عصر خودرو

جولان مجدد کوچک‌تر‌های بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته افت اندک شاخص کل را تجربه کرد.

جولان مجدد کوچک‌تر‌های بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در پایان معاملات این روز نماگر بازار سهام کشور با افت قیمت نمادشرکت‌هایی نظیر ملی مس ایران، پتروشیمی شیراز و فولاد آلیاژی ایران با عقب‌نشینی حدود 27 واحدی در سطح 78 هزار و 632 واحدی قرار گرفت.در بازار دیروز در شرایط کاهش اقبال به شرکت‌های بزرگ و همچنین کمبود نقدینگی که معضل این روزهای بورس تهران به شمار می‌رود، توجه معامله‌گران یک بار دیگر به سوی نمادهای کوچک بازار جلب شد.موضوع افزایش تقاضا برای نمادهای کوچک در دوران رکود معاملات سهام بارها مشاهده شده است. از این رو این دسته از شرکت‌ها در صدر تقاضای سهامداران در جریان معاملات دیروز قرار گرفتند.بر همین اساس در داد‌و‌ستدهای روز سه‌شنبه سه گروه محصولات کاغذی، زغال‌سنگ و سایر مالی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. (این سه گروه در مجموع حدود 5/ 0 درصد از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند).در بازار دیروز در صحنه بازار جهانی، بهای فلزات پس از رشد‌های نسبتا چشمگیر اخیر رو به اصلاح گذاشتند. بهای فلزات اساسی نظیر مس، روی و سرب با کاهش مواجه شد. بهای هر تن مس دیروز به 5هزار و 886دلار رسید. بهای سرب و روی نیز به ترتیب 2هزار و 299دلار و 2هزار و 779دلار گزار ش شد (در هر تن). دیروز در حالی که در ابتدای ساعات معاملاتی نمادهای وابسته به فلزات جهانی با تقاضا مواجه بودند، اما با افت هر چند اندک بهای فلزات در بازارهای جهانی با توجه به رشدی که غالب این نمادها در روزهای اخیر تجربه کرده بودند، برخی معامله‌گران با شناسایی سود فشار فروش را در این نمادها به وجود آوردند.

     

    در تحولات پیرامون بازار سهام، دیروز در گروه خودرویی رئیس شورای رقابت گفت: قیمت‌هایی که شورا برای خودروهایی که بازار انحصاری دارند، تعیین می‌کند، قیمت پایه کارخانه است و نظارت بر اعمال سایر هزینه‌ها مانند هزینه بیمه با شورای رقابت نیست. نشست خبری رئیس شورای رقابت به منظور تشریح جزئیات افزایش قیمت انواع محصولات ایران خودرو و سایپا برگزار شد. رضا شیوا با اعلام اینکه شورای رقابت در این جلسه مصوب کرد، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروها را یک سال دیگر تمدید کند، در رابطه با تغییرات قیمتی انواع خودروها افزود: برای انواع پراید و تیبا 25/ 1 درصد و برای تندر 90 سایپا 57/ 1 درصد مجوز افزایش قیمت صادر شده است.وی با اعلام اینکه متوسط افزایش قیمت خانواده سمند و پژو 69/ 2درصد بوده است، افزود: میزان تورم بخشی حدود ٦ درصد بود که براساس آن و سایر مولفه‌ها مجوز افزایش قیمت‌ها صادر شده است. همچنین قیمت‌گذاری خودروهای 301، 2008 و 508 از شورای رقابت برداشته شد.در گروه خودرویی همچنین حسابرس گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو از کاهش حدود 161 میلیارد تومانی مغایرت دو زیرمجموعه این شرکت بورسی در صورت‌های مالی اسفند 95 خبر داد.در گروه استخراج کانه‌های فلزی معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، اثر بخشودگی جدید حقوق دولتی بر درآمد و آینده معدنی‌ها را اعلام کرد.به گزارش بورس پرس، مرتضی علی اکبری درباره ابلاغ بخشودگی جرایم دیرکرد حقوق دولتی معادن و اثر مثبت بر آینده صنعت، اظهار کرد: معادنی که حق پروانه پرداخت می‌کنند و حقوق دولتی به عهده خودشان نیست، از این ابلاغیه تاثیری نمی‌گیرند.

    وی ادامه داد: برای مثال گل گهر و چادرملو حق پروانه پرداخت می‌کنند و حقوق دولتی به عهده ایمیدرو است. بر همین اساس این دو معدن از این ابلاغیه تاثیر مثبت نخواهند گرفت. علی‌اکبری افزود: از سوی دیگر، ابلاغیه بخشودگی جرایم دیرکرد حقوق دولتی شرکت‌های معدنی که پروانه به نام خودشان است، اثر مثبت خواهد داشت. هر چند این تاثیر مثبت قابل ملاحظه نخواهد بود.در این گروه، شرکت معدنی دماوند نخستین گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 12 اسفند 96 را با سرمایه 3 میلیارد تومانی به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. سود هر سهم سال مالی جاری این شرکت 184‌ریال پیش‌بینی شده است.در گروه سیمانی، شرکت سیمان شمال گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذرماه 96 را با سرمایه یک‌هزار و 75 میلیارد و 71 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. «سشمال» سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر 96 را 134 ریال اعلام و طی دوره سه ماهه نخست سال با اختصاص 75 ریال سود به ازای هر سهم 56درصد از سود پیش‌بینی شده خود را محقق کرده است. این شرکت دلایل تغییر اطلاعات پیش‌بینی سال مالی 96 را حسابرسی نشده نسبت به اطلاعیه قبلی به شرح زیر اعلام کرد: به علت تغییر سال مالی از پایان اسفند به پایان آذر ماه، ستون مقایسه، سه ماهه 31 خرداد ماه 95 است.

    همچنین به دلیل ثبت افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از مبلغ 826 میلیارد و 978‌میلیون ریال به یک هزار و 75 میلیارد و 71‌میلیون ریال افزایش یافته است و به همین علت سود هر سهم پس از کسر مالیات از مبلغ 175 ریال به 134 ریال کاهش یافته است.در گروه دارویی، شرکت دارویی و بهداشتی لقمان صورت‌های سال مالی منتهی به 30‌اسفند 95 را با سرمایه معادل 5/ 22 میلیارد تومان به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد. بر اساس این گزارش سود هر سهم 257 ریال اعلام شد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.در گروه پالایشی شرکت نفت ایرانول گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی جاری را بر اساس عملکرد دو ماهه منتشر کرد.«شرانل» در دو ماهه ابتدای سال، 82‌ریال معادل 9 درصد از سود پیش‌بینی شده هر سهم را پوشش داد. سود هر سهم این شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند 96، 961 ریال پیش‌بینی شده بود.

    در گروه فلزی دیروز مجمع فروسیلیس رای به تقسیم سود 75ریالی داد. همچنین در گروه شیمیایی، لعاب ایران با 46ریال سود سهامداران خود را راهی خانه کرد.در گروه تجهیزات، مپنا نیز در گزارش صورت مالی 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 95 (حسابرسی نشده) مبلغ 567 ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد.دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کارتن ایران، شهد ایران، کابل البرز، ایران یاسا تایر، فرآورده‌های نسوز آذر، شکر شاهرود و داده‌پردازی ایران با بیشترین افزایش قیمت در صدر جدول معاملات قرار گرفتند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیرین خراسان، فرآورده‌های نسوز پارس، سرمایه‌گذاری توکا فولاد، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، لاستیکی سهند، نیرو ترانس و گروه صنایع بهشهر ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 120میلیارد تومان و در فرابورس به 312میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها