طی هفته گذشته نفتا با 72/ 5 درصد رشد، در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت 420 دلار و 21 سنت معامله شد که نویدبخش افزایش بیشتر قیمت‌ها در رده محصولات پتروشیمی داخلی و جهانی است. دلار هم به‌عنوان دومین اهرم تعیین‌کننده قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی روندی افزایشی را دنبال کرده و این عامل هم تاثیر خود را بر افزایش قیمت‌های محصولات پتروشیمی می‌گذارد. با این تفاسیر انتظار داریم روزهایی جذاب برای معاملات محصولات پلیمری در تالار نقره‌ای رقم بخورد.

    بازار آزاد

    رشد قیمت‌های پایه را می‌توان سیگنالی مهم در بازار آزاد پلیمرها به شمار آورد؛ به گونه‌ای که رفتار قیمتی اکثر گریدها به سمت رشد نرخ متمایل شده و شواهدی از رونق انتظاری در این بازار قابل پیش بینی است. البته این در حالی است که تمامی گریدها نتوانستند خود را با این افزایش و جهش قیمتی هماهنگ کرده ولی تغییر فاز قیمتی خود سیگنالی است که نشان می‌دهد بازار به رشد پیش روی نرخ‌ها در بورس کالا روی خوش نشان داده و همچنین شرایط برای افزایش حجم معاملات در روزهای آینده فراهم شده است. بهبود حجم تولید در صنایع پایین دستی، کاهش موجودی انبارهای واحدهای تولیدی، تقویت ساز و کارهای معاملاتی و انتظار برای افزایش بیشتر عرضه و تقاضا مواردی است که در شرایط فعلی پتانسیل خودنمایی پیدا کرده است.

     

    نگاهی به تالار نقره ای

    دیروز در تالار بورس کالای ایران47هزار و438تن تقاضا در مقابل49هزارو348تن عرضه قرار گرفت و دست آخر32هزار و730 تن محصول مورد معامله‌گرفت. پلی اتیلن ترفتالات بطری یکی از کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آید که با عرضه‌ای 616 تنی در مقابل تقاضایی 2 هزار و 684 تنی قرار گرفت و دست آخر با اختلاف قیمتی در حدود 200 تومان با قیمت نهایی در حدود 3 هزار و 600 تومان کار خود را در بازارهای معاملات به پایان رساند. فرارسیدن گرم‌ترین ماه سال از جمله مهم‌ترین دلایل این افزایش تقاضا است. با گرم شدن هوا استفاده از نوشیدنی و آب آشامیدنی بیشتر شده و این امر سبب می‌شود که بطری‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرد و تقاضا برای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری زیاد‌تر شود. از دیگرکالاهای جذاب روز گذشته می‌توان به S65 و PVCها اشاره کرد که این محصول پتروشیمی اروند با تقاضای 2 هزار و 80 تنی در مقابل عرضه‌ای یک هزار و 200 تنی قرار گرفت و دست آخر با قیمت نهایی 3 هزار و 100 تومان کار خود را در تالار نقره‌ای به پایان رساند. البته پتروشیمی بندر امام و اروند این محصول خود را به‌صورت سلف فروختند.

    برچسب ها